0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
Vad är det som gör elbilen till en förbrukningsvara jämfört med en fossil bil
Grekland är det väl som har eller hade varannadags körning, med resultat att de som hade råd köpte två bilar även om de bara hafe behov för en.
Nu är det förstås bara min gissning, men när bilarna börjar vara kanske 10 år och batteri eller inverter går sönder lär det vara lika dyrt att reparera som att skrota.Man vet inte heller om det kommer att finnas ett värde i batterierna eller om bilägaren blir skyldig att betala för återvinningen.Alla nationer lär knappast subventionera återvinningen i alla fall, så antingen får någon ta kostnaden eller så blir det ett miljöproblem i länder där man som bilägare har ansvar för återvinning av batterierna.Kan bli mycket bilbränder som ett resultat av dessa - om det inte finns ett restvärde i batteriet som gör att någon VILL ta hand om batteriet när det är uttjänt eller trasigt.Blir det dessutom som många befarar att det primärt kommer att vara kinesiska bilar vi köper så kommer kvalite'n vara dålig, det kommer inte finnas reservdelar och värdeminskningen blir brutal.Få verkstäder kommer vilja ha med dem att göra om inte reservdelsförsörjningen fungerar heller.Sen kommer det förstås finnas småskuttar som jobbar svart/billigt med kontoret på bakfickan som specialiserar sig på att fixa sånt där så att det eventuellt går hålla en bil i drift lite längre för de som har de kontakterna och vågar chansa, men att göra en större reparation på ett batteri eller inverter via märkesverkstan tror jag kommer bli alldeles för dyrt.Kanske räcker det att instrumentpanelen går sönder för att det ska bli billigare att skrota bilen än att reparera.Som vanligt kan jag ha fel, batterierna kanske håller u 20 år utan nämnvärd degregering, och det kanske finns nya kompatibla batterier att köpa för en struntsumma om 10 år - det vet man förstås inte.Men jag tror inte det.
Till er som har missat detta med luftföroreningar i större städerhttps://via.tt.se/pressmeddelande/3324366/bila-i-europa-detta-galler-for-miljozoner?publisherId=33197
En fossildriven bil går ju inte heller hur länge som helst och är full med elektronik och räknar man på tex 20 år så har man ju gjort en hel del service till ganska hög kostnad under åren som elbilen slipper som tex oljebyten. Sen blir det ju så att 20 år gammal bil skrotas om det blir nått större fel fossil eller eldriven spelar ingen roll. Att kineserna har usel reservdelshållning behöver inte stämma hade en kines traktor och delar var absolut inge problem och kvalitén var nog också rätt ok däremot var det inget finlir och komfort prylar saknades helt.
Har väldigt lite med luftföroreningar att göra, det där är mest bara ett uttryck för klimatalarmism.I t.ex. Londons tunnelbana är PM2.5 upp till 15 gånger högre än ute på gatorna, även jämfört med de mest trafikerade gatorna i london.Att man då angriper biltrafiken är mer eller mindre ett skämt.Visst, det har varit skitigt i gatunivå, så det man gjort de senaste årtiondena har varit bra, och utvecklingen går ju mot allt renare bilar, men att börja förbjuda fattiga människor att röra sig fritt för att de har en några år gammal bil gör troligen varken till eller från.Samma sak med de regler som infördes i Spanien vid årsskiftet, alla städer med fler än 50 000 invånare ska ha klimatzoner där man bara får köra med "miljövänliga bilar" (svårt få grepp om exakt vad det innebär).Så vitt jag har förstått kommer man att göra gågatorna i Torrevieja till klimatzoner för att inte begränsa tillgängligheten, vilket vore en katastrof för både butiker och turism.Än en gång ett bevis på att man inte kan lagstifta bort saker som krävs för ett fungerande samhälle, enda lösningen är att göra de bättre alternativen billigare - eller att låta utvecklingen ha sin gång, med allt renare utsläpp från bilar som successivt uppfyller nya krav.https://uk.news.yahoo.com/pollution-london-underground-124914541.html
Nu är det ju inget självändamål att hålla igång en gammal skitig Volvo eller Mercedes bara för att det går, och de är skattebefriade.Istället borde man väl införa en skrotningspremie på dessa på kanske 20-30 000 kronor så vi blir av med dem till förmån för nyare bilar som släpper ut mindre skit - men det bevisar ändå att det är möjligt att hålla en gammal bil i drift i princip hur länge som helst med rätt små medel.Sen händer det förstås att det blir ett rejält motor-ras som är dyrt att reparera, men då finns det fler motorer på skroten som inte kostar mycket.De elbilar som hamnar på skroten kommer de flesta att ha fel på just de allra dyraste komponenterna.Det gissar jag i alla fall.Sen finns det förstås avarter även bland fossilbilar, som de allra dyraste med mest av den senaste tekniken (Typ värsting BMW med 800 hk och liknande), de kan vara svåra att hålla liv i länge - det kan jag hålla med om.Det blir också för dyrt.Men en Toyota Corolla...