Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 352987 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 3123
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #690 skrivet: 30 november 2023, 20:42:59 »
Hej L.A.T. ☺️

Går det inte å kolla i din laddapp hur mycket el du tillfört och hur mycket laddning som tillförts batteriet, vid laddning ute i minusgrader resp i det varma garaget?
 Om du laddar snabbare inomhus borde det vara lättare att använda lägsta pris timmarna.
Har du även mataffärer, Hornbach, mfl på vägen längs dina 2,8 km är du riktigt riktigt lycklig lottad🎉✌️
Bilägaren är på 3 månaders semester till varmare länder så jag fick använda bilen under tiden. Hon har app, jag har inte. Tänkte inte ändra på något så länge.

Elpriset är fast så spelar ingen roll när den laddas. Men elmätare har jag som jag kunde plugga i, i bilen står bara % från full laddning (kan finnas mera bara man söker). För tillfället laddas den med 6A, bilen säger den laddar 1,2kW.

Ps, finns bara en mataffär i byn, och en liten byggaffär. Och en elbilsladdstation för lite snabbare laddning 😀 ds

Den kanske är lite smart så den vet att den inte behöver köra en massa värme då bilen redan är varm
Jo, värme behövs ju inte då den redan är varm, och värme drar upp elförbrukningen. Minns inte om jag behövde aktivera värme, ser imorgon hur den gör.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5307
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #691 skrivet: 30 november 2023, 20:56:01 »
Det med att strypa ner antalet bilar som Rickard skriver. Har sett något om i något land för bilar bara köra i städerna om sista siffran i regnummret är enligt följande. Alla med udda siffra för köra på udda dagar och jämn siffra på jämna dagar i städerna. Hur lång tid tror ni det tar, innan någon klåfingrig börjar med det i Sverige. PUH dom kan finnas på forumet och få en tanke. AJ AJ mig.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3682
  • Karma +5/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #692 skrivet: 30 november 2023, 23:50:35 »
Grekland är det väl som har eller hade varannadags körning, med resultat att de som hade råd köpte två bilar även om de bara hafe behov för en.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36139
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #693 skrivet: 01 december 2023, 07:24:09 »
Vad är det som gör elbilen till en förbrukningsvara jämfört med en fossil bil  Sc:,h

Nu är det förstås bara min gissning, men när bilarna börjar vara kanske 10 år och batteri eller inverter går sönder lär det vara lika dyrt att reparera som att skrota.
Man vet inte heller om det kommer att finnas ett värde i batterierna eller om bilägaren blir skyldig att betala för återvinningen.
Alla nationer lär knappast subventionera återvinningen i alla fall, så antingen får någon ta kostnaden eller så blir det ett miljöproblem i länder där man som bilägare har ansvar för återvinning av batterierna.
Kan bli mycket bilbränder som ett resultat av dessa - om det inte finns ett restvärde i batteriet som gör att någon VILL ta hand om batteriet när det är uttjänt eller trasigt.
Blir det dessutom som många befarar att det primärt kommer att vara kinesiska bilar vi köper så kommer kvalite'n vara dålig, det kommer inte finnas reservdelar och värdeminskningen blir brutal.
Få verkstäder kommer vilja ha med dem att göra om inte reservdelsförsörjningen fungerar heller.

Sen kommer det förstås finnas småskuttar som jobbar svart/billigt med kontoret på bakfickan som specialiserar sig på att fixa sånt där så att det eventuellt går hålla en bil i drift lite längre för de som har de kontakterna och vågar chansa, men att göra en större reparation på ett batteri eller inverter via märkesverkstan tror jag kommer bli alldeles för dyrt.

Kanske räcker det att instrumentpanelen går sönder för att det ska bli billigare att skrota bilen än att reparera.

Som vanligt kan jag ha fel, batterierna kanske håller u 20 år utan nämnvärd degregering, och det kanske finns nya kompatibla batterier att köpa för en struntsumma om 10 år - det vet man förstås inte.
Men jag tror inte det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36139
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #694 skrivet: 01 december 2023, 07:37:05 »
Grekland är det väl som har eller hade varannadags körning, med resultat att de som hade råd köpte två bilar även om de bara hafe behov för en.

Ännu ett exempel på att man inte kan tvinga folk att vara miljö och klimatvänliga med politiska beslut om det inskränker människans frihet.
Det går bara åstadkomma om man gör människan både fattig och utan frihet.
Är det en värld vi vill ha?

Vill man minska, fattigdom, sjukdom och tidig död - och verka för utveckling och en civiliserad värld så är det frihet, demokrati och mer eller mindre fri tillgång till billig energi som är baskraven för detta.

Jag återkommer till att det bara finns en lösning på den osynliga klimatfrågan, och det är att utveckla billigare och bättre teknik - bara då kan man få ett globalt genomslag på de mål som våra politiker för dagen bestämt sig för.
Om 5 år kan det vara nåt helt annat vi fokuserar på om vi får några kalla och regniga år och bluffen klimatbluffen genomskådas.
Om det är en bluff, som en del påstår.

En sak är i alla fall säker.
Al Gore hade inte rätt i alla fall.

Såg för övrigt en intressant jämförelse mellan geologisk aktivitet och temperaturstegringarna på jorden - de korrelerade väldigt väl, och den klimatexperten menade på att mycket talar för att det är det som gör att temperaturen stiger.
Temperaturhöjningarna har dessutom varit som störst på norra halvklotet som påverkas mest av dessa, både direkt via värmegenerering där sprickan mellan  kontinentalplattorna växer (värme genereras från sprickorna) och på det sätt som havsströmmarna påverkas av den geologiska aktiviteten, allt större flöden varmt vatten transporteras från ekvatorn till atlanten och upp mot island.
« Senast ändrad: 01 december 2023, 07:39:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #695 skrivet: 01 december 2023, 07:53:47 »


Till er som har missat detta med luftföroreningar i större städer

https://via.tt.se/pressmeddelande/3324366/bila-i-europa-detta-galler-for-miljozoner?publisherId=33197
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19404
  • Karma +15/-15
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #696 skrivet: 01 december 2023, 08:05:51 »
Nu är det förstås bara min gissning, men när bilarna börjar vara kanske 10 år och batteri eller inverter går sönder lär det vara lika dyrt att reparera som att skrota.
Man vet inte heller om det kommer att finnas ett värde i batterierna eller om bilägaren blir skyldig att betala för återvinningen.
Alla nationer lär knappast subventionera återvinningen i alla fall, så antingen får någon ta kostnaden eller så blir det ett miljöproblem i länder där man som bilägare har ansvar för återvinning av batterierna.
Kan bli mycket bilbränder som ett resultat av dessa - om det inte finns ett restvärde i batteriet som gör att någon VILL ta hand om batteriet när det är uttjänt eller trasigt.
Blir det dessutom som många befarar att det primärt kommer att vara kinesiska bilar vi köper så kommer kvalite'n vara dålig, det kommer inte finnas reservdelar och värdeminskningen blir brutal.
Få verkstäder kommer vilja ha med dem att göra om inte reservdelsförsörjningen fungerar heller.

Sen kommer det förstås finnas småskuttar som jobbar svart/billigt med kontoret på bakfickan som specialiserar sig på att fixa sånt där så att det eventuellt går hålla en bil i drift lite längre för de som har de kontakterna och vågar chansa, men att göra en större reparation på ett batteri eller inverter via märkesverkstan tror jag kommer bli alldeles för dyrt.

Kanske räcker det att instrumentpanelen går sönder för att det ska bli billigare att skrota bilen än att reparera.

Som vanligt kan jag ha fel, batterierna kanske håller u 20 år utan nämnvärd degregering, och det kanske finns nya kompatibla batterier att köpa för en struntsumma om 10 år - det vet man förstås inte.
Men jag tror inte det.
En fossildriven bil går ju inte heller hur länge som helst och är full med elektronik och räknar man på tex 20 år så har man ju gjort en hel del service till ganska hög kostnad under åren som elbilen slipper som tex oljebyten. Sen blir det ju så att 20 år gammal bil skrotas om det blir nått större fel fossil eller eldriven spelar ingen roll. Att kineserna har usel reservdelshållning behöver inte stämma hade en kines traktor och delar var absolut inge problem och kvalitén var nog också rätt ok däremot var det inget finlir och komfort prylar saknades helt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36139
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #697 skrivet: 01 december 2023, 08:09:44 »

Till er som har missat detta med luftföroreningar i större städer

https://via.tt.se/pressmeddelande/3324366/bila-i-europa-detta-galler-for-miljozoner?publisherId=33197

Har väldigt lite med luftföroreningar att göra, det  där är mest bara ett uttryck för klimatalarmism.
I t.ex. Londons tunnelbana är PM2.5 upp till 15 gånger högre än ute på gatorna, även jämfört med de mest trafikerade gatorna i london.
Att man då angriper biltrafiken är mer eller mindre ett skämt.
Visst, det har varit skitigt i gatunivå, så det man gjort de senaste årtiondena har varit bra, och utvecklingen går ju mot allt renare bilar, men att börja förbjuda fattiga människor att röra sig fritt för att de har en några år gammal bil gör troligen varken till eller från.

Samma sak med de regler som infördes i Spanien vid årsskiftet, alla städer med fler än 50 000 invånare ska ha klimatzoner där man bara får köra med "miljövänliga bilar" (svårt få grepp om exakt vad det innebär).
Så vitt jag har förstått kommer man att göra gågatorna i Torrevieja till klimatzoner för att inte begränsa tillgängligheten, vilket vore en katastrof för både butiker och turism.

Än en gång ett bevis på att man inte kan lagstifta bort saker som krävs för ett fungerande samhälle, enda lösningen är att göra de bättre alternativen billigare - eller att låta utvecklingen ha sin gång, med allt renare utsläpp från bilar som successivt uppfyller nya krav.

https://uk.news.yahoo.com/pollution-london-underground-124914541.html
« Senast ändrad: 01 december 2023, 08:17:23 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36139
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #698 skrivet: 01 december 2023, 08:16:20 »
En fossildriven bil går ju inte heller hur länge som helst och är full med elektronik och räknar man på tex 20 år så har man ju gjort en hel del service till ganska hög kostnad under åren som elbilen slipper som tex oljebyten. Sen blir det ju så att 20 år gammal bil skrotas om det blir nått större fel fossil eller eldriven spelar ingen roll. Att kineserna har usel reservdelshållning behöver inte stämma hade en kines traktor och delar var absolut inge problem och kvalitén var nog också rätt ok däremot var det inget finlir och komfort prylar saknades helt.

Nu är det ju inget självändamål att hålla igång en gammal skitig Volvo eller Mercedes bara för att det går, och de är skattebefriade.
Istället borde man väl införa en skrotningspremie på dessa på kanske 20-30 000 kronor så vi blir av med dem till förmån för nyare bilar som släpper ut mindre skit - men det bevisar ändå att det är möjligt att hålla en gammal bil i drift i princip hur länge som helst med rätt små medel.
Sen händer det förstås att det blir ett rejält motor-ras som är dyrt att reparera, men då finns det fler motorer på skroten som inte kostar mycket.
De elbilar som hamnar på skroten kommer de flesta att ha fel på just de allra dyraste komponenterna.
Det gissar jag i alla fall.

Sen finns det förstås avarter även bland fossilbilar, som de allra dyraste med mest av den senaste tekniken (Typ värsting BMW med 800 hk och liknande), de kan vara svåra att hålla liv i länge - det kan jag hålla med om.
Det blir också för dyrt.
Men en Toyota Corolla...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #699 skrivet: 01 december 2023, 08:49:20 »
Har väldigt lite med luftföroreningar att göra, det  där är mest bara ett uttryck för klimatalarmism.
I t.ex. Londons tunnelbana är PM2.5 upp till 15 gånger högre än ute på gatorna, även jämfört med de mest trafikerade gatorna i london.
Att man då angriper biltrafiken är mer eller mindre ett skämt.
Visst, det har varit skitigt i gatunivå, så det man gjort de senaste årtiondena har varit bra, och utvecklingen går ju mot allt renare bilar, men att börja förbjuda fattiga människor att röra sig fritt för att de har en några år gammal bil gör troligen varken till eller från.

Samma sak med de regler som infördes i Spanien vid årsskiftet, alla städer med fler än 50 000 invånare ska ha klimatzoner där man bara får köra med "miljövänliga bilar" (svårt få grepp om exakt vad det innebär).
Så vitt jag har förstått kommer man att göra gågatorna i Torrevieja till klimatzoner för att inte begränsa tillgängligheten, vilket vore en katastrof för både butiker och turism.

Än en gång ett bevis på att man inte kan lagstifta bort saker som krävs för ett fungerande samhälle, enda lösningen är att göra de bättre alternativen billigare - eller att låta utvecklingen ha sin gång, med allt renare utsläpp från bilar som successivt uppfyller nya krav.

https://uk.news.yahoo.com/pollution-london-underground-124914541.html

Bättre alla i tunnelbanan kör bil i London 🤣🤣🤣 😂😂😂
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36139
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #700 skrivet: 01 december 2023, 09:02:50 »
Har inte påstått att det skulle vara bättre, bara att problemen med luftkvalitén är mycket sämre i tunnelbanan - men det bryr man sig inte om.
Kraven på bilarna har alltså inte med hälsovådliga utsläpp att göra, utan är ideologiskt/religiöst/klimatalaristiskt riktade mot bilarna som sådana.
Jag kan i alla fall inte dra några andra slutsatser.
Troligen är väl de höga halterna av PM2 i tunnelbanan beroende på bromsdamm (killgissar), som borde vara enkelt att bygga bort med elektromagnetiska bromsar eller liknande.
Eller så behöver man helt enkelt städa ordentligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1792
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #701 skrivet: 02 december 2023, 19:07:57 »
Jag tittade på Elon Musk intervjun "go and f--k yourself"
Där säger han självsäkert   " att han är den enskilda person på detta jordklotet som gjort mest för miljön."

Jag antar att han med detta menar alla elbilar och batterilagringen, rätt?

Case closed, elbilarna är här för att stanna, han är ju smartast. (och därför rikast)
« Senast ändrad: 02 december 2023, 19:11:57 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Acktank Nibe 300 med 1 kW elpatron.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2597
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #702 skrivet: 03 december 2023, 10:15:10 »
Vi ser nu början till slutet för Elon är min tanke.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36139
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #703 skrivet: 03 december 2023, 15:02:48 »
Mmm, han såg ju ut att vara påverkad av något...
Däremot har han ju inte fel, WOKE-företagen som bojkottar honom, och vänsterkrafterna som vill införa censur och djupt integritetskränkande spårning av alla individer är en utveckling som måste stoppas.
Såg i morse ett program där en källa inifrån försäkringsbranschen meddelar att det snart inte kommer gå försäkra en gammal ej uppkopplad bil, och att de nyare smarta bilarna ska spåras på alla möjliga sätt för att sätta premierna dynamiskt - man samarbetar även med andra företag och myndigheter för att kunna ta in uppgifter om hälsa, kortköp, var man rör sig (nyttiga/onyttiga områden), vad man konsumerar och så vidare.
Ett tips till alla som räds detta är att sluta använda kortköp så snart ni köper nåt onyttigt, eller köper läkemedel framöver - om ni inte redan börjat.
Det är i alla fall en sak som ingått i min barnuppfostran att lära ungarna förstå vart vi är på väg när det gäller bristen på personlig integritet.
Kanske får man emigrera till nån bananrepublik om man vill vara ifred om några år.  dontknow
Jag håller på Elon i alla fall, har troligen köpt min sista Apple-produkt och Disney får man aktivt försöka undvika framöver.
Det är dags för WOKE-folket att få smaka på den cancel-kultur de själva skapat.
Tror det är det han försöker sig på, något som få (men allt fler) lyckats med.
Exempel finns dock, som t.ex Javier Milei i Argentina, Geert Wilders i Nederländerna, Donald Trump i USA är samtliga ett tecken på att de breda massorna nu blir allt mer i panik över vart samhället är på väg om vi inte vidtar drastiska åtgärder för att vända utvecklingen.
Så ser jag på saken i alla fall, det ska bli intressant att se vad som händer i EU-valet senare i år.
Jag gissar på en rejäl högersväng.

Elbilens vara eller icke vara kommer nog mycket av bestämmas av inflation, räntor, tullar på Kina-bilar, uppdaterade regelverk rörande förbud mot energiproduktion och fossilbilar i samma riktning som nyligen tagits i UK.
https://www.carbonbrief.org/daily-brief/rishi-sunak-confirms-rollback-of-key-green-targets/
Den som lever får se.
« Senast ändrad: 03 december 2023, 15:21:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-2
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #704 skrivet: 03 december 2023, 19:29:19 »
Elbilen snittar nu 2,3 kWh/mil.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!