Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #720 skrivet: 05 december 2023, 10:48:09 »
Jag gjorde ett undantag och läste ditt inlägg dÃ¥ jag tnkte att du kanske sansat dig lite och kunde se det roliga.  Men gud... du kan inte tagga ner nÃ¥gonsin tydligen...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #721 skrivet: 05 december 2023, 14:30:35 »
Jag hade taggat ned tills du började sysselsätta dig med fossilbilar som brinner av allehanda skäl.
Det ska gudarna veta att det brunnit elbilar så jag kunnat fylla spaltmeter med inlägg i detta forum bara de senaste veckorna.
Det här med lastbilar som brinner efter att ett litet lokalt företag börjat bygga någon eget hembyggt konverteringskit är lite oroande faktiskt.
Finns det verkligen inga regler så snart det handlar om elfordon?
Har ingen länk till det idag, men såg ett inslag om det på en "elbilsvänlig" kanal för flera månader sedan - "ett stort steg framåt" var väl andemeningen i deras inslag den gången.
Undrar vad de säger nu när 6 av bilarna brunnit upp? (Inte heller källkontrollerat)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #722 skrivet: 05 december 2023, 15:00:31 »
Nu var det ju nÃ¥gon som satt en brödrost under motorrummet pÃ¥ sin bil, men att du mÃ¥ste ta det pÃ¥ fullaste allvar trots  tOOmten tomte, tyder pÃ¥ att dina smileys inte fungerar riktigt sÃ¥ bra som du pÃ¥stÃ¥r.

AngÃ¥ende ditt cementbilsklipp sÃ¥ ser det manipulerat ut.  Säkert fake.  Verkar komma frÃ¥n foliehattar. SÃ¥g du hur lätt det var att släcka ocksÃ¥?  Och sedan böejade du med att fÃ¥ det till att det var samma bil som brann i de tvÃ¥ klippen...  tummenupp

Hur vågar du ha batterier till dina solpaneler.
« Senast ändrad: 05 december 2023, 15:15:49 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #723 skrivet: 05 december 2023, 19:05:14 »
Så vitt jag kan se handlar det om skador, alltså yttre åverkan, inte att batteriet har slutat fungera av någon anledning.
https://carup.se/forsakringsjatte-klassar-elbilsbatterier-som-vardelosa-efter-5-ar/
Det gäller inte alla försökringsbolag, men det gäller att vara vaken när man väljer försäkring - om man vill ha råd att hämta ut bilen efter en skada på batteriet.
Om man kollar folksams villkor så har dom liknande avskrivning för tex fälgar och extraljus och har då inte hört nån som fått betala extra vid lagning efter olycka för att fälgarna varit till hälften avskrivna har du hört nån som fått göra det ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #724 skrivet: 06 december 2023, 05:06:26 »
Nu var det ju nÃ¥gon som satt en brödrost under motorrummet pÃ¥ sin bil, men att du mÃ¥ste ta det pÃ¥ fullaste allvar trots  tOOmten tomte, tyder pÃ¥ att dina smileys inte fungerar riktigt sÃ¥ bra som du pÃ¥stÃ¥r.

AngÃ¥ende ditt cementbilsklipp sÃ¥ ser det manipulerat ut.  Säkert fake.  Verkar komma frÃ¥n foliehattar. SÃ¥g du hur lätt det var att släcka ocksÃ¥?  Och sedan började du med att fÃ¥ det till att det var samma bil som brann i de tvÃ¥ klippen...  tummenupp

Hur vågar du ha batterier till dina solpaneler.

Det jag missade var att det var en elbil som brann på grund av brödrosten.
Jag trodde att du bara skulle "bevisa" att fossilbilar brinner lätt.
Det var ett misstag av mig.
Istället var det ännu ett "bevis" på elbilens tillkortakommanden, om man behöver värma batteriet för att det är nollgradigt ute.
(OM det nu vara batteriet han försökte värma, jag tror mer på att hen använde den som kupevärmare, tror det är svårt att värma ett batteri på 500 kg med en brödrost som står på marken under bilen - men vad vet jag.
Tror även att det är svårt få en bil att börja brinna med en brödrost om den står fritt under bilen, men än en gång - vad vet jag?

Att jag först trodde att det vara samma cementbil på båda bilderna/filmer var för att jag googlade "cement, electric fire, australia" för att hitta den info jag tidigare sett.
Trodde för mitt liv inte att det skulle brunnit flera av de där lastbilarna, men insåg efter att jag postat att det inte vara samma lastbilar.
Efter närmare undersökning visar det sig att det påstås ha brunnit 6 stycken av samma sort, så det finns säkert fler filmer där ute för dem som vill ödsla tid på att söka.

Jag är självklart orolig över mina Kinesiska solcellsbatterier.
Samma sak med batterierna till elmopeden.
Problemet är ju bara att de går sönder om jag lagrar dem utomhus i minusgrader, så jag har inget val.
(Har redan lärt mig det efter att ett Segwaybatteri och ett elmopedbatteri dött under vintern när jag haft dem i kallförråd)
Vi får väl se hur länge man har samma premie på villaförsökringen som andra.

En en gång vill jag trycka på att inte ens jag är oemottaglig för samhällstrycket, som skapas dels av skrämselpropagandan om global uppvärmning, dels för att man inför subventioner, och dels för att elpriserna har blivit löjligt höga som ett resultat av klimatalarmismen.
Fördelen är att jag kan köpa "billigt", i viss mån skydda mig från de värsta pristopparna, och tillgodose min egen förbrukning under sommaren - när vi förbrukar som mest el i vårt hushåll.

Utvecklingen som sådan vänder jag mig emot, men i den verklighet vi lever så får man lov att anpassa sig - även till en verklighetsfrånvänd utveckling.
Dessutom hade jag pengar över som lika gärna kan få förränta sig via elgenerering som på banken eller börsen.
Ser man det som en penningplacering med 5% avkastning så är det ju bättre än bankräntan varit på många år nu i alla fall.
« Senast ändrad: 06 december 2023, 07:24:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #725 skrivet: 06 december 2023, 07:46:10 »
Känns lite som att brandrisken är överdriven nu är det visserligen andra batterier men det står ju batteridrivna pallkärror och större truckar lite överallt inomhus på industrier och det är ju rätt ovanligt att dom tar eld. Angående nedskrivning av värdet av batterier så verkar Folksam ha en riktigt dålig försäkring för det kom upp reklam om bolag som har 0 i avskrivning de första 8 eller 10 åren beroende på försäkring.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #726 skrivet: 06 december 2023, 08:03:43 »
Bransrisken må vara liten, men fatal.
Hur många andra saker har man i sitt hem som fått samma typ av "frikort" som batterier fått när det gäller brandsäkerheten?
Ta en TV till exempel, den ska ha självsläckande plast, behandlade kretskort som inte kan börja brinna - och mycket mer som ska skydda mot brand.
Finns det några krav på detta bland batterier av denna typ, knappast, och även om de finns så hjälper ju vare sig självsläckande plast eller metall då temperaturen blir så hög att allt smälter och brinner tillsammans med batteriet.
Det mesta av de eltruckar och liknande som finns i industrin idag har nog blyceller, men det lär komma fler och fler med moderna batterier.
Jag ser inte enbart med tillförsikt fram emot den utvecklingen, och det tror jag inte att försäkringsbolagen gör heller.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #727 skrivet: 06 december 2023, 08:11:21 »
Undersökte försäkringspremien för lite fler bilar. Det jag sett är bilar med batterier är dyrare.
Om det beror mest på bilens pris och dyrare att laga än ökad risk det framgår inte.
Så Dyr diesel skatt kompenseras helt av en lägre försäkringspremie.
Kanske finns det undantag?

Men nu är det + 2,7° läser jag. Vi når nya tipping points. Som att golfströmmen avstannar och grönlandsisen smälter oåterkalleligt.
Vi ser inte konsekvenserna fullt ut....
Det gör nästa generationer.

Enkla Ã¥tgärder vore att tex förbjuda fast fashion, men vad skall vi dÃ¥ shoppa istället?? 🤥😲 Och dÃ¥ fÃ¥r vi ju inte köra bil 🤯
« Senast ändrad: 06 december 2023, 08:28:44 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #728 skrivet: 06 december 2023, 08:16:53 »
Dels är värdeminskningen större, och dels finns risken att de måste lösa in bilar som har ett rätt högt restvärde, men inte lönar sig att reparera.
Och, jag tror inte att värdeminskningen kommer att avta på samma sätt som på fossilbilar - ju äldre de blir desto mer svårsålda kommer de att bli.
Har sett samma sak på Segway och liknande batteridrivna saker - ingen har något större förtroende för åldrande batteridrivna produkter.
Vill du köpa ens en 4 år gammal telefon t.ex - även om den är helt felfri?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #729 skrivet: 06 december 2023, 09:09:17 »
Tror inte det var en elbil som blev toast. Tror det var en vanlig bil och nÃ¥gon som försökte värma 12V batteriet för att starta lättare.  Elbilar har väl oftast inbyggda brödrostar.  Men det är upp till egen tolkning och tro, jag bryr mig inte sÃ¥ mycket om hur det tolkas, dÃ¥ det var extrautrustningen med brödrost som jag tyckte var skoj.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #730 skrivet: 06 december 2023, 09:15:13 »
Citera
Police in Denmark said no one was injured in the blaze involving the electric vehicle - but added they "strongly discourage" people from using such a method to heat power cells.

https://news.sky.com/story/toaster-under-car-likely-cause-of-vehicle-and-house-fire-police-in-denmark-say-13022834

Sky news kanske inte är kända för att vara elbils-entusiaster, så det kan ju vara fake news, det vet man aldrig idag.

Och andra kan ju bara ha hängt på.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-12823375/Please-NOT-use-toaster-heat-electric-vehicle-battery-Danish-police-issue-plea-motorist-sparks-blaze-destroys-vehicle-damages-house.html

Rent logiskt känns det ju mer troligt att det börjat brinna i olja i motorrummet om han försökt tina upp ett fruset blybatteri med sin brödrost, men jag refererar bara till vad jag kan hitta som nämner vilken typ av bil det var.
« Senast ändrad: 06 december 2023, 09:21:41 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #731 skrivet: 06 december 2023, 11:12:50 »
Bransrisken må vara liten, men fatal.
Hur många andra saker har man i sitt hem som fått samma typ av "frikort" som batterier fått när det gäller brandsäkerheten?
Ta en TV till exempel, den ska ha självsläckande plast, behandlade kretskort som inte kan börja brinna - och mycket mer som ska skydda mot brand.
Finns det några krav på detta bland batterier av denna typ, knappast, och även om de finns så hjälper ju vare sig självsläckande plast eller metall då temperaturen blir så hög att allt smälter och brinner tillsammans med batteriet.
Det mesta av de eltruckar och liknande som finns i industrin idag har nog blyceller, men det lär komma fler och fler med moderna batterier.
Jag ser inte enbart med tillförsikt fram emot den utvecklingen, och det tror jag inte att försäkringsbolagen gör heller.
Om nu batterier i hemmet har frikort från brandsäkerhet är det väl konstigt att dom inte orsakar flera bränder i dag när allt i från trädgårdmaskiner till tandborstar går på batteri. Naturligtvis finns det en brandrisk med batteri bil men den finns ju även i en fossildriven bil jag har i alla fall inga problem att köpa elbil på grund av brandrisken men anser att jag inte orkar med nackdelarna för det lilla jag spar på elbil.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #732 skrivet: 06 december 2023, 14:34:05 »
Mmm, så resonerade familjen i Luleå vars nybyggda hus brann upp för ett par år sedan också.
Eftersom jag köpt både elmoped och batterier till solcellerna så accepterar ju även jag risken, men jag hade ju hellre sett en säkrare batteriteknik.
Och - det är konstigt att de får säljas - det vidhåller jag. Tror aldrig det varit aktuellt att godkänna dem om det inte vore för CO2-paniken.
Nu kom en återkallelse idag, Great Wall Motors ORA där man tydligen kan dra ur laddkontakten under pågående laddning, och orsaka ljusbåge.
Om ljusbågen skulle nå marken kan man elektrifieras och dö.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #733 skrivet: 06 december 2023, 14:51:57 »
Ojdå, återkallelse
https://www.9news.com.au/national/great-wall-electric-vehicle-product-recall-charging-issue/8fc518e1-90a5-45d7-b5b6-55e73636fce5

Är det någon som kan förklara detta mer hur det skall fungera och att funktionen löpande kontrolleras? Jmf även Anslut solpaneler
« Senast ändrad: 06 december 2023, 14:54:18 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #734 skrivet: 06 december 2023, 15:00:09 »
Sky news kanske inte är kända för att vara elbils-entusiaster, så det kan ju vara fake news, det vet man aldrig idag.
Jag kan inte se att några danska tidningar har nämnt att det skulle vara en elbil, så jag tror nog det är brittiska tidningar som misstolkat händelsen, speciellt som jag såg något översatt citat där de skrev att dansk polis sagt något om elbilsbatteri medan danska tidningar refererade till samma yttrande men där bara skrev batteri.

Dessutom har samtliga skrivit att brödrosten fanns undr fronten på bilen och jag tror inte någon elbil har batterierna där? (men vet inte så mycket om det heller)

Men det fÃ¥r vara vilket det vill.  Räknar inte detta som en naturlig risk, utan grov inkompetens sÃ¥ kan varken läggas elbil eller vanlig bil till last.

Måste gå nu, måste trycka ner skivorna i brödrosten igen, skall ut och handla med Teslan.

 ::)
« Senast ändrad: 06 december 2023, 15:18:24 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!