0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Nu är det ju inget självändamål att hålla igång en gammal skitig Volvo eller Mercedes bara för att det går, och de är skattebefriade.Istället borde man väl införa en skrotningspremie på dessa på kanske 20-30 000 kronor så vi blir av med dem till förmån för nyare bilar som släpper ut mindre skit - men det bevisar ändå att det är möjligt att hålla en gammal bil i drift i princip hur länge som helst med rätt små medel.Sen händer det förstås att det blir ett rejält motor-ras som är dyrt att reparera, men då finns det fler motorer på skroten som inte kostar mycket.De elbilar som hamnar på skroten kommer de flesta att ha fel på just de allra dyraste komponenterna.Det gissar jag i alla fall.Sen finns det förstås avarter även bland fossilbilar, som de allra dyraste med mest av den senaste tekniken (Typ värsting BMW med 800 hk och liknande), de kan vara svåra att hålla liv i länge - det kan jag hålla med om.Det blir också för dyrt.Men en Toyota Corolla...
Tja, om det finns de som vill byta batterier på elbilar så nog borde det finnas de som kan reparera el elbox på en gammal toyota.Såg ett program som en elbilsentusiast driver, de har haft flera reportage om en Uberförare som köpte en tesla som han varit lyrisk över - de har rapporterat ett antal gånger, och många andra har följt hans exempel.Nu går de ut och varnar, för efter ca 20 000 mil på kort tid så har batteriet gett upp, Tesla påstår att det måste bytas, vilket han inte kommer att göra. (Han har laddat hemma på natten, och två snabbladdningar/dag för att kunna köra).Det är en slit och slängprodukt - som läget just nu ser ut i alla fall.Samma slutsats som Hertz har dragit som slutat hyra ut tesla-bilarna till Uber-förare. Sen finns det säkert de som betalar för att få ett nytt batteri - men jag tror inte att det kommer att vara det vanliga.Skulle det komma fram bättre batterier är det förstås möjligt - men man skulle väntat med bidrag och lagstiftning tills detta varit framme.Det tycker jag i alla fall.
Jag tänker andra vägen kan man laga diverse data boxar på en fossildriven bil bör det gå att hålla liv i en elbil också. Finn ju en hel del Prius som gått riktigt lång utan att förlora allt för mycket batteri kapacitet så mycket beror nog på hur man bygger bilen och tillåter dom att laddas. Man skulle inte haft några bidrag kommer man med en bra produkt säljer den sig själv i dag har man ju styrt över till elbilar med hjälp av bidrag och extra skatter.
Problemet är att på bilverkstäderna finns vanligen inte kompetensen för att reparera styrboxar/databoxar. Där är det vanliga att man byter hela boxen vilket i många fall blir väldigt dyrbart om boxen/boxarna ens finns att få tag på. Ska det vara ekonomiskt försvarbart att hålla liv i en äldre bil så får man oftast reparera den själv, i annat fall blir det alldeles för kostsamt och då återstår inget annat än skrotning.
Problemet är att på bilverkstäderna finns vanligen inte kompetensen för att reparera styrboxar/databoxar. Där är det vanliga att man byter hela boxen vilket i många fall blir väldigt dyrbart ..............
Tidigare (och kanske även nu?) var det så att försäkringsbolagen inte betalade en reparation om reparationen översteg 50 % av bilens marknadsvärde. Det blir då en fråga om inlösen av bilen vilket innebär kontant ersättning för den skadade bilen vilken ska motsvara marknadsvärdet på bilen i handeln omedelbart före skadetillfället.Ja att det uppstår läckage av kylvätska över tid och de skador och kostnader detta medför då det gäller elektronik, elmotorer etc torde inte förvåna någon. Vi lär nog få se en hel del elbilar som skrotas då reparationskostnaden blir alldeles för hög för att det ska vara relevant att reparera.
Försäkringsbolagen har redan friskrivit sig, de räknar av värdet på batterierna snabbt.Från Vi bilägare:"Elbilsägare som försäkrar sin bil hos Trygg-Hansa får mindre ersättning om högvoltsbatteriet behöver bytas ut redan efter fyra år. Då sänks batteriets värde med 25 procent. Efter sex år betalar försäkringen bara ut 50 procent och efter åtta år betalas bara 25 procent ut."Känns väl i och för sig rimligt.Samtidigt skrämmande, säg att man är med om en olycka och batteriet skadas, utöver att man betalar kanske över 10 000 kr/år i försäkringspremie så får man stå för halva kostnaden för ett nytt batteri om det döms ut, på en bil som är 6-8 år gammal...Känns som att 8-10 år är någon form av en bortre parantes för många elbilar när det gäller frågan om det är värt att reparera eller byta ut de stora delarna som motor, inverter eller batteri.Våra bilar är nu 11 och 9 år gamla, och jag ser ingen bortre gräns för när vi måste byta för att de inte ska gå hålla igång med relativt små medel.Värdet på bilarna är förstås lågt, men de fungerar och det kostar inte mycket att reparera om de går sönder.