Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 117225 gånger)

0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #705 skrivet: 03 december 2023, 19:33:24 »
Nu är det ju inget självändamål att hålla igång en gammal skitig Volvo eller Mercedes bara för att det går, och de är skattebefriade.
Istället borde man väl införa en skrotningspremie på dessa på kanske 20-30 000 kronor så vi blir av med dem till förmån för nyare bilar som släpper ut mindre skit - men det bevisar ändå att det är möjligt att hålla en gammal bil i drift i princip hur länge som helst med rätt små medel.
Sen händer det förstås att det blir ett rejält motor-ras som är dyrt att reparera, men då finns det fler motorer på skroten som inte kostar mycket.
De elbilar som hamnar på skroten kommer de flesta att ha fel på just de allra dyraste komponenterna.
Det gissar jag i alla fall.

Sen finns det förstås avarter även bland fossilbilar, som de allra dyraste med mest av den senaste tekniken (Typ värsting BMW med 800 hk och liknande), de kan vara svåra att hålla liv i länge - det kan jag hålla med om.
Det blir också för dyrt.
Men en Toyota Corolla...
Gissar att även en Toyota corolla är full med elektronik boxar som ingen vill laga och troligtvis är dyra att köpa så finns ingen box på skroten hamnar bilen där i stället.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35853
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #706 skrivet: 03 december 2023, 21:41:16 »
Tja, om det finns de som vill byta batterier på elbilar så nog borde det finnas de som kan reparera el elbox på en gammal toyota.
Såg ett program som en elbilsentusiast driver, de har haft flera reportage om en Uberförare som köpte en tesla som han varit lyrisk över - de har rapporterat ett antal gånger, och många andra har följt hans exempel.
Nu går de ut och varnar, för efter ca 20 000 mil på kort tid så har batteriet gett upp, Tesla påstår att det måste bytas, vilket han inte kommer att göra. (Han har laddat hemma på natten, och två snabbladdningar/dag för att kunna köra).
Det är en slit och slängprodukt - som läget just nu ser ut i alla fall.
Samma slutsats som Hertz har dragit som slutat hyra ut tesla-bilarna till Uber-förare.
Sen finns det säkert de som betalar för att få ett nytt batteri - men jag tror inte att det kommer att vara det vanliga.

Skulle det komma fram bättre batterier är det förstås möjligt - men man skulle väntat med bidrag och lagstiftning tills detta varit framme.
Det tycker jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #707 skrivet: 03 december 2023, 21:42:17 »
Min gamla Volvo som blir 36 år 2024 har en (1) styrbox och den är till tändsystemet och den fungerar fortfarande. För ett antal år sedan fick jag tag i en ny i originalkartong (Bosch) på tyska Ebay för den facila summan av 1000 kr. Har den i reserv om styrboxen skulle ge upp och den inte skulle gå att repa. Annars går ju gammal elektronik oftast att reparera. För några veckor sedan lagade jag nätaggregatet till min sju år gamla dator. Bytte två elektrolytkondingar som gett upp. Nya hade jag hemma på hyllan. För ett antal år sedan så reparerade jag farthållaren till Volvon, bytte ett par IC-kretsar och några kondingar. Komponenterna hade jag hemma. Bränslemätaren har jag också fixat, det var dåliga kondingar osv.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #708 skrivet: 04 december 2023, 14:15:11 »
Tja, om det finns de som vill byta batterier på elbilar så nog borde det finnas de som kan reparera el elbox på en gammal toyota.
Såg ett program som en elbilsentusiast driver, de har haft flera reportage om en Uberförare som köpte en tesla som han varit lyrisk över - de har rapporterat ett antal gånger, och många andra har följt hans exempel.
Nu går de ut och varnar, för efter ca 20 000 mil på kort tid så har batteriet gett upp, Tesla påstår att det måste bytas, vilket han inte kommer att göra. (Han har laddat hemma på natten, och två snabbladdningar/dag för att kunna köra).
Det är en slit och slängprodukt - som läget just nu ser ut i alla fall.
Samma slutsats som Hertz har dragit som slutat hyra ut tesla-bilarna till Uber-förare.
Sen finns det säkert de som betalar för att få ett nytt batteri - men jag tror inte att det kommer att vara det vanliga.

Skulle det komma fram bättre batterier är det förstås möjligt - men man skulle väntat med bidrag och lagstiftning tills detta varit framme.
Det tycker jag i alla fall.
Jag tänker andra vägen kan man laga diverse data boxar på en fossildriven bil bör det gå att hålla liv i en elbil också. Finn ju en hel del Prius som gått riktigt lång utan att förlora allt för mycket batteri kapacitet så mycket beror nog på hur man bygger bilen och tillåter dom att laddas. Man skulle inte haft några bidrag kommer man med en bra produkt säljer den sig själv i dag har man ju styrt över till elbilar med hjälp av bidrag och extra skatter.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #709 skrivet: 04 december 2023, 15:33:22 »
Problemet är att på bilverkstäderna finns vanligen inte kompetensen för att reparera styrboxar/databoxar. Där är det vanliga att man byter hela boxen vilket i många fall blir väldigt dyrbart om boxen/boxarna ens finns att få tag på. Ska det vara ekonomiskt försvarbart att hålla liv i en äldre bil så får man oftast reparera den själv, i annat fall blir det alldeles för kostsamt och då återstår inget annat än skrotning.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35853
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #710 skrivet: 04 december 2023, 15:55:29 »
Jag tänker andra vägen kan man laga diverse data boxar på en fossildriven bil bör det gå att hålla liv i en elbil också. Finn ju en hel del Prius som gått riktigt lång utan att förlora allt för mycket batteri kapacitet så mycket beror nog på hur man bygger bilen och tillåter dom att laddas. Man skulle inte haft några bidrag kommer man med en bra produkt säljer den sig själv i dag har man ju styrt över till elbilar med hjälp av bidrag och extra skatter.

Då är vi eniga, det skulle fått ta 20-30 år så att man hunnit se vad de går för, myndigheterna hade kunnat förbjuda batterier som självantänder och inte går släcka, och de tillverkare som kunde leverera kvalitet skulle kunna ta betalt för det som visar sig fungera.
Den dagen elbilar är så bra att folk har förtroende för dem, priserna är skäliga, och vi har fasat ut det mesta av den fossila energiproduktionen - först då skulle man börjat prata om lagstiftning mot fossilbilar.
Självklart med undantag för entusiastbilar, och bilar med förbränningsmotorer som går på olika typer av biobränsle, vätgas, ammoniak, ånga, luft eller liknande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35853
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #711 skrivet: 04 december 2023, 16:00:34 »
Problemet är att på bilverkstäderna finns vanligen inte kompetensen för att reparera styrboxar/databoxar. Där är det vanliga att man byter hela boxen vilket i många fall blir väldigt dyrbart om boxen/boxarna ens finns att få tag på. Ska det vara ekonomiskt försvarbart att hålla liv i en äldre bil så får man oftast reparera den själv, i annat fall blir det alldeles för kostsamt och då återstår inget annat än skrotning.

Håller med, för de flesta kommer det rätt snart bli för dyrt att byta batterier eller inverter på en elbil, värdeminskningen är ännu större än på en fossil bil, så incitamentet att satsa lika mycket eller mer än den är värd på marknaden lär vara lågt.
Sen kommer det möjligen att finnas "specialister" som tar på sig att plocka isär batterier och reparera elektronik inuti batterierna, och byta enskilda celler - eller reparera vattenskadade invertrar och elmotorer, men det är ju knappast något som kommer att finnas tillgängligt för de stora massorna som har att förlita sig på märkesverkstäderna.
Att blanda kylvatten och elektronik i batterier, inverters och elmotorer måste bara vara en katastrof i vardande.
Hand upp den som tror att det håller tätt i tiotals år?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 436
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #712 skrivet: 04 december 2023, 16:51:42 »
Tidigare (och kanske även nu?) var det så att försäkringsbolagen inte betalade en reparation om reparationen översteg 50 % av bilens marknadsvärde. Det blir då en fråga om inlösen av bilen vilket innebär kontant ersättning för den skadade bilen vilken ska motsvara marknadsvärdet på bilen i handeln omedelbart före skadetillfället.

Ja att det uppstår läckage av kylvätska över tid och de skador och kostnader detta medför då det gäller elektronik, elmotorer etc torde inte förvåna någon. Vi lär nog få se en hel del elbilar som skrotas då reparationskostnaden blir alldeles för hög för att det ska vara relevant att reparera.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 694
  • Karma +0/-0
  • Värmepump Nibe F1255-12
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #713 skrivet: 04 december 2023, 16:58:28 »
Problemet är att på bilverkstäderna finns vanligen inte kompetensen för att reparera styrboxar/databoxar. Där är det vanliga att man byter hela boxen vilket i många fall blir väldigt dyrbart ..............

Det finns ju företag som har specialiserat sig på reparation av styrboxar och elektronisk utrustning. På många delar har de numera också ett utbytessystem, lämnar  minst ett år i garanti på delar/reparation.
ett exempel (finns säkert flera numera) är: https://atech2.se/
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72,  45 år med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2024       8373 kWh ( VP 6419  )
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593  )
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el )
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el )
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 (-12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  25500 – 29500 kWh ( + HH-el, )
Oljeeldning                   1973 – 1982:  3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35853
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #714 skrivet: 04 december 2023, 18:20:39 »
Tidigare (och kanske även nu?) var det så att försäkringsbolagen inte betalade en reparation om reparationen översteg 50 % av bilens marknadsvärde. Det blir då en fråga om inlösen av bilen vilket innebär kontant ersättning för den skadade bilen vilken ska motsvara marknadsvärdet på bilen i handeln omedelbart före skadetillfället.

Ja att det uppstår läckage av kylvätska över tid och de skador och kostnader detta medför då det gäller elektronik, elmotorer etc torde inte förvåna någon. Vi lär nog få se en hel del elbilar som skrotas då reparationskostnaden blir alldeles för hög för att det ska vara relevant att reparera.

Försäkringsbolagen har redan friskrivit sig, de räknar av värdet på batterierna snabbt.

Från Vi bilägare:
"Elbilsägare som försäkrar sin bil hos Trygg-Hansa får mindre ersättning om högvoltsbatteriet behöver bytas ut redan efter fyra år. Då sänks batteriets värde med 25 procent. Efter sex år betalar försäkringen bara ut 50 procent och efter åtta år betalas bara 25 procent ut."

Känns väl i och för sig rimligt.
Samtidigt skrämmande, säg att man är med om en olycka och batteriet skadas, utöver att  man betalar kanske över 10 000 kr/år i försäkringspremie så får man stå för halva kostnaden för ett nytt batteri om det döms ut, på en bil som är 6-8 år gammal...

Känns som att 8-10 år är någon form av en bortre parantes för många elbilar när det gäller frågan om det är värt att reparera eller byta ut de stora delarna som motor, inverter eller batteri.

Våra bilar är nu 11 och 9 år gamla, och jag ser ingen bortre gräns för när vi måste byta för att de inte ska gå hålla igång med relativt små medel.
Värdet på bilarna är förstås lågt, men de fungerar och det kostar inte mycket att reparera om de går sönder.
« Senast ändrad: 04 december 2023, 18:26:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1547
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #715 skrivet: 04 december 2023, 19:23:09 »
Vilket försäkrings trauma 😭🤮🤯

Jag är 63 år och Länsförsäkringar

En modell X, årsmodell 2020 10.000 mil kostar 1589 kr/mån

En modell S årsmodell 2014 10.000 mil kostar 1077 kr/mån

En modell V70 snåldiesel årsmodell 2010 kostar 290 kr/mån, min bil.


Maskinskadeförsäkringen (inkl. elektronik) gäller för personbil som är högst 10 år gammal eller som körts längst 120 000 kilometer räknat från första registrering

Tesla garanti
Model S
Model X    8 år eller 240 000 km, vilket som än kommer först, med minst 70 % bevarad batterikapacitet under garantiperioden.

----------

1589-290/23=56 liter diesel=>1344 mil/år
1077-290/23=33 liter diesel=>672 mil/år

Värdeminskning
50.000-10.000=40000. =>1739 liter diesel/år
30.000-10.000=20.000. =>869 liter diesel/år
10.000

Vad billigt att köra MIN betalda snåldiesel!!  "love"

(vill lägga till att det är frugan som oftast kör den, jag kör kanske 1-2 mil per vecka och cyklar 20 mil/vecka istället vilket är bättre för hälsan, även då färden då och då går till systemet)
« Senast ändrad: 04 december 2023, 21:47:22 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19322
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #716 skrivet: 04 december 2023, 19:56:25 »
Försäkringsbolagen har redan friskrivit sig, de räknar av värdet på batterierna snabbt.

Från Vi bilägare:
"Elbilsägare som försäkrar sin bil hos Trygg-Hansa får mindre ersättning om högvoltsbatteriet behöver bytas ut redan efter fyra år. Då sänks batteriets värde med 25 procent. Efter sex år betalar försäkringen bara ut 50 procent och efter åtta år betalas bara 25 procent ut."

Känns väl i och för sig rimligt.
Samtidigt skrämmande, säg att man är med om en olycka och batteriet skadas, utöver att  man betalar kanske över 10 000 kr/år i försäkringspremie så får man stå för halva kostnaden för ett nytt batteri om det döms ut, på en bil som är 6-8 år gammal...

Känns som att 8-10 år är någon form av en bortre parantes för många elbilar när det gäller frågan om det är värt att reparera eller byta ut de stora delarna som motor, inverter eller batteri.

Våra bilar är nu 11 och 9 år gamla, och jag ser ingen bortre gräns för när vi måste byta för att de inte ska gå hålla igång med relativt små medel.
Värdet på bilarna är förstås lågt, men de fungerar och det kostar inte mycket att reparera om de går sönder.
Nu har jag inte läst villkoren men det rimliga borde vara att nedsättningen av värde sker om batteriet tappar i kapacitet och därför måste bytas inte om det blir skadat i en olycka och byts därför.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35853
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #717 skrivet: 05 december 2023, 07:23:55 »
Så vitt jag kan se handlar det om skador, alltså yttre åverkan, inte att batteriet har slutat fungera av någon anledning.
https://carup.se/forsakringsjatte-klassar-elbilsbatterier-som-vardelosa-efter-5-ar/
Det gäller inte alla försökringsbolag, men det gäller att vara vaken när man väljer försäkring - om man vill ha råd att hämta ut bilen efter en skada på batteriet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3597
  • Karma +4/-8
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #718 skrivet: 05 december 2023, 10:24:36 »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35853
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #719 skrivet: 05 december 2023, 10:36:09 »
Och här försöker man mörka en el-lasbilsbrand (inte samma brand, men tydligen ska 6 av deras "experiment-elbilar" har brunnit enligt andra källor.): https://www.news.com.au/national/victoria/concrete-truck-explosion-causes-traffic-chaos/video/10af1cba5d931134d1a311998be6e760
Men sanningen avslöjas:

« Senast ändrad: 05 december 2023, 10:38:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!