Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36798 gånger)

0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #675 skrivet: 26 november 2023, 10:37:53 »
När en normal bil passerar typ 40 km/h är det däckbuller som står för "allt" oljud - samma på en elbil som på en fossil bil.


När min fru kommer hem märks det nu inte. Hon bara kliver in genom dörren.

Hennes gamla bil som är min nya hördes alltid.

Så är verkligheten i allafall hos oss. Vårat område har blivit markant tystare med elfordon och robot gräsklippare.


Men i högre hastighet så är det samma ljudmatta som en bättre bil med förbränningsmotor. Men du får tänka om angående hastighet för i city kan man sällan hålla nån högre hastighet och i varje korsning står man still.

Våran elbil går mest på 80 och 100 väg till vardags.


« Senast ändrad: 26 november 2023, 10:51:44 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #676 skrivet: 26 november 2023, 12:16:57 »
Har inte fått batteritorsk på de 8 månader jag haft ev.  Vem.övertalade dig att köra iväg i en okänd bil med bara 3.2mil på tankmätaren och dessutom fortsätta bekymmerslöst när en sköldpadda dyker upp?  Då tar man sig väl till närmaste uttag antar jag.

Om jag satte mig ien okänd bensinbil och färddatornvisade att tanken bara hade 1.5 liter bensin kvar så skulle jag ju ha uppsökt tankstation.
Min systers man ville åka och prova om det var något att ha. Värmen satte vi av direkt. Körde före samma rutt och då var det 61km kvar på batteriet vid start, gissade nog det kunde bli si som så.

Även erfarna elbilsägare gör ju samma misstag, 7mil på mätaren och de kom 2 mil så var kraften slut.

Glest mellan publika laddstationer här, 5 mil mellan. Nödladdaren lämnade hemma, men den laddades följande dag i 6 timmar, gav 6mil restid…

Skickade om saken åt ägaren och hon sade hon aldrig kör en meter utan minst 100km kvar på datorn. Är 30kW batteri i bilen.

Och jo min bensinare är också dålig på att räkna, milen avverkas med rask takt då det står 5mil kvar
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #677 skrivet: 26 november 2023, 14:38:06 »

När min fru kommer hem märks det nu inte. Hon bara kliver in genom dörren.

Hennes gamla bil som är min nya hördes alltid.

Så är verkligheten i allafall hos oss. Vårat område har blivit markant tystare med elfordon och robot gräsklippare.


Men i högre hastighet så är det samma ljudmatta som en bättre bil med förbränningsmotor. Men du får tänka om angående hastighet för i city kan man sällan hålla nån högre hastighet och i varje korsning står man still.

Våran elbil går mest på 80 och 100 väg till vardags.

Visst är de tystare i låg fart - det var ju det jag skrev.
Men när man är ute och går på 90-vägen som går genom byn så hör man ingen skillnad på elbilar och fossilbilar.
Det är ju lite synd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #678 skrivet: 26 november 2023, 17:09:48 »
Ja, buller är ett elände. Vi har järnväg också men det är 6 passage om dygnet samt att det oftast är godståg som kör i låg hastighet.

Min fru har nu varit nere på 15% med elbilen och hon kände ingen oro eller stress.





Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #679 skrivet: 26 november 2023, 19:10:31 »
Finns många positiva saker med elbilar - nästan bara positiva saker.
Problemet som jag ser det är att de negativa sakerna är verkligen allvarliga.
Vem vill försäkra ett hyreshus med 9 våningar med 150 elbilar i garaget under huset?
Vem vill försäkra en 7-12 år gammal elbil med ett batteri som kostar hundratusentals kronor.
Kanske får vi vänja om oss med att vara oförsäkrade?

Det där med lata och feta människor som kör bil i 10 km håller jag absolut inte med om.
I Sverige har vi många dagar/år med kyla, regn, snö, kraftiga vindar och liknande som gör att ingen egentligen ens vill gå ut.
Man kan inte bygga upp ett samhälle som bygger på att alla ska ta sig till fots eller cykel på jobbet om avståndet är si eller så långt.
Självklart ska människor kunna förflytta sig på vilket sätt de vill, och som de har råd med.


Finner det troligt att premierna för elbils garage och batterier ökar kraftigt i pris.

De lata kommer nog inte ändra sitt livsbeteende så om de väljer elbil istället vore  bra i tätort för cyklister o gående.

Har förståelse för problemet med kyla, vind och snö.

Rimligt är att fler rör på sej och färre åker bil kortare sträckor.
Jag minns en gång vi hade en HR chef som var tjock och bara mumsade krämbullar och semlor, och som inte på något sätt kunde förstå varför vi ville ha ett cykelgarage på jobbet.
« Senast ändrad: 26 november 2023, 21:01:51 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #680 skrivet: 26 november 2023, 19:30:52 »
Finns väl en hel del elbilar som passerat 7 år och är försäkrade.

Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #681 skrivet: 26 november 2023, 21:06:53 »
Visst är de tystare i låg fart - det var ju det jag skrev.
Men när man är ute och går på 90-vägen som går genom byn så hör man ingen skillnad på elbilar och fossilbilar.
Det är ju lite synd.

Har en 40 väg alldeles i närheten som är trafikerad och typ alla kör 40-45kmh.
När jag gick och lyssnade så kunde jag höra direkt om det var en elbil eller en fosilbil som skulle köra förbi mig bakifrån, fick rätt alla gånger utom en då en stor fosil-SUV passerade mig med breda sulor.

Och det var elbilarna som väsnades mest!
Under 30 kanske elbilarna är tystast. dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #682 skrivet: 26 november 2023, 22:15:20 »
Har en 40 väg alldeles i närheten som är trafikerad och typ alla kör 40-45kmh.
När jag gick och lyssnade så kunde jag höra direkt om det var en elbil eller en fosilbil som skulle köra förbi mig bakifrån, fick rätt alla gånger utom en då en stor fosil-SUV passerade mig med breda sulor.

Och det var elbilarna som väsnades mest!
Under 30 kanske elbilarna är tystast. dontknow
Det där tror jag inte ett ögonblick på.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #683 skrivet: 27 november 2023, 07:27:07 »
Eftersom däckbuller är det som hörs mest i fart, och breda lågprofildäck bullrar mest så kanske det mer har med hur modern bilen är - moderna bilar har ju ofta stora breda lågprofildäck.
Oavsett drivmedel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #684 skrivet: 28 november 2023, 08:54:46 »
Det blir många kärnkraftverk med ellastbilar....kanske blir som tråden heter...

Volvos vd: 1000 ellastbilar kräver en kärnreaktor

https://carup.se/volvos-vd-1000-ellastbilar-kraver-en-karnreaktor/

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #685 skrivet: 29 november 2023, 09:01:48 »
Jag tror mer på min teori, vi håller liv i kolkraften och naturgas längre ju fler elbilar vi får på den Europeiska marknaden.
Elbilen är dessutom en förbrukningsvara på ett helt annat sätt än en fossilbil, som i princip går hålla liv i hur länge som helst - så för miljön tror jag det kommer att vara en katastrof.
Det enda som jag ser kan ändra det är om beslutsfattarna gör det så dyrt att ha en bil att antalet bilar minskar dramatiskt - det är troligen det som är planen, men man talar tyst om det än så länge.
Det kommer i nästa vända med frihetsinskränkande beslut.

Antingen finns det med i planen, eller så är de som dumma att de inte förstår, och då kommer det som ett resultat av den miljöpåverkan man i ett senare skede ser.
"Vi såg det inte komma".

Hört den förut?
« Senast ändrad: 29 november 2023, 09:04:12 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2970
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #686 skrivet: 30 november 2023, 19:44:35 »
Funderar lite på laddning av batterierna. I söndags då jag körde in elbilen i ett varmt och mysigt garage stod det 46km kvar på skärmen. Då bilen varit och tinat av i 3 dygn stod det 71km kvar på skärmen. Har inte laddat något under tiden.

Men hur fungerar det med laddning då det är kallare ute? Har varit runt -10 nu. Tjänar man på att ladda inomhus (+15), med varmare batterier, än att ladda bilen ute (-10), kallare batterier eller kommer samma mängd energi tillgodo hur som helst?

Resan till arbetet i morse då bilen var varm gick på 10,6kWh/10mil. Från arbetet (-5 ute) gick den på 22,6kWh/mil (2,8 km till arbetet och jag är L.A.T.)  tummenupp
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. Solceller 9 st JA-solar 335w väst samt 11st JA-solar 415w g/g söder med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #687 skrivet: 30 november 2023, 20:04:51 »
Jag tror mer på min teori, vi håller liv i kolkraften och naturgas längre ju fler elbilar vi får på den Europeiska marknaden.
Elbilen är dessutom en förbrukningsvara på ett helt annat sätt än en fossilbil, som i princip går hålla liv i hur länge som helst - så för miljön tror jag det kommer att vara en katastrof.
Det enda som jag ser kan ändra det är om beslutsfattarna gör det så dyrt att ha en bil att antalet bilar minskar dramatiskt - det är troligen det som är planen, men man talar tyst om det än så länge.
Det kommer i nästa vända med frihetsinskränkande beslut.

Antingen finns det med i planen, eller så är de som dumma att de inte förstår, och då kommer det som ett resultat av den miljöpåverkan man i ett senare skede ser.
"Vi såg det inte komma".

Hört den förut?
Vad är det som gör elbilen till en förbrukningsvara jämfört med en fossil bil  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8464
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #688 skrivet: 30 november 2023, 20:07:10 »
Funderar lite på laddning av batterierna. I söndags då jag körde in elbilen i ett varmt och mysigt garage stod det 46km kvar på skärmen. Då bilen varit och tinat av i 3 dygn stod det 71km kvar på skärmen. Har inte laddat något under tiden.

Men hur fungerar det med laddning då det är kallare ute? Har varit runt -10 nu. Tjänar man på att ladda inomhus (+15), med varmare batterier, än att ladda bilen ute (-10), kallare batterier eller kommer samma mängd energi tillgodo hur som helst?

Resan till arbetet i morse då bilen var varm gick på 10,6kWh/10mil. Från arbetet (-5 ute) gick den på 22,6kWh/mil (2,8 km till arbetet och jag är L.A.T.)  tummenupp

Den kanske är lite smart så den vet att den inte behöver köra en massa värme då bilen redan är varm

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #689 skrivet: 30 november 2023, 20:20:05 »
Funderar lite på laddning av batterierna. I söndags då jag körde in elbilen i ett varmt och mysigt garage stod det 46km kvar på skärmen. Då bilen varit och tinat av i 3 dygn stod det 71km kvar på skärmen. Har inte laddat något under tiden.

Men hur fungerar det med laddning då det är kallare ute? Har varit runt -10 nu. Tjänar man på att ladda inomhus (+15), med varmare batterier, än att ladda bilen ute (-10), kallare batterier eller kommer samma mängd energi tillgodo hur som helst?

Resan till arbetet i morse då bilen var varm gick på 10,6kWh/10mil. Från arbetet (-5 ute) gick den på 22,6kWh/mil (2,8 km till arbetet och jag är L.A.T.)  tummenupp

Hej L.A.T. ☺️

Går det inte å kolla i din laddapp hur mycket el du tillfört och hur mycket laddning som tillförts batteriet, vid laddning ute i minusgrader resp i det varma garaget?
 Om du laddar snabbare inomhus borde det vara lättare att använda lägsta pris timmarna.
Har du även mataffärer, Hornbach, mfl på vägen längs dina 2,8 km är du riktigt riktigt lycklig lottad🎉✌️
« Senast ändrad: 30 november 2023, 20:26:31 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!