Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37359 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #855 skrivet: 23 februari 2024, 15:55:59 »
Uganda delar ut 140000 elmotorcyklar till befolkningen gratis i en första omgång.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #856 skrivet: 23 februari 2024, 20:23:53 »
Uganda delar ut 140000 elmotorcyklar till befolkningen gratis i en första omgång.
Och pengarna till detta kommer från..?
Sidas bistånd till Uganda 2023:466,3 mnkr.
Så nu vi vet vilka som betalar.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #857 skrivet: 23 februari 2024, 20:44:06 »
Engelsktbyggda Toyota består till över 90% av delar från England enligt Toyotas siter.

Mycket få delar tillverkas i England är jag ganska säker på, kanhända det finns lokal slutmontering av drivlina, stolar, slutmontering, etc.
Tippar på <10% komponenter från England.

Exakt var hittade du denna info? Ähh, fast strunt samma 😉
« Senast ändrad: 23 februari 2024, 20:56:30 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #858 skrivet: 23 februari 2024, 21:54:26 »
2000 var det så här men jag har sett att det ska vara 90% numera och större andel från England:
2.3  Toyota has been firmly committed to local (European) sourcing of components since the beginning of its manufacturing operations in the UK. Over 80 per cent of components are sourced from across Europe as a whole, with half of that coming from UK suppliers. We have contributed significantly towards the increased competitiveness of UK suppliers through our close working relationships and our active involvement in schemes such as the SMMT Industry Forum.

https://publications.parliament.uk/pa/cm200001/cmselect/cmtrdind/128/128ap08.htm

2006 hade det ökat till 45% av värdet från Engelska leverantörer och kanske då 85% från Europa men som sagt målet var 90% av vad jag såg för några år sedan.

Så nej inte 90% från England, där backar jag men 90% från Europa och stor andel av det från England.
« Senast ändrad: 23 februari 2024, 22:09:49 av Mike »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #859 skrivet: 23 februari 2024, 22:16:29 »
Torde vara många delar från EU men UK har inte mycket tillverkning längre.
Och efter Brexit?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #860 skrivet: 23 februari 2024, 22:25:57 »
Företagen har rimligen samma krav kvalitetsmässigt på tillverkning och montering oavsett vilket land som produkten tillverkas i.
Så det är väl ingen nackdel om merparten kan tillverkas ”lokalt” istället för att skicka en jäkla massa delar för montering eller skicka färdiga bilar kors och tvärs över hela världen.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #861 skrivet: 24 februari 2024, 02:39:43 »
Ge mig delar som det står Denso på och jag blir glad.
Bosch, kanske.
Valeo - högst ogärna.
Lucas, "mannen som uppfann mörkret" har man inte sett på decennier men lär visst finnas kvar.
Land Cruisers skruvas faktiskt ihop i Portugal
https://www.toyota-europe.com/about-us/toyota-in-europe/european-manufacturing-plants
« Senast ändrad: 24 februari 2024, 02:43:53 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #862 skrivet: 25 februari 2024, 17:37:20 »
Otroligt bra intervju, varför hör man inte personer som dessa i SVT:S aktuellt, rapport eller agenda?
"Ingen vits att gå över till elbilar så länge kolkraften tickar på"
"Alla batterier behövs egentligen till batterilager om vi ska ha vind och sol som stor andel av energiproduktionen"
"Batterierna är för dåliga"
Om inte EU backar på förbuden så kommer västerländs bilindustri dö, miljoner bli arbetslösa, och vi har mycket större problem än klimatet"

Allt sagt av en batteriexpert som jobbar med detta i tiotals år och rimligen vet mer än de flesta.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #863 skrivet: 25 februari 2024, 20:41:35 »
"Ingen vits att gå över till elbilar så länge kolkraften tickar på"

Håller inte alls med. Det är bättre med el från kolkraft än att vara beroende av Ryssland och OPEC för vår drivmedelsförsörjning. "Experten" har dessutom missat att kolkraften allt oftare kommer att stå still när sol- och vindkraft producerar mycket. Det är då elbilarna laddas med billig el. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #864 skrivet: 25 februari 2024, 23:51:04 »
 Och hur mycket kolkraft är det som ska "stå still"?
Energiewende är kaputt. De borde använt pengarna till att bygga något som faktiskt fungerar.
Nu är tyskarna trötta på eländet, bönderna demonstrerar för mer diesel och industrin för mer riktig el.


Sen finns det inte i närheten av tillräckligt med litium och andra mineraler för att bygga den gröna omställningen. Alltihopa ett luftslott.
« Senast ändrad: 25 februari 2024, 23:53:40 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #865 skrivet: 26 februari 2024, 06:49:57 »
Och hur mycket kolkraft är det som ska "stå still"?
Energiewende är kaputt. De borde använt pengarna till att bygga något som faktiskt fungerar.
Nu är tyskarna trötta på eländet, bönderna demonstrerar för mer diesel och industrin för mer riktig el.



På bilden syns andel kärnkraft, vet inte hur många det var som mest, kan det vara motsvarande ungefär 20 stora reaktorer. Logisk bör de nu bygga minst 100 st nytt.

Här är också deras vindkraftsproduktion ett par veckor, räcker väl till några elbilar iallafall eller annat intermittent behov.
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 07:31:25 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #866 skrivet: 26 februari 2024, 07:30:49 »
Håller inte alls med. Det är bättre med el från kolkraft än att vara beroende av Ryssland och OPEC för vår drivmedelsförsörjning. "Experten" har dessutom missat att kolkraften allt oftare kommer att stå still när sol- och vindkraft producerar mycket. Det är då elbilarna laddas med billig el.

Om vind och sol ska kunna bidra så måste batterilager finnas, som jag tolkar honom borde batterierna först och främst användas för batterilager - om vi ska kunna ha ett fungerande energisystem och slippa hamna i Kaliforniens situation där 16% av effektreserven kommer från privata bensin och diesel elverk.
Kolkraften släpper dessutom ut mer CO2 än en fossildriven bil, så även om delar av bilarna laddas med sol och vind (på natten när bilarna står still är det ingen sol, och som regel blåser det också lite eller inte alls) så är det högst tveksamt vilken klimatnytta de gör.
Däremot är det förstås relevant som en typ av avståndstagande mot ryssland att vägra oljeprodukter från dem, men det gör ju ingen praktiskt skillnad - Putin kan sälja varenda droppe olja de får upp ur marken i Ryssland utan problem.
Det där är ju mer en typ av godhetssignalerande från oss i Europa.

Om vi ska göra oss oberoende av Ryssarna är det kärnkraft som behövs, sedan en sansad övergång till eldrivna fordon i Sverige.
Andra länder har förstås andra förutsättningar, men för just oss är ju detta med CO2-frihet enkelt att åstadkomma, utan skyhöga elpriser dessutom.
Någon form av straffavgift för nationer som inte är självförsörjande på el borde också adderas för att nationer ska kunna säkra tillgång till riklig och billig elenergi utan att de som inte investerar ska skörda frukterna av vad andra gjort för att anpassa sig.

Jag har hela tiden tyckt att man börjar i fel ände genom att förbjuda fossilbilar innan tekniken som ska ersätta dessa är mogen, vilket ju är uppenbart, och innan det finns klimatvänlig energiproduktion som fungerar i vårt energisystem, allt är gjort på ett känslomässigt och vetenskapligt ogrundat sätt, som om besluten vore fattade på en syjunta av grannskapets skvallertackor.
Att överhuvudtaget förbjuda en teknik för att nå ett mål är hål i huvudet, varken mer eller mindre, och det förstår förstås alla sunt tänkande människor - sen tror jag väl också att elbilar så småningom kommer att vara helt dominerande i stora delar av världen, men alla länder och världsdelar har sina utmaningar, och det kommer att ta årtionden, eller århundraden innan alla kan köra elbil, så är det bara.
Man kan välja att förstå detta eller vägra, det är ändå så det är.

En annan sak vi måste vara helt medvetna om är att intermittent energiproduktion kommer att leda till högre energipriser då den planerbara kraften bara kommer att kunna producera el intermittent, med stora kostnader för detta som följd.
Övergången till elbilar och transportfordon kommer också att minska skatteintäkterna från fossila bränslen, så en succesiv höjning av elskatten kommer att bli nödvändig.
Vi kommer att få skyhöga elpriser i Europa, och det kommer att slå ut miljontals med arbetstillfällen, inte minst inom bilindustrin, och som flyttas till länder där man inte bryr sig om vare sig miljö eller klimat, demokrati, anställdas rättigheter eller social rättvisa.
Dessutom förvägrar vi befolkningen i stora delar av världen elektrifiering, kunna förflytta sig för egen maskin, helt enkelt möjligheterna att skapa sig ett bättre liv.
Det är lätt att sitta i ett rikt västlig land och kräva att fattiga befolkningar i sydamerika, Asien, Kina och Afrika ska hindras från att skaffa sin första kyl, cykel, moped eller bil, men är det humant?

Även om jag bara ser till mig själv så skulle det vara mer nytta med ett större batterilager än en elbil med tanke på att kunna lagra mer av den energi mina solceller kan producera.
Visst, man kan väl tänka sig att använda bilen som batterilager, men så länge man jobbar på dagarna så blir det inte många kWh som kan laddas in i bilens batteri - först måste det in i ett eget batterilager, sedan in i bilen, till värmepumpen, poolen och så vidare.
Skalar man upp denna syn på saken så blir det uppenbart att varje ny produktionsanläggning av intermittent elproduktion borde ha krav på sig att innefatta åtminstone att dygnslager för den energi som produceras, dels för att det alls ska fungera i det energisystem vi har, men även för att undvika negativa energipriser när solen skiner och det blåser ute.
Negativa elpriser är självklart att hårt slag för alla producenter som investerat i klimatvänlig energiproduktion, och samhället i stort.
Det driver dessutom upp energipriserna när det finns behov, om man ska kunna betala av de investeringar som gjorts.
Det är sjukt, varken mer eller mindre.

Man kan ju verkligen undra hur miljöpartister och sossar som straffbeskattade bort delar av vår kärnkraft kan sova gott om nätterna när de ser vad det orsakat?
Inte minst har de (talar då om denna rörelse i hela EU) fött Rysslands uppbyggnad av krigsmaskineriet genom ökad import av energi från Ryssland.
Inte bara har det orsakat energibrist, höga elpriser, utan möjligen också möjliggjort Rysslands attack mot Ukraina.

Och, hur stor har nyttan varit om man ska vara ärlig.
Skalar man bort de minskade behoven av energi som ett resultat av Covid så är det tveksamt om nyttan ens är mätbar.
Interpolera detta till ett helt CO2-fritt Europa så är det enkelt att se att vi skulle vara tillbaks på stenåldern, med all produktion utflyttad från Europa till länder som anpassar sig efter behoven, inte "gröna drömmar" om en CO2-fri värld.

Jag hoppas verkligen att våra beslutsfattare vaknar innan det är för sent, bonde-protesterna i Europa är nog bara början, när bilfabrikerna får börja stänga så lär det bli revolution, men då är det nog för sent att ställa om.

Håller för övrigt med Jehu om att det inte finns råvaror att tillverka de batterier som behövs i väst, de flesta tillgångarna av dessa råvaror sitter dessutom samma diktaturer som har fossila bränslen på, och i de fall de finns i väst är procedurerna för att få öppna en gruva så tidskrävande att vår industri är utslagen långt innan vi hunnit anpassa oss efter de behov som finns.
Se bara på vad effekterna av Kolfritt stål i norra Sverige skulle åsamka hela den nordiska elmarknaden i form av extremt höga elpriser, och troligen brist på el.
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 07:56:47 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9763
  • Karma +19/-4
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #867 skrivet: 26 februari 2024, 09:09:19 »
Kolkraften släpper dessutom ut mer CO2 än en fossildriven bil, så även om delar av bilarna laddas med sol och vind (på natten när bilarna står still är det ingen sol, och som regel blåser det också lite eller inte alls) så är det högst tveksamt vilken klimatnytta de gör.

Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och  transporter som verkar vara ca 20% utöver det.

Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #868 skrivet: 26 februari 2024, 09:19:42 »
Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och  transporter som verkar vara ca 20% utöver det.

Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.
Hyundai ioniq som jag lånar du drar ca 15kWh på mätaren och ca 40% i förluster så 25kWh /100km
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #869 skrivet: 26 februari 2024, 10:28:28 »
Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och  transporter som verkar vara ca 20% utöver det.

Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.

Jo, jag har ju också räknat på detta och med den energimix vi har i Europa är det högst osäkert om elbilarna någonsin blir mer klimatvänliga än en fossil bil, vi ligger väl på strax under 70% fossilt i Europa, så även om det är en mix av kol och gas så blir det små skillnader på CO2-utsläppen till ena eller andra sidans fördel.
Och elbilarna kräver ju avsevärt mycket mer CO2-utsläpp i tillverkningen.
Mellan tummen och pekfingret så skulle jag tro att elbilen möjligen blir klimatvänligare efter 20 000 mil eller nåt sånt.  dontknow
De enda egentliga förbättringar som elbilarna medför är (möjligen) renare stadsmiljöer, men även detta ifrågasätts nu då man konstaterar att partikelutsläppen från däck och vägar ökar med 20% på grund av det ökade slitaget som tyngre bilar medför.
Intervjun jag länkade till var 100% korrekt, varje påstående han kom med var rätt.
Men ingen lyssnar på de som vet vad som gäller.
Huvudet i sanden och full fart framåt är det som gäller.

Och en sak till.
Eftersom vi alla vill stänga ned kolkraften så är det alltid dessa som kommer in sist i produktionen (hoppas jag i alla fall), och elbilarna är ny förbrukning på marginalen, som GÖR att kolkraften kommer behövs längre.
Vill man vara djävulens advokat kan man absolut mena att elbilarna cementerar behovet av kolkraft i Europa och världen under överskådlig tid.
Och att ett förbud mot elbilar skulle göra att vi kunde stänga ned ett gäng kolkraftverk i Europa.

Nu är det förstås inte så enkelt, laddar man sin elbil från egna solceller så är det förstås bra, det är också typ 97% CO2-fritt att ladda en elbil i Sverige om vi exporterar så mycket att våra exportledningar går fulla, men det är inte så ofta det sker.
Så länge vi skickar vår rena el till länder som eldar med kol så orsakar elbilarna CO2-utsläpp, det är den krassa sanningen.

De metanutsläpp som gasindustrin orsakar gör dessutom att klimatpåverkan med största säkerhet är lika stor för gas som för olja.
Metan har 50 gånger högre klimatpåverkan än CO2, så det räcker att 2% av den totala produktionen läcker ut i atmosfären för att det ska vara skadligare än olja som eldas.
Det läcker mängder med Metan runt om i världens gasfält.
« Senast ändrad: 26 februari 2024, 10:36:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!