Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37393 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #360 skrivet: 23 oktober 2023, 07:10:20 »
Vad är det som gör att fler dör när det är kallt?

Är det själva kylan eller sjukdomar som lättare sprids under vintern?

Vet inte exakt, men i england t.ex. är det inte helt ovanligt att gamla som inte har råd att betala gasräkningen helt enkelt blir så nedkylda att de dör.
I Ryssland är det säkert många som dör för att de är i råfyllan och smäller av utomhus mitt i vintern, men rent allmänt så är det nog speciellt gamla människor som inte tål att bli nedkylda någon längre tid.
Det finns de som dör av kyla för att de går vilse, senila som förirrar sig ut i vildmarken, eller inte hittar hem, det finns nog en uppsjö av skäl, men där ett varmare klimat skulle göra risken att dö lite mindre.
Sjukdomar sprids lättare också förstås, men det räknas inte som att man dött av kyla om man får en lunginflammation under vinterhalvåret.
Att äta tillskott av D3-vitamin kan minska risken att bli sjuk på vintern.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #361 skrivet: 23 oktober 2023, 07:48:10 »
Ha! Detta kan vara konspirationsteoriernas holy grail.
När jag ser branden är det inte en fossilbrand. Och den brinner där batteriet i en Evoque sitter. Och hur skulle en fossilbrand få betongen att ge vika?
Du tror inte räddningstjänsten pÃ¥ plats har lite bättre förutsättningar att dra slutsatser än vad du har?  Vad skulle de ha för vinning pÃ¥ att utge fel bil som syndabock?  Och en engelsk till och med...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #362 skrivet: 23 oktober 2023, 07:55:21 »
I mina ögon ser det i alla fall ut som en typisk batteribrand.
Hur en dieselbrand skulle kunna brinna med så klar låga, och NEDÅT som en eldkastare har jag väldigt svårt att förstå.
Möjligen om bränslepumpen pumpar ut bränsle på öppen låga, men diesel brinner inte så bra oavsett.
Vill man vara konspiratorisk så kan man misstänka att ägarna av bilen har fått ett ekonomiskt incitament att inte berätta vem de är, eller vilken typ av bil de har.
Samma sak med säkerhetskamerorna, hade de kunnat bevisa att det var en diesel så hade bilderna troligen offentliggjorts för länge sedan.
Inte minst med tanke på att debatten riskerar skada försäljningen av elbilar, som är varje politikers heliga gral.
Hade man kunnat bevisa att det är en dieselbil hade det varit offentligt för länge sedan.

SÃ¥ kan man i alla fall tycka, om man vill vara konspiratorisk.
Lite konstigt att Youtube inte censurerat konspirationsteoretikerna?

Det är skrämmande hur förljugen vår värld har blivit, när man inte ens kan meddela vad det är för typ av bil, för det är ju alldeles solklart att någon vet, och kan bevisa det.
Det här börjar likna lögnerna kring Covid-vaccinerna som säkra och effektiva, en global cover-up som troligen är en av världens största lögner genom tiderna - om vi ser samma mönster nu där politikerna börjar inse att elbilarna inte är någon lösning för klimatförändringarna (vilket de uppenbart inte är, om man sätter sig in det minsta i frågan) och börjar skyla över sina dåliga beslut med en nät av lögner så är vi riktigt illa ute.
« Senast ändrad: 23 oktober 2023, 08:00:16 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #363 skrivet: 23 oktober 2023, 08:18:53 »
Jag funderar på färjetransporter med en massa bilar och lastbilar.
Största risken för brand är tydligen från lastbilars kylanläggningar enligt Transportstyrelsen.
Väljer nog hytt på de övre däcken från nu.

Sedan om man bor i moderna höghus med parkering i källaren. Vem vet vilka krockskadade bilar som finns där som står på snabbladdning?

Finns nog fler exempel man kan fundera på.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #364 skrivet: 23 oktober 2023, 09:40:27 »
I mina ögon ser det i alla fall ut som en typisk batteribrand.
Hur en dieselbrand skulle kunna brinna med så klar låga, och NEDÅT som en eldkastare har jag väldigt svårt att förstå.
Vilken elbil har batterier placerade framtill under motorhuven?  Diesel brinner jättebra, det har jag sett hur mÃ¥nga  gÃ¥nger som helst ungefär runt pÃ¥sk....  ::)  Vem har hittat pÃ¥ den myten att diesel inte brinner?  Det är väl för att det inte brinner lika lätt som bensin som man tycker det.

Och vadÃ¥ klar lÃ¥ga?  Och ser inget som liknar eldkastare heller.  Och med tanke p hur alla tidningar älskar att skriva om batteribränder sÃ¥ tror jag du kan glömma dina konspirationsteorier.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #365 skrivet: 23 oktober 2023, 12:00:30 »
Varken på bilderna eller filmerna kan jag se att det brinner under huven, det brinner i höjd med framdörren och är ljust som på dagen under bilen.
På filmen där man ser bilen bakifrån ser man tydligt hur det står lågor ut åt sidan, det kan förstås bero på hårda vindar som blåser branden utåt och ger den syre, men lågorna kommer inte från under huven i alla fall, inte så vitt jag kan se i alla fall.
Alldeles oavsett verkar det ju helt otroligt att brandkåren inte hann dit innan det var övertänt, eller så fick de inte närma sig för att det hade kunnat vara en elbil som brann?
Det hela är mycket märkligt i alla fall, inte minst det faktum att vi inte har fått se video på bilen när den körde in i P-huset.
I och med att allt ännu är höljt i dunkel så ökar ju bara misstankarna om att det är någon form av cover-up - oavsett skäl.

Sen kan man väl fundera pÃ¥ över nÃ¥got sÃ¥nt kan hända pÃ¥ en flygplats, där det troligen finns en stor mängd brandmän pÃ¥ plats dygnet runt.  dontknow

Finns två videosnuttar några sekunder in i filmen nedan.
Och jag kan hålla med om att det är helt omöjligt att läsa registreringsnumret utifrån den videosekvensen.
Skulle vara kul att se en intervju med bilägaren.  :)

https://youtu.be/QZEku6lHfDM?t=300
« Senast ändrad: 23 oktober 2023, 12:12:25 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #366 skrivet: 23 oktober 2023, 12:20:06 »
Men jag kunde se det.  Och under huven inbegriper allt under huven, inte bara det som är precis under.  Grejen är att branden tycks komma frÃ¥n de delar av bilen som är framför kupén där de flesta inte har batterierna.  Och det är bara konspirationsteoretikerna som envisas med att tro pÃ¥ cover-up.  Varför ifrÃ¥gasätts det inte av dagspfess om bevisen är sÃ¥ klara som du antyder?

« Senast ändrad: 23 oktober 2023, 12:28:59 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #367 skrivet: 23 oktober 2023, 12:30:59 »
Man tycker ju att någon liten låga skulle leta sig ut i glipan mot huven efter att alla plast och alla lister smält om det brann under huven, men jag är väl ingen expert på det där i och för sig.
Det borde ju i alla fall komma fram filmer på bilen, eller uttalanden från ägarna så småningom, så det lär väl klarna med tiden.
Det verkar finnas flera olika påståenden om vart batteriet i en senare modell av Range Rover är placerat, vissa påstår under förarsätet, och andra i bagageutrymmet, jag har ingen aning.
I en film påstås det ha tagit över en timme innan bilen var övertänd, det låter också märkligt, inte bara att det kunde brinna så länge, man tycker att dieseloljan skulle tagit slut rätt snart.
Men också märkligt att brandkåren inte hann dit för att släcka.

Sen kan man ju alltid problematisera runt hur bilägaren resonerat när det börjat ryka, om det brinner under huven borde man väl i god tid upptäcka det så man kan öppna huven och se om det är möjligt att släcka?
Men det kan ju vara någon som körde som inte ens visste hur man fick upp huven.
Svårt släcka med brandsläckare i alla fall, med huven stängd, om det var där det brann.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #368 skrivet: 23 oktober 2023, 17:26:42 »
Här sitter batteri och converter i en Evoque.

Jämför med hur bilen brinner. Under på vänster sida. Det brinner intensivt riktat neråt med en ljus låga.
Avsaknad av svart rök säger att det inte är diesel som brinner.

Här brinner diesel. En XC90 i Indien som gått 5200 mil. Liknar det branden i Luton?


Rdx diesel är svårantändligt. Varför man inte går ut med regnumret på bilen vet varken du eller jag. Räddningstjänsten vet förstås hur det ligger till. Varför sa de först EV och sen diesel, då hybrid är troligast.
https://youtu.be/7nL10C7FSbE?si=XuUfcJE0ayPjGbEA
För stunden är förvirringen total.
Man kunde önska att myndigheter gick ut med klargörande information för att få stopp på spekulationerna.
« Senast ändrad: 23 oktober 2023, 17:57:16 av jehu »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #369 skrivet: 23 oktober 2023, 18:06:45 »
Det är bara hos er konspirationsteoretiker som förvirringen är total. För de som litar på myndigheterna tror på att att de exakt vet regnr på.bilen och vet att det är en dieselbil.

Enligt din skiss sÃ¥.sitter batterieti mitten medan den brinner främst pÃ¥ vänstersidan fram.  SÃ¥ dÃ¥ var det inte batteriet som brann alltsÃ¥...  Förutom att den inte ens var utrustad med nÃ¥got ev batteri.  Om en ev med batterierna sÃ¥ centralt placerade sÃ¥ slulle mn nog se kupén lysa upp av brand, men kupén verkar opÃ¥verkad.

Jag har sett diesel brinna massvis med gÃ¥nger.  Den kan brinna med tämligen fin rök eller hur tror du själv att det fungerar i en dieselvärmare eller oljebrännare?  Jag har även sett diesel slängas in i pÃ¥skefyren och det brinner snabbt upp utan nÃ¥gon kraftigare rökutveckling.

Det ingick nog en hel del plast/gummi i den Volvon som brann.  Förresten, vad sa du???  En dieselbil som brann?  Jagvtrodde diesel var sÃ¥ svÃ¥rantänt att det inte var möjligt...  tummenupp

Varför man inte gÃ¥r ut med regnr till bilen?  VARFÖR skulle man?  Myndigheterna vet om att det är regnr E10EFL och har inget behov att hävda sig pÃ¥ det sättet som du har.  Det är även lite integritetskränkande att outa nÃ¥gon pÃ¥ detmsättet när det inte finns nÃ¥gon anledningnoch intebens nÃ¥got brottsligt är misstänkt.

Räddningstjänsten har inte först sagt EV för att sedan ändra sig till diesel.  Det var oinsatta elbilshatare (som dina kompisar) som sa att det säkert var en ev brand ochbde var dÃ¥ räddningstjänsten sa att nej, det var en dieselbil.

« Senast ändrad: 23 oktober 2023, 18:22:30 av Rdx »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #370 skrivet: 23 oktober 2023, 18:32:29 »
Detta forum får mer och mer foliehattsvarning för varje dag som går.
Färjan som bran visade sig inte heller bero på elbilarna för övrigt.

Nä jag loggar ut från detta ett tag nu så ni kan diskutera konspirationsteorier ifred sedan.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1981
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #371 skrivet: 24 oktober 2023, 02:08:53 »
Jo det är jobbigt att höra det man inte vill höra.
Batteriet sitter i mitten, på vänster sida.
Där branden är.
Bilen om den är en Evoque är en hybrid, inte en EV.
Diesel är svårantändligt, om man inte finfördelar den och blandar den med luft under tryck. Som Rdx troligen vet.
Myndigheterna har inte gÃ¥tt ut med nÃ¥got  regnummer.
Är man en foliehatt om man ifrågasätter det man hör från myndigheter och media? Ska man tro sina ögon och förmåga att tänka själv?
Dieselbilar brinner förvisso
https://www.theguardian.com/business/2019/jul/22/volvo-recalls-more-than-500000-cars-worldwide-over-fire-risk
Man kommer väl att få kontroll på elbilsbränder på båtar och i p-hus. Sprinklers i golvet istället för taket t ex. https://cfpa-e.eu/new-knowledge-about-battery-fires-in-electric-cars-on-ferries/
Jag funderar på att köpa en begagnad Tesla.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #372 skrivet: 24 oktober 2023, 06:07:37 »
Ja, du är en foliehatt.  Det spelar ingen roll om myndigheterna gÃ¥r ut med ett regnr för du kommer ändÃ¥ inte tro pÃ¥ det..  Myndigheterna har ju redan sagt att det är en dieselbil, men du tror ju inte pÃ¥ det, varför skulle du helt plötsligt ändra Ã¥sikt för att de nämner ett regnr?  Typsikt för foliehattar att hela tiden ställa allt mer lÃ¥ngtgÃ¥ende krav för att tro pÃ¥ nÃ¥got och hela tiden försöka komma med en anledning att inte tro pÃ¥ nÃ¥got. FÃ¥r du regnr ochen video där det framgÃ¥r sÃ¥ kommer du säga att det inte var den som startade branden.

Det är ju du och Rikard som säger att det är sÃ¥ otroligt svÃ¥rt att fÃ¥ diesel att brinna.  Vad spelar det för roll?  Vad vill ni ha sagt med detta?  Dieselbilar börjar ju de facto brinna ibland.  DÃ¥ spelar det liksom ingen roll vad ni säger, för även om det är svÃ¥rt sÃ¥ inträffar dessa otroliga omständigheter som krävs för att dieselbilar skall brinna uppenbarligen, eftersom de börjar brinna.  Senast var det ju ett kännt fall med en pendlarbil i Skara där det ocksÃ¥ ropades ut att det säkert var en ev bil eftersom den började brinna.  Vad var det för bränsle den bilen hade?  Hur kunde den börja brinna?  Innan dess sÃ¥ var det polisens livvaktsbil som körde Lars W där bÃ¥de bilen och lastbilen började brinna.  Vilket bränsle använde dessa fordon?

Googla "Volvo recall diesel fire" och säg mig hur dessa bilar riskerade att börja brinna.

Googla "Land Rover recall diesel fire" och säg mig hur dessa bilar kunde börja brinna?

Googla "VW recall diesel fire" och återigen, var fanns risken?

SÃ¥ säg mig vad ert pÃ¥stÃ¥ende att diesel har sÃ¥ svÃ¥rt för att brinna är värt?  Googla "diesel fire hot surface" sÃ¥ förstÃ¥r ni varför det ni säger inte spelar sÃ¥ stor roll.  En dieselbil som varit igÃ¥ng ett tag har heta ytor som kan antända diesel.  För övrigt har en dieselmotor inte bara diesel utan även motorolja som ocksÃ¥ kan antändas pÃ¥ liknande sätt.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #373 skrivet: 24 oktober 2023, 07:59:52 »
Det går förstås få diesel att brinna, men jag tycker fortfarande att branden mer ser ut som en batteribrand än en vanlig "bilbrand" även om det blir allt mer uppenbart att jag har fel.

Inte ens hardcore-konspirationsteoretikerna verkar dock längre tro på uppgifterna om att det skulle vara en Evoque eller en hybrid i alla fall, som jag tolkar deras videos.
Och är det en Range Rover sport, som allt tyder på, så fanns de inte i hybridutförande förrns 2018, och då var batteriet i bagageutrymmet.

Att fossilbilar brinner i högre uträckning än elbilar i förhållande till det antal fordon som rullar på våra vägar finns det ju statistik på, sen kan man väl alltid problematisera det faktum att det finns väldigt få gamla elbilar i trafiken, så den skillnaden lär väl utjämna sig med tiden.
Att elbilsbränder tenderar att vara allvarligare, svårsläckta, högre temperaturer, avger giftiga gaser, och så vidare kan vi väl också förhoppningsvis vara eniga om.
Man kan väl dessutom än en gång klargöra att man kan bevisa vad man vill med statistik, så även statistiken kan man bråka om till döddagar.

Så vitt jag kan uppfatta det så finns inga elbilshatare inblandade i denna diskussion, i så fall mer de som inte har förtroende för de politiska beslut som fattas.
Hela diskussionen startade jag baserat på att alla politiska beslut rörande drivmedel och subventioner som fattats "i modern tid" har varit kontraproduktiva (gas, etanol, skattegynnat, skattemissgynnat o.s.v.), och ändrats efter bara ett par år, och så vitt jag vet inte på något nämnvärt sätt gynnat klimatet.
Katalysatorer och partikelfilter må vara saker som varit bra för miljö och hälsa, men inte klimatet.
Risken/chansen att elbilar på bred front ska vara någonting som menligt påverkar klimatförändringarna borde mot denna bakgrund, och en lång rad fakta som styrker min tes, vara rätt små.
Sen kan väl även jag tycka att vi OM vi får till en planerbar energiproduktion (läs kärnkraft eller liknande) som är CO2-fri, ja - då kan det förstås visa sig ha varit bra att man tidigt gick ut med lagkrav på elbilar.
Det LOGISKA och rationella hade varit att gå ut med lagkrav på planerbar CO2-fri energiproduktion, om inte innan, så i vart fall samtidigt.

Min ingång i detta ämne är alltså, är det värt det att bilar, däck, försäkringar, räntor ska bli dyrare, att vi ska starta enorma mängder nya gruvor för att utvinna de material som krävs, att vi ska skrota ut en uppsjö fungerande bilar som INTE bidrar till rovdriften på planeten.
Och så vidare, i mina ögon är detta ett irrationellt och ologiskt, men det gör ju ändå inte att jag hatar elbilar, tvärt om är det väl inte otroligt att man nästa bil blir en elbil, dels för att de är roliga och billiga att köra, och att jag bor på en plats där försäkringsperemierna inte är skyhöga - men självklart också delvis för att jag så småningom tvingas av de beslut som fattas politiskt.
Jag har skaffat solceller, även om det också är olönsamt, ologiskt och irrationellt i dagens läge (I SE1 i alla fall), men även det väger ju till elbilens fördel i vågskålen inför framtiden.
Man kan väl säga att jag vill tro på de politiska beslut som fattas, och gör som de ansvariga säger, även om jag inte förstår hur deras mål ska kunna nås med de åtgärder som görs.

Det här med foliehattar och konspirationsteorier är rätt intressant, personligen tycker jag att det är intressant att ta del av den typen av fakta och spekulationer som presenteras i frågor som de berör, jag tycker även att det är kul att debattera den typen av frågor, men om det gör så att värdefulla medlemmar i forumet väljer att lämna så är det självklart inte ämnen som vi ska uppmuntra i forumet, det hoppas jag att alla förstår.

Ett problem med att undertrycka diskussioner som dessa är dock att det berör t.ex:

- Elbilar

- Vindkraft

- Solenergi

- Kärnkraft

Jag tycker att dessa ämnen berör forumets kärnämnen, energifrågor och energibesparing i stort - men dessa frågor/diskussioner har gått från att vara tekniska och ekonomiska, där man kan diskutera mot bakgrund av fakta till att blir mer av politiskt och religiös karaktär, vilket jag tycker är olyckligt, men om det är så att det förstör stämningen i forumet så tycker i vart fall inte jag att vi ska uppmuntra den typen av diskussioner längre, även om jag i grunden motsätter mig den tendens till "cancel culture" som jag då själv företräder.
Otroligt svår fråga detta, jag vill varken döda diskussionerna, sätta munkavle på folk, eller få de som har stort förtroende för våra politiker, är otroligt rädda för klimatförändringarna, eller känner starkt för den gröna omställningen av olika skäl - att må dåligt på något sätt.

Ett skäl att det blivit mer av en politiskt och "religiös" fråga beror förstås på att politikerna blandat sig in med straffskatter, subventioner, lagar och propaganda, så det är ju rätt naturligt att både politiska och "övertygelse-styrda" skillnader manifesterar sig i diskussionerna, och det är alltid problematiskt om man eftersträvar en bra stämning i ett forum.

Däremot kan man väl, bÃ¥de jag och andra, tänka sig för lite när det kommer till vad man skriver om, och hur pÃ¥stridig man är.  dontknow

Ni andra kan väl kommentera om ni vill så låser jag ämnet när de som vill fått säga sitt.
Om ni inte vill kommentera publikt kan ni alltid skicka PM eller e-post till mig.

« Senast ändrad: 24 oktober 2023, 08:52:27 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #374 skrivet: 24 oktober 2023, 10:27:05 »
Vad det var för typ av bil som började brinna är egentligen irrelevant. Vad som är relevant är dock att de elbilar som stod parkerade i parkeringshuset avsevärt förvärrade brandförloppet. En brand i en elbil där batteriet fått termisk rusning går inte att släcka på vanligt sätt, vilket alla torde vara ense om. Dels är förbränningstemperaturen mycket högre jämfört med diesel/bensin dessutom är rökgaserna avsevärt farligare för allt levande.

Beträffande CO2 så ligger koldioxidhalten i atmosfären på drygt 0,04 %. De antropogena (mänskliga) utsläppen beräknas bidra med 4 % av 0,04 %. Således är det just dessa ynka 4 % som styr klimatet på jorden enligt IPCC. De övriga 96 procenten av 0,04 % saknar alltså betydelse. Detta kan ju inte vara rimligt.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!