Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37358 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #735 skrivet: 06 december 2023, 15:07:23 »
Ojdå, återkallelse
https://www.9news.com.au/national/great-wall-electric-vehicle-product-recall-charging-issue/8fc518e1-90a5-45d7-b5b6-55e73636fce5

Är det någon som kan förklara detta mer hur det skall fungera och att funktionen löpande kontrolleras? Jmf även Anslut solpaneler
På ett korrekt laddintag finns det en hake som håller fast kontakten medan man laddar.  Dessutom finns det en kontrollpinne i kontakten som är kortare än de övriga och därför bryts först om man ändå lyckas ta ut kontakten med ström på.  Om signalen försvinner skall strömmen brytas direkt.

Laddspänningen är ju 230V/400V och normalt 16 eller ibland 32A, om det är ac laddning det är frågan om.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #736 skrivet: 06 december 2023, 15:58:47 »
Tack, då förstår jag, borde kunnat räkna ut detta själv🤥
Förklarar varför det beskrevs som mjukvarufel i artikeln.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #737 skrivet: 10 december 2023, 13:39:15 »
Laddade ner tre appar för att kunna ladda ute på  fältet. Intressant att det finns samma laddstation i två av apparna. I ena appen kostar laddningen 0,18€/kWh medan det i den andra kostar 0,84€/kWh. Intressant att man ska tjäna bra på att ta betalt och säga var laddstationer finns.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1175
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #738 skrivet: 10 december 2023, 16:17:21 »
Hur känslig är en elbil under karossen? Fick härom dagen hjälpa grannfrun upp ur diket. Hon kör en elbil kommer aldrig ihåg om  modellen är en Kia eller hundai postnordblå är den iaf :). Naturligtvis berodde inte felkörningen på eldrift utan mer på utplogade snökanter samt genande i kurvor. Hade iaf fullt sjå o få upp bilen märks att det är lite tyngd i elbilarna. Grannen försökte med sin Daccia duster men gick bet. Nu vart det nog inga skador undertill IOM lössnö.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2976
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #739 skrivet: 10 december 2023, 17:34:36 »
Hur känslig är en elbil under karossen? Fick härom dagen hjälpa grannfrun upp ur diket. Hon kör en elbil kommer aldrig ihåg om  modellen är en Kia eller hundai postnordblå är den iaf :). Naturligtvis berodde inte felkörningen på eldrift utan mer på utplogade snökanter samt genande i kurvor. Hade iaf fullt sjå o få upp bilen märks att det är lite tyngd i elbilarna. Grannen försökte med sin Daccia duster men gick bet. Nu vart det nog inga skador undertill IOM lössnö.
I Finland är besiktningen inte glad om de ser någon skada under bilen. Den ska då fixas. Egenmassan ligger väl runt 2 ton för elbil
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #740 skrivet: 11 december 2023, 08:16:04 »
Vi bilägare skrev i senaste numret om en DS (Citroen) elbil "Största värdeminskningen vi noterat i modern historia, 57%."
(Tror det är på tre år)
Elbilarna kommer alltså bli billiga om man bara kan vänta på att de lämnar händerna på sina första ägare.

Frågade grannen om han tänkte köpa elbil (han sa att de skulle byta bil), men det gick inte så han.
Refererade till en stuggranne i Jäckvick som köpt en ID5.
Den drar dubbel så mycket el på vintern som på sommaren, och lika mycket mer med släp påkopplat.
Alltså närmare 50 mil på sommaren, runt 25 mil på vintern och ca 13 mil på vintern med släp.
Det är 12 mil till första laddstationen om man kör närmaste vägen mellan piteå och Jäckvick (Arvidsjaur), sen får man ladda även i Arjeplog för att ta sig sista biten till Jäckvick.
Så kan man ju inte ha det förstås.
Dessutom åker de ju ofta upp på fredag eftermiddag efter jobbet, och hem på söndag - då har man inte tid att ladda två gånger på vägen.
Ja, stuggrannen tvingas ju till det förstås - men det är ju inte rimligt att ha det så om man betalar sin egen bil.

Något av ett extramfall förstås, men det visar ju än en gång att inte alla kan köpa en elbil utan att få sitt liv påtagligt negativt påverkat i alla fall.
Och då är det fel att lagstifta om förbud mot bilar som fungerar.
I princip är det bara förbudet mot fossilbilar jag är emot, och förstås att batterierna inte är tillräckligt bra än så länge, i ett fritt land skulle valet vara upp till individen, nu är det inte det.
Jo visst, man kan ju välja att köra vidare med en gammal bil så länge man lever - men hur bra är det för miljö och klimat?

Det är väl detta som gått upp för våra politker också, och då tog de fram det geniala förslaget att de ska skrota ut gamla fossilbilar som de tycker släpper ut för mycket CO2, en tvåa på bilprovningen och det kan vara kört.  :::_) :::_) :::_)

Det kan väl ändå inte bara vara jag som tycker att det är sinnessjukt?
« Senast ändrad: 11 december 2023, 08:17:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #741 skrivet: 11 december 2023, 08:46:00 »
Vi bilägare skrev i senaste numret om en DS (Citroen) elbil "Största värdeminskningen vi noterat i modern historia, 57%."
(Tror det är på tre år)
Elbilarna kommer alltså bli billiga om man bara kan vänta på att de lämnar händerna på sina första ägare.

Frågade grannen om han tänkte köpa elbil (han sa att de skulle byta bil), men det gick inte så han.
Refererade till en stuggranne i Jäckvick som köpt en ID5.
Den drar dubbel så mycket el på vintern som på sommaren, och lika mycket mer med släp påkopplat.
Alltså närmare 50 mil på sommaren, runt 25 mil på vintern och ca 13 mil på vintern med släp.
Det är 12 mil till första laddstationen om man kör närmaste vägen mellan piteå och Jäckvick (Arvidsjaur), sen får man ladda även i Arjeplog för att ta sig sista biten till Jäckvick.
Så kan man ju inte ha det förstås.
Dessutom åker de ju ofta upp på fredag eftermiddag efter jobbet, och hem på söndag - då har man inte tid att ladda två gånger på vägen.
Ja, stuggrannen tvingas ju till det förstås - men det är ju inte rimligt att ha det så om man betalar sin egen bil.

Något av ett extramfall förstås, men det visar ju än en gång att inte alla kan köpa en elbil utan att få sitt liv påtagligt negativt påverkat i alla fall.
Och då är det fel att lagstifta om förbud mot bilar som fungerar.
I princip är det bara förbudet mot fossilbilar jag är emot, och förstås att batterierna inte är tillräckligt bra än så länge, i ett fritt land skulle valet vara upp till individen, nu är det inte det.
Jo visst, man kan ju välja att köra vidare med en gammal bil så länge man lever - men hur bra är det för miljö och klimat?

Det är väl detta som gått upp för våra politker också, och då tog de fram det geniala förslaget att de ska skrota ut gamla fossilbilar som de tycker släpper ut för mycket CO2, en tvåa på bilprovningen och det kan vara kört.  :::_) :::_) :::_)

Det kan väl ändå inte bara vara jag som tycker att det är sinnessjukt?

Kanske detta är ett bättre alternativ som sagt.... https://dagenslogistik.se/pitea-och-arvidsjaur-far-vatgasstationer/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #742 skrivet: 11 december 2023, 08:56:34 »
Mmm, men vad gör man med vätgas-tankstationer när det inte finns några bilar att köpa?
De som åker till jäckvick har ju ofta släp och snöskoter, och de där klimatbilarna brukar ju inte ens gå sätta dragkrok på.
Skogs Bränsle som satsar på det där säljer mest till företag, och då kan ju både de som kör fasta rutter där det finns tankställen, eller lokala budbilar, köra på vätgas om det finns att köpa - det blir liksom en annan sak med kommersiella fordon.
Dels för att det kan finnas kunder som kräver det (som Polarbröd t.ex. som kräver HVO100) och dels för att många distributionsbilar som bara kör lokalt kan klara sig med en enda tankstation, det funkar ju inte för en privat bilägare.
Dessutom, vätgasen som finns på Europeiska marknaden är primärt tillverkad av fossil gas, så frågan är hur mycket bättre klimatet blir, om det ens är positivt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #743 skrivet: 11 december 2023, 09:15:30 »
Mmm, men vad gör man med vätgas-tankstationer när det inte finns några bilar att köpa?
De som åker till jäckvick har ju ofta släp och snöskoter, och de där klimatbilarna brukar ju inte ens gå sätta dragkrok på.
Skogs Bränsle som satsar på det där säljer mest till företag, och då kan ju både de som kör fasta rutter där det finns tankställen, eller lokala budbilar, köra på vätgas om det finns att köpa - det blir liksom en annan sak med kommersiella fordon.
Dels för att det kan finnas kunder som kräver det (som Polarbröd t.ex. som kräver HVO100) och dels för att många distributionsbilar som bara kör lokalt kan klara sig med en enda tankstation, det funkar ju inte för en privat bilägare.
Dessutom, vätgasen som finns på Europeiska marknaden är primärt tillverkad av fossil gas, så frågan är hur mycket bättre klimatet blir, om det ens är positivt.

Har man den inställningen att all vätgas är som du skriver (dock inte den som är till Arvidsjaur och Piteå, Metacon i samarbete med GISAB får genombrottsorder på två elektrolys-baserade integrerade tankstationer för grön vätgas (HRS) från Botnia Hydrogen.) så får man nog lida pin och ha sina batterifordon som är odugliga.... Hur det är med fordon och dragkrok får vara osagt men det kommer mer och mer bara mackar byggs...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #744 skrivet: 11 december 2023, 09:32:06 »
Allt beror ju hur man ser på det hela, ser man på elenergi som om Sverige inte vore sammankopplat med resten av Europas elnät rent fysiskt så kanske det går göra en helt grön vätgasmack i Arvidsjaur, men så är ju inte fallet, precis som när man laddar en elbil i Sverige så varvar det upp en kolkraftverk i Polen i samma sekund.
Bara när alla exportledningar ut från Sverige går fulla kan man med bästa vilja i världen påstås att vätgas är grön, eller om man har en vätgasanläggning som enbart drivs av solceller eller vindkraft utan att vara ansluten till elnätet alls.
Men det finns ju inte.
Att resonera verklighetsfrånvänt ligger inte i min natur så därför måste jag be om ursäkt, men jag vidhåller att det är marginella fördelar, möjligen är det t.o.m kontraproduktivt med tanke på alla förluster som sker i omvandling och lagring av energin.
Ser man på mängderna som de två stationerna (200 kg + 400 kg/dygn) för 56 miljoner kronor kommer att generera så inser man ju även att kapaciteten kommer att vara för liten om det blir något som helst genomslag för den satsningen.
Och bränslet som görs av el, som är dyr, blir troligen inte heller billigt.

Som ett medel för Greenwashing och jakt på ESG-poäng kan det möjligen fungera, men det blir inte billigt, och effekten på CO2-utsläppen är mycket osäkra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #745 skrivet: 11 december 2023, 13:53:29 »
Allt beror ju hur man ser på det hela, ser man på elenergi som om Sverige inte vore sammankopplat med resten av Europas elnät rent fysiskt så kanske det går göra en helt grön vätgasmack i Arvidsjaur, men så är ju inte fallet, precis som när man laddar en elbil i Sverige så varvar det upp en kolkraftverk i Polen i samma sekund.
Bara när alla exportledningar ut från Sverige går fulla kan man med bästa vilja i världen påstås att vätgas är grön, eller om man har en vätgasanläggning som enbart drivs av solceller eller vindkraft utan att vara ansluten till elnätet alls.
Men det finns ju inte.
Att resonera verklighetsfrånvänt ligger inte i min natur så därför måste jag be om ursäkt, men jag vidhåller att det är marginella fördelar, möjligen är det t.o.m kontraproduktivt med tanke på alla förluster som sker i omvandling och lagring av energin.
Ser man på mängderna som de två stationerna (200 kg + 400 kg/dygn) för 56 miljoner kronor kommer att generera så inser man ju även att kapaciteten kommer att vara för liten om det blir något som helst genomslag för den satsningen.
Och bränslet som görs av el, som är dyr, blir troligen inte heller billigt.

Som ett medel för Greenwashing och jakt på ESG-poäng kan det möjligen fungera, men det blir inte billigt, och effekten på CO2-utsläppen är mycket osäkra.

Jo men nu va det ju som svar på grannen med ID5 som hade problem och frågan är ju hur en vätgasbil (bara den har dragkrok) skulle fungera på motsvarande sträcka?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #746 skrivet: 11 december 2023, 13:56:42 »
En sådan skulle säkert fungera bra, de har väl ofta runt 50 mils räckvidd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #747 skrivet: 12 december 2023, 17:36:38 »
Vi når nya tipping points
Nämn en enda tipping point som inträffat.
Någonsin.
Deras uppgift är bara att användas för att driva en politisk agenda.
Därför brukar man förlägga dom runt tio år framåt i tiden.
Vid det laget har allmänheten glömt vad man hotade med, och man kan hota med nästa tipping point, förslagsvis om tio år.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #748 skrivet: 13 december 2023, 07:36:35 »
Det finns så vitt jag vet inga negativa effekter av det varmare klimatet än så länge, inte så negativa att den tekniska utvecklingen inte på ett adekvat sätt kunna motverka eventuella svårigheter.
Med det menar jag att det visst blivit lite varmare, men vi har blivit bättre på att skydda oss mot extrem värme, med bättre hus, aircondition och så vidare.
Tack var det varmare klimatet har typ 10 gånger fler kunnat undvika att frysa ihjäl, än de som dött som ett resultat av uppvärmningen.
Om man gör energin dyrare så kommer fler att dö, både av värme och kyla.
Det är alltså i mångt och mycket fossil energi som gjort att vi dels kunnat bli så många som vi är, och dels att så många färre nu dör av klimatrelaterade händelser.
Avvecklar vi fossila bränslen i en för snabb takt som kommer fler att dö - man måste vara en ickehumanist om man på fullt allvar menar att fossila bränslen måste avvecklas - kosta vad det kosta vill.
Tur i oturen att COP28 hålls där det hålls, och att nästa års COP hålls i ytterligare en oljenation, de verkar i alla fall förstå att det inte går avveckla fossila bränslen utan en fungerande plan.
I vart fall inte utan att vi går tillbaks till grottstadiet.
Det här är ju saker som en femteklassare förstår om man sätter sig in i varifrån energin kommer på ett globalt plan, det är förstås helt omöjligt att fasa ut fossil energi så snabbt som "just stop oil" och andra fundamentalister vill.
Det skulle innebära massmord, varken mer eller mindre.

Sverige hade en bra strategi på 70-talet, och den har tjänat oss väl, vi hade ett stabilt och fossilfritt energisystem som nu har luckrats upp, med ökande CO2-utsläpp högre energipriser som reslutat.
Det leder till minskade nyetableringar av företag och produktion i Sverige, högre arbetslöshet, och är starten på en negativ spriral som kan bli svår att motverka.
Om västvärldens industri måste flyttas ut p.g.a. höga elpriser så flyttas produktionen till diktatoriska skurknationer med produktion som orsakar mer miljöförstöring och större CO2-utsläppp.
Detta är faktiska resultat som vi kan se redan nu, en tippingpoint om något.
Ser man inte det är man blind.

Vill man se på historien, vad uppvärmningen inneburit, så kan man ju gå tillbaks till moderna tiders kallare årtionden och århundraden och se vilka katastrofala följder ett kallare klimat har haft, på 1800-talet flydde Svenskar nödåren som berodde på ett kallt klimat och missväxt, och det är saker vi sett i hela europa under den så kallade lilla istiden också.
Jämför man nuvarande situationen med dessa epoker så inser man hur viktigt ett varmare klimat har varit för att vi ska kunna leva och frodas i Europa i stort och norden specifikt.

Golfströmmen kan inte stanna, den drivs av jordens rotation.
Men den kan förstås förändras om istäcket kring nordpoolen skulle försvinna, hur allvarligt det i så fall blir är svårt att säga, kanske kompenserar det bara för uppvärmningen så att det inte blir varmare i skandinavien och på grönland och island?
Planeten har funnits länge, med väldigt små variationer i temperatur, min enkla slutsats är att klimatet är mer eller mindre självreglerande - alltså motsatsen till tippingpoints.
Blir det varmare så ökar molnigheten och det blir kallare och blötare, något som får anses bra om man oroar sig för torka.

En icke obetydlig del av uppvärmningen vi sett kommer från de minska stoftutsläppen från eldning och industri som vi sett på senare årtionden - det ska inte heller förringas.
Miljön har blivit bättre, och med mindre stoft i atmosfären så når en större mängd solljus ned till jordytan.
Påverkan från CO2 finns där förstås också, men dess påverkan avtar med ökad mängd CO2, så den delen kan inte orsaka nämnvärt mycket högre temperaturer än vi nu ser på planeten, även om den skulle fortsätta öka.
Det kanske rör sig om några tiondels grader ytterligare.
« Senast ändrad: 13 december 2023, 08:10:03 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #749 skrivet: 13 december 2023, 08:40:42 »
Nämn en enda tipping point som inträffat.
Någonsin.
Deras uppgift är bara att användas för att driva en politisk agenda.
Därför brukar man förlägga dom runt tio år framåt i tiden.
Vid det laget har allmänheten glömt vad man hotade med, och man kan hota med nästa tipping point, förslagsvis om tio år.

Detta skrev jag och refererade till vad jag läst:
Men nu är det + 2,7° läser jag. Vi når nya tipping points. Som att golfströmmen avstannar och grönlandsisen smälter oåterkalleligt.

Detta var sen min reflektion:
Vi ser inte konsekvenserna fullt ut....
Det gör nästa generationer.


Jag deppar idag och läser att araberna inte överaskande vill fortsätta sälja olja.
Detta kommer de att göra genom att marknadsanpassa priset. Det kommer alltid följa andra energipriser, så de fortsätter att sälja tills det börjar sina, om inte till oss så till utvecklingsländer så vi är rökta hur vi än gör.

Har du besökt befolkningscentras som Seoul, Shanghai, Japan, USA flera platser, soptippar i Indien o Thailand, Polens underbara koldimma m.fl. och sett hur det ser ut? Afrika har jag inte varit men det räcker att se på tv.
Frågan är vad en tipping point är, kan nog vara väldigt olika beroende på var man befinner sej.
 
Vilken data och kunskap backar ditt inlägg, för att vända frågan tillbaka? .


Edit, Shanghai har tydligen blitt bättre nu. Går att göra något lokalt ändå..
« Senast ändrad: 13 december 2023, 08:47:32 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!