Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36801 gånger)

0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #840 skrivet: 22 februari 2024, 05:04:40 »
Toyota har alltid varit franskbefriat, men Nissan prasslar med Renault

Värmeratt https://www.west-bike.se/p/traxter-varmeratt/
« Senast ändrad: 22 februari 2024, 05:06:39 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #841 skrivet: 22 februari 2024, 06:40:56 »
Toyota har alltid varit franskbefriat, men Nissan prasslar med Renault

Värmeratt https://www.west-bike.se/p/traxter-varmeratt/
Proace verkar nu tillverkas i frankrike?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #842 skrivet: 22 februari 2024, 07:39:35 »
Att toyota tillverkar bilar i många olika länder beror nog till delar på tullar, subventioner, transportkostnader - och att de inte har tillräckligt med arbetskraft i landet.
Såg ett bra ainslag på Youtube idag, en bonde från England som gått från att leasa (privat) en elbil, till pluginhybrid, och nu till diesel.
Likvärdiga bilar NU skulle kosta:
Elbil 1300 pund/månad
PHEV 1050 pund/månad
Diesel (Range rover sport) 640 pund/månad.
Andrahandsvärdet på elbilar i england har rasat något otroligt, ofta uppemot 50% på två år.
Handlarna vill inte ta i begagnade bilar med tång, och det är på vissa bilar mer eller mindre omöjligt att kontrollera batteristatus, så många privatkunder är också rädda för att köpa något begagnat.

Han tyckte att det var självklart att krav på batteristatusindikering vara minst lika viktigt som km-mätaren på en elbil, och att det omedelbart borde införas krav på det.
Även krav på förbrukning borde införas enligt honom, så att förbrukningen pressas på liknande sätt som på fossildrivna bilar framöver.
Han tyckte tyckte också att skattesubventionerna för kommersiella företagsbilar skulle slopas, eller i vart fall gynna billigare och mer ekonomiska elbilar mer än de allra dyraste, som tydligen nu är fallet i UK.

Andrahandsvärdena är en katastrof i UK, jag vet inte riktigt varför det skiljer så pass mycket, men kanske är det för att det är många som inte kan ladda hemma, och det är dyrt och krångligt att ladda publikt, kostar runt 10 kr/kW där.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #843 skrivet: 22 februari 2024, 16:08:46 »
Jo just Toyota Proace är samma som Peugeot Expert, Citroen Dispatch, Vauxhall Vivaro och Fiat Scudo. Är det då en Toyota?
Mina Avensis är hopsatta i England.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8464
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #844 skrivet: 22 februari 2024, 17:16:55 »
Om det är en ”riktig” Toyota beror på vilken av tillverkarna som står för tex chassi, motor mm.
Gissar att det är Peugeot som är grunden men bara en gissning
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #845 skrivet: 22 februari 2024, 18:17:31 »
Jag var en gång i tiden stort Toyotafan men det var när det var japanska bilar, Toyotabilarna jag haft senast har varit byggda i England och haft usel kvalitet.
Toyota tillverkar inte mycket i Japan alls längre och de engelska bilarna består till 90% av lokalt producerade delar.

Man kan se i många kvalitetsundersökningar att Toyota numera är en medelmåtta förutom de modeller som fortfarande görs i Japan.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1170
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #846 skrivet: 22 februari 2024, 19:58:50 »
Minns när det stod en klisterremsa bak på Toytorna!
”My Toyota is fantastic” Inte sett detta på nya Toyotor… 8)
Aldrig ägt någon själv men vet flera som varit grymt nöjda med dem även om det var x antal år sedan….

Polaren är Toyotafreak haft ett antal Raw. Innan dess hade han en Toyota 4runner. Han skröt om att försäljarna hade sagt till honom att det här var den bästa modellen ifrån Toyota. Vid ett tillfälle var jag med honom in på Toyota verkstaden med hans 4runner. Då sa han i servicedisken åt polaren att det den modellen var nog den sämsta av alla Toytorna ;) Visst är det märkligt att säljare o mekaniker har olika tankar ::). Visst snygg modell men ack så mkt som strulade med den!
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #847 skrivet: 22 februari 2024, 20:24:27 »
Vill du ha en japansk bil idag som är tillverkad i Japan så finns inte mycket att köpa här längre, vissa Mazda och Subaru i första hand.
Vad gäller Toyota är det möjligtvis deras sportbil som även säljs som Subaru som är gjord i Japan.
RAV4 var länge tillverkad i Japan men nu tror jag de vi får kommer från Kanada, möjligt att vissa är från Japan fortfarande dock.

För övrigt så görs vissa BMW i Kina och alla short-range Tesla vi får hit är också Kinesiska.
« Senast ändrad: 22 februari 2024, 20:26:16 av Mike »

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #848 skrivet: 23 februari 2024, 07:33:03 »
Jo just Toyota Proace är samma som Peugeot Expert, Citroen Dispatch, Vauxhall Vivaro och Fiat Scudo. Är det då en Toyota?
Mina Avensis är hopsatta i England.
Står det toyota på registreringsbeviset så är det väl en toyota?! Varför ska de blanda sig med andra märken då de (enligt mig) har ett bra rykte om sig, på begagnad marknaden är de svindyr för att det står toyota.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #849 skrivet: 23 februari 2024, 08:07:49 »
Vet inte hur det är nu, men när de började tillverka i England så skickade de drivlinorna, motor/växellåda, från Japan, de vågade inte chansa med dem.
Har haft flera Toyota, den bästa var troligen helt Japans, Corolla CC - 88, den såg bra ut och gick som en dröm.
Sedan en Corolla kombi -93, inga problem med den heller. (Men ful)
Sedan en Corolla kombi -98 (ny) som var livsfarlig på vinterväglag, den sålde vi efter mindre 2 år. (Ännu fulare)
Imorterade sedan 2 stycken Avensis 1.8 från Danmark, den första med Leanburnmotor -99?, den andra med en ny drivlina -01?.
Den första var kanonfin och gick bra, den senare fick jag ny motor (Allt nedanför toppen) på för att den drog olja, växellådan renoverades och modifierades p.g.a. dålig smörjning och lagerljud, och drivaxlarna byttes ut p.g.a. vibrationer vid gaspådrag.
Allt gjordes i och för sig på garanti och goodwill, och snabbt, men problemfri var den inte.
Sedan 2014 kör vi nu var sin Kia Sportage 1.7 Diesel, de funkar fint.
Kan lätt tänka mig en Kia när jag byter.
De tillverkas väl i Korea?  :-\ dontknow
Lite sugen på en beggad Mercedes GLA, tycker de verkar fina.
« Senast ändrad: 23 februari 2024, 10:35:22 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #850 skrivet: 23 februari 2024, 08:38:33 »
Jag var en gång i tiden stort Toyotafan men det var när det var japanska bilar, Toyotabilarna jag haft senast har varit byggda i England och haft usel kvalitet.
Toyota tillverkar inte mycket i Japan alls längre och de engelska bilarna består till 90% av lokalt producerade delar.


Lokalt producerade? 
Jag antar du menar inom EU inkl Turkiet?
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #851 skrivet: 23 februari 2024, 14:28:48 »
Lokalt producerade? 
Jag antar du menar inom EU inkl Turkiet?
Engelsktbyggda Toyota består till över 90% av delar från England enligt Toyotas siter.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #852 skrivet: 23 februari 2024, 14:30:18 »
Vet inte hur det är nu, men när de började tillverka i England så skickade de drivlinorna, motor/växellåda, från Japan, de vågade inte chansa med dem.
Har haft flera Toyota, den bästa var troligen helt Japans, Corolla CC - 88, den såg bra ut och gick som en dröm.
Sedan en Corolla kombi -93, inga problem med den heller. (Men ful)
Sedan en Corolla kombi -98 (ny) som var livsfarlig på vinterväglag, den sålde vi efter mindre 2 år. (Ännu fulare)
Imorterade sedan 2 stycken Avensis 1.8 från Danmark, den första med Leanburnmotor -99?, den andra med en ny drivlina -01?.
Den första var kanonfin och gick bra, den senare fick jag ny motor (Allt nedanför toppen) på för att den drog olja, växellådan renoverades och modifierades p.g.a. dålig smörjning och lagerljud, och drivaxlarna byttes ut p.g.a. vibrationer vid gaspådrag.
Allt gjordes i och för sig på garanti och goodwill, och snabbt, men problemfri var den inte.
Sedan 2014 kör vi nu var sin Kia Sportage 1.7 Diesel, de funkar fint.
Kan lätt tänka mig en Kia när jag byter.
De tillverkas väl i Korea?  :-\ dontknow
Lite sugen på en beggad Mercedes GLA, tycker de verkar fina.
Nej Kia har även dem fabriker i Europa och Ceed är inte från Sydkorea exempelvis (Slovakien)
« Senast ändrad: 23 februari 2024, 14:31:54 av Mike »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8464
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #853 skrivet: 23 februari 2024, 14:39:33 »
Står det toyota på registreringsbeviset så är det väl en toyota?! Varför ska de blanda sig med andra märken då de (enligt mig) har ett bra rykte om sig, på begagnad marknaden är de svindyr för att det står toyota.

Även om det står ett visst märke på bilen så kan det vara att dom bara plockat in lite av sitt eget lull lull som säten och kanske infotainmentsystem eller kanske monterat annan fjädring men någon annan tillverkare står för resten.
Service/support/garantier kan högst troligt skilja sig åt mellan ”samma” modell.

Ungefär som med vissa luftvärmepumpar, står det Electrolux på burken och på kvittot så innebär det inte att dom tillverkat den.
I den här jämförelsen så är det ett kinesiskt märke som tillverkat den och finns högst troligen under fler namn .
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #854 skrivet: 23 februari 2024, 14:50:10 »
Man lånar friskt plattformar motorer drivlinor från varandra, samma bil bara små skillnader och så annat namn i aktern.
Står det Toyota så säljs den och servas genom Toyota vilket kan vara en fördel.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_badge-engineered_vehicles

Mina första minnen av japanska bilar var Datsun, Mazda och Nissan som började dra olja efter 10-5000 mil.  Senare under 80-talet blev de genialt byggda otroligt bra för mekaniker och konsumenter. Och driftsäkra speciellt Toyota . Plötsligt kunde motorerna gå 30-40-50000 mil utan att dra olja.
Toyota hade väl en höjdpunkt  på 90-talet sen kom en massa krav på utsläpp som varit negativa för konsumenterna då de gjort bilarna mycket mer komplicerade, dyrare och servicekrävande.
Som exempel. Minskad oljevolym och längre bytesintervall ger slitage med hög oljeförbrukning och havererade motorer. Hur miljövänligt är det?
« Senast ändrad: 23 februari 2024, 14:54:24 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!