Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 306051 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #960 skrivet: 23 oktober 2024, 08:02:29 »
JO, verktygens batterier är ju inga problem att ladda med ett elverk t.ex, så den typen av saker ska självklart vara eldrivna av många olika skäl.
Lite skrämmande ändå att det mest verkar vara priset som avskräcker, det borde aldrig ens komma på fråga att ha eldrivna brandbilar.
Då har man verkligen huvudet under armen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #961 skrivet: 23 oktober 2024, 11:02:41 »
Varför skulle det aldrig ens komma på fråga? Jag tycker det verkar vara ett typiskt tillfälle då eldrift skulle göra stor nytta. Varför ha en stor dieselmotor igång för att driva en hudraulpump som klarar sig med en bråkdel av motorns effekt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #962 skrivet: 23 oktober 2024, 12:33:33 »
På en brandbil känns det dumt dels på grund av att den blir dyr och körs väldigt få timmar år så det lilla man spar i bränsle kommer vara minimalt och ske till en hög kostnad. Det som är riktigt dumt är vid tex en större skogsbrand som pågår några veckor då kommer det bli tillfällen då bilen står obrukbar på laddning. Sen tror jag det behövs ganska rejäl effekt för att driva vattenpumpen på en brandbil så nån bråkdel av dieselmotorns effekt handlar det inte om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #963 skrivet: 23 oktober 2024, 12:41:16 »
Utryckningsfordon ska naturligtvis inte drivas av ett batteri, det förstår ju var och en som insett batteriets nackdelar då det gäller såväl kostnad, räckvidd, väsentligt ökad fordonsvikt och brandrisk.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #964 skrivet: 23 oktober 2024, 13:04:39 »
Klart att det finns för- och nackdelar med batteridrivna utryckningsfordon. Men att diskvalificera dom för all framtid känns inte rätt tycker jag? Sen är det såklart inte alla typer av fordon som lämpar sig för batteridrift redan i dag, men jag skulle säga att i princip alla fordon som används inom större samhällen skulle kunna köras på batteri utan några som helst problem.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #965 skrivet: 23 oktober 2024, 13:24:02 »
Diskvalificera för all framtid låter ju dumt men som det ser ut i dag är ju fördelen för en eldriven brandbil väldigt små sen hur det ser ut om 50 år är ju svårt att veta i dag. Även om fordonet används runt större samhällen behöver det laddas och har begränsat antal timmar det går att köra börjar det bli ont om diesel är det ju enkelt ta en annan bil och åka iväg och tanka upp 10 jeep dunkar med diesel så klarar man vattenpumpen i 1 dygn till i stället för att avbryta släckningen och åka iväg och ladda.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #966 skrivet: 23 oktober 2024, 13:33:04 »
Man kan ladda på plats med ett mobilt elverk de få gånger det eventuellt skulle behövas.
Men jag håller med om att incitamentet i dag utifrån investerings- och driftkostnad är ganska litet. Men som utvecklingen ser ut framåt så kommer nog den fordonspark som köps in om några år bestå av en hel del elektriska fordon helt enkelt för att det kommer att vara de modellerna som är standard hos tillverkarna och uppfyller alla de krav som ställs.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #967 skrivet: 23 oktober 2024, 13:34:47 »
Ja nu låter jag som en rabiat elbilsförespråkare, men så är det inte... Dock tycker jag man ska ha en debatt med öppet sinne och inte bara förkasta all ny teknik bara för att den är ny och främmande och inte har hittat sin plats än.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19372
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #968 skrivet: 23 oktober 2024, 13:48:41 »
Självklart kan man ladda på plats om det finns mobila laddstationer för antar att ett mobilt elverk inte går ladda med hur som helst så som det ser ut i dag är det enklare och säkrare med diesel. Håller med om att elbilar inte hittat sin plats bland brandbilar i alla fall sen är dom naturligtvis billiga i drift om man har körning som passar dom det har inte jag så kör med bensin än så länge sen kan man ju undra hur stor andelen elbilar varit om man inte subventionerade elbilarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35992
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #969 skrivet: 23 oktober 2024, 15:03:16 »
Det går förstås bygga in ett stort dieselelverk i brandbilen, eller i en följebil, det blir väl troligen så det kommer att se ut om allt ska gå på batterier, men även om det går lösa så är det praktiskt och ekonomiskt vansinne att göra så, bara för att Sverige ska vara bäst i klassen.
Och troligen kommer inte följebilarna med dieselelverk innan det varit en ny stor höststorm som slagit ut stora delar av samhället i veckor nästa gång.
Där räddningstjänstens fordon behöver gå dygnet runt i veckor.
Eller, så får vi helt enkelt vänja om med att vi inte kommer ha den beredskap vi idag har, i framtiden.
Men det vore en tragisk utveckling i så fall.

Jag är för billig energi i den mängd som behövs, när det behövs.
Som det var för 10 år sedan.
Vi har gjort det en gång, vi kan göra det igen, men stora delar av det politiska etablissemanget vägrar agera rationellt, tyvärr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5233
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #970 skrivet: 23 oktober 2024, 15:20:09 »
Att tro att en brandbill skulle gå helt på el är nog en utopi. När dom pumpar vatten så är motorn kopplad på pumpen mekaniskt och den kanske är på över hundre kW. Då måste det till en elmotor i stil med den kraften och blir då en som blir herrejösse stor. Finns det batteri som klarar att dra en pump många timmar som det kan bli under ett större släckningsarbetet.
Det är bara diesel eller bensin som gäller.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #971 skrivet: 23 oktober 2024, 15:42:00 »
Att tro att en brandbill skulle gå helt på el är nog en utopi. När dom pumpar vatten så är motorn kopplad på pumpen mekaniskt och den kanske är på över hundre kW. Då måste det till en elmotor i stil med den kraften och blir då en som blir herrejösse stor. Finns det batteri som klarar att dra en pump många timmar som det kan bli under ett större släckningsarbetet.
Det är bara diesel eller bensin som gäller.

Alla normala elpersonbilar i dag är ju på 2-300 kW. Vad jag vet sitter det inte motorer i dom som är "herrejösse stora".
Den största dieseldrivna brandsprutan jag hittade har en motor på ca 100kW. En spruta som uppfyller MSB's krav i upphandlingsunderlaget för nya brandbilar behöver en motor på ca 50 kW.

« Senast ändrad: 23 oktober 2024, 15:50:07 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5233
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #972 skrivet: 23 oktober 2024, 17:31:10 »
Alla normala elpersonbilar i dag är ju på 2-300 kW. Vad jag vet sitter det inte motorer i dom som är "herrejösse stora".
Den största dieseldrivna brandsprutan jag hittade har en motor på ca 100kW. En spruta som uppfyller MSB's krav i upphandlingsunderlaget för nya brandbilar behöver en motor på ca 50 kW.
Nu var det nog inte el som jag skrev om, utan att det normalt är själva motorn på en brandbil som driver pumpen. Eller så har dom en mobil pump och den drivs med diesel eller bensin. Det med 50 kW som drivkälla från elbil räcker nog inte länge vid ett brandtillbud.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13356
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #973 skrivet: 23 oktober 2024, 17:42:42 »
Nu var det nog inte el som jag skrev om, utan att det normalt är själva motorn på en brandbil som driver pumpen. Eller så har dom en mobil pump och den drivs med diesel eller bensin. Det med 50 kW som drivkälla från elbil räcker nog inte länge vid ett brandtillbud.

Diskussionen handlar om eldrivna brandbilar. Då behöver man rimligen även en elektrisk motor till vattenpumpen (á ca 50 kW) eftersom det är opraktiskt/svårt att driva den med samma motor som sköter framdrivningen.
Varför skulle inte 50 kW elmotor räcka om 50 kW dieselmotor räcker till 2400 liter/min vid 10 bar som är MSB's krav?


Att försöka diskutera elbilar konstruktiv med en medelålders vit man är som att diskutera kärnkraft med en miljöpartist. I princip alla fakta som framförs är påhittade eller uppsnappade och förvrängda från nån populist och i slutändan så "tror" man ändå inte på tekniken och det går inte att ändra på.
« Senast ändrad: 23 oktober 2024, 17:45:46 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3120
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #974 skrivet: 23 oktober 2024, 18:00:42 »
Finska polisen testar nu också eldrivna mc. Nackdelen enligt dem var toppfarten som är 170km/h
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!