0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
När en normal bil passerar typ 40 km/h är det däckbuller som står för "allt" oljud - samma på en elbil som på en fossil bil.
Har inte fått batteritorsk på de 8 månader jag haft ev. Vem.övertalade dig att köra iväg i en okänd bil med bara 3.2mil på tankmätaren och dessutom fortsätta bekymmerslöst när en sköldpadda dyker upp? Då tar man sig väl till närmaste uttag antar jag.Om jag satte mig ien okänd bensinbil och färddatornvisade att tanken bara hade 1.5 liter bensin kvar så skulle jag ju ha uppsökt tankstation.
När min fru kommer hem märks det nu inte. Hon bara kliver in genom dörren. Hennes gamla bil som är min nya hördes alltid. Så är verkligheten i allafall hos oss. Vårat område har blivit markant tystare med elfordon och robot gräsklippare. Men i högre hastighet så är det samma ljudmatta som en bättre bil med förbränningsmotor. Men du får tänka om angående hastighet för i city kan man sällan hålla nån högre hastighet och i varje korsning står man still. Våran elbil går mest på 80 och 100 väg till vardags.
Finns många positiva saker med elbilar - nästan bara positiva saker.Problemet som jag ser det är att de negativa sakerna är verkligen allvarliga.Vem vill försäkra ett hyreshus med 9 våningar med 150 elbilar i garaget under huset?Vem vill försäkra en 7-12 år gammal elbil med ett batteri som kostar hundratusentals kronor.Kanske får vi vänja om oss med att vara oförsäkrade?Det där med lata och feta människor som kör bil i 10 km håller jag absolut inte med om.I Sverige har vi många dagar/år med kyla, regn, snö, kraftiga vindar och liknande som gör att ingen egentligen ens vill gå ut.Man kan inte bygga upp ett samhälle som bygger på att alla ska ta sig till fots eller cykel på jobbet om avståndet är si eller så långt.Självklart ska människor kunna förflytta sig på vilket sätt de vill, och som de har råd med.
Visst är de tystare i låg fart - det var ju det jag skrev.Men när man är ute och går på 90-vägen som går genom byn så hör man ingen skillnad på elbilar och fossilbilar.Det är ju lite synd.
Har en 40 väg alldeles i närheten som är trafikerad och typ alla kör 40-45kmh.När jag gick och lyssnade så kunde jag höra direkt om det var en elbil eller en fosilbil som skulle köra förbi mig bakifrån, fick rätt alla gånger utom en då en stor fosil-SUV passerade mig med breda sulor. Och det var elbilarna som väsnades mest!Under 30 kanske elbilarna är tystast.
Jag tror mer på min teori, vi håller liv i kolkraften och naturgas längre ju fler elbilar vi får på den Europeiska marknaden.Elbilen är dessutom en förbrukningsvara på ett helt annat sätt än en fossilbil, som i princip går hålla liv i hur länge som helst - så för miljön tror jag det kommer att vara en katastrof.Det enda som jag ser kan ändra det är om beslutsfattarna gör det så dyrt att ha en bil att antalet bilar minskar dramatiskt - det är troligen det som är planen, men man talar tyst om det än så länge.Det kommer i nästa vända med frihetsinskränkande beslut.Antingen finns det med i planen, eller så är de som dumma att de inte förstår, och då kommer det som ett resultat av den miljöpåverkan man i ett senare skede ser."Vi såg det inte komma".Hört den förut?
Funderar lite på laddning av batterierna. I söndags då jag körde in elbilen i ett varmt och mysigt garage stod det 46km kvar på skärmen. Då bilen varit och tinat av i 3 dygn stod det 71km kvar på skärmen. Har inte laddat något under tiden. Men hur fungerar det med laddning då det är kallare ute? Har varit runt -10 nu. Tjänar man på att ladda inomhus (+15), med varmare batterier, än att ladda bilen ute (-10), kallare batterier eller kommer samma mängd energi tillgodo hur som helst? Resan till arbetet i morse då bilen var varm gick på 10,6kWh/10mil. Från arbetet (-5 ute) gick den på 22,6kWh/mil (2,8 km till arbetet och jag är L.A.T.)