0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Uganda delar ut 140000 elmotorcyklar till befolkningen gratis i en första omgång.
Engelsktbyggda Toyota består till över 90% av delar från England enligt Toyotas siter.
"Ingen vits att gå över till elbilar så länge kolkraften tickar på"
Och hur mycket kolkraft är det som ska "stå still"?Energiewende är kaputt. De borde använt pengarna till att bygga något som faktiskt fungerar. Nu är tyskarna trötta på eländet, bönderna demonstrerar för mer diesel och industrin för mer riktig el.
Håller inte alls med. Det är bättre med el från kolkraft än att vara beroende av Ryssland och OPEC för vår drivmedelsförsörjning. "Experten" har dessutom missat att kolkraften allt oftare kommer att stå still när sol- och vindkraft producerar mycket. Det är då elbilarna laddas med billig el.
Kolkraften släpper dessutom ut mer CO2 än en fossildriven bil, så även om delar av bilarna laddas med sol och vind (på natten när bilarna står still är det ingen sol, och som regel blåser det också lite eller inte alls) så är det högst tveksamt vilken klimatnytta de gör.
Min bil drar i snitt 0,55 L diesel per mil. Det blir 1,44 kg koldioxid per mil oräknat utsläpp från raffineringen och transporter som verkar vara ca 20% utöver det. Googlar man lite ser man att kolkraft ger 0,8 - 1 kg koldioxid per kWh. Elbilar verkar dra 1,5 - 2 kWh/mil. Antar man samma förluster i elöverföring och laddning av batterierna är det ingen våldsam skillnad. Det behövs bara att 20% av elen inte är kolkraft för att elbilarna ska ge mindre utsläpp. Det är nog också så att det är el producerad från naturgas som står för elproduktionen på marginalen då naturgasen är dyrare än kol per kWh. I så fall ska man räkna med ca 0,5 kg koldioxid/kWh.