0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Mekaniska bromsar som rostar då de bara är till för nödfall ( eller då kärringen kör)
Tja, vem som har rätt och vem som har fel får vi väl se, om det blir råvarubrist så att batterierna blir ännu dyrare så lär det inte säljas så mycket elbilar som många tror, eller om det blir en blockad mot Kina på grund av deras agerande mot länder i Afrika och mot Taiwan, eller handelskrig p.g.a. deras subventioner av elbilsutvecklingen, så kan det bli ännu dyrare än man kan tro, för de äger redan stora delar av råvaruresurserna på planeten.Det är som du säger mycket märkligt att de är efter, för de har ju tidigare alltid varit före, både med hybrider och vätgasbilar, men just elbilar verkar de ha sågat baserat på rent matematiska kalkyler som pekar emot att det är omöjligt att nå målen, troligen är det ett helt affärsmässigt beslut, att de inte vill vara med och slåss om resurser som inte finns, som driver upp priserna, och gör att tillverkarna får sälja med förlust (som många redan gör).Om de tagit rätt eller fel beslut återstår att se, en sak är säker - det beslut som våra politiker fattar brukar i princip aldrig bli bra när det gäller drivmedel, subventioner och bidrag.Först var det billigt med diesel, sen blev det dyrt med diesel, sedan blev diesel skattesubventionerat, och sedan blev det mer eller mindre förbjudet - tillverkarna fuskade dessutom med utsläppssiffrorna, vilket gjorde att diesel blev ett ännu mer illa sett drivmedel, och nu är bensin åter det som premieras som bästa flytande drivmedel.Se bara hur bidragen för vind och sol gjort att elpriserna stora delar av sommaren är negativa, det är förstås en utveckling som är helt omöjlig att fortsätta ge bidrag till, rena rama självmordet för hela energisektorn.Vätgas kan ha en framtid om politikerna fortsätter att bygga ut vindkraften med hjälp av subventioner och bidrag, vindkraften måste ju ha 100% backup av planerbar kraft, så när det blåser måste man ju så att säga hitta på nåt med den energin, att producera vätgas eller pumpa vatten i magasin för vattenkraft är två saker som kan bli lönsamt när det blåser och elenergi är gratis. (inte lönsamt för vindkraftbolagen, men för vattenkraften och för de som producerar vätgas)Vätgas kan även bli intressant om thoriumreaktorerna får genomslag, då får vi så billig el (<20 öre/kWh) att det blir billigt att producera vätgas, men bättre vore ju förstås om man kunde producera bränslen som är flytande vid normala temperaturer, som biodiesel eller e-bränslen, är för dåligt påläst om dem för att veta hur stora förluster man får när man gör e-bränslen, men rent praktiskt vore det ju en kanonfin lösning, om man bortser från eventuella partikelutsläpp i tätorter i alla fall.https://www.fdiintelligence.com/content/news/danish-tieup-to-test-nuclear-ammonia-plant-in-indonesia-82615"We expect to have an operational 1 MWth demo reactor ready by 2025"https://www.copenhagenatomics.com/potential/EN annan sak som sällan nämns i denna diskussion är att många länder som kommer förbjuda förbränningsmotorer 2035 producerar el med fossil energi, så det blir bara mer utsläpp, inte mindre.Enda förbättringen i många länder är att man möjligen får bort utsläppen från städerna.Just nu ligger väl EU i stort på runt 70% fossil energi, detta trots att länder som Sverige och Norge är mer eller mindre fossilfria.Att skapa el från kol ger förluster, att ladda en elbil ger förluster, att driva fram en elbil ger förluster, kolet i sig ger mycket större utsläpp av CO2 än bensin ger, så även om energimixen kommer att förbättras tror jag inte för en sekund att elbilarna inom EU i stort kommer att minska CO2-utsläppen överhuvudtaget fram till 2035.Eller, i vart fall bara på marginalen, och kostnaderna för både stater och konsumenter kommer att vara monumentala, så onödigt när det finns så mycket vi borde satsa pengar på när det kommer till miljöförstöring, återskogning av utarmade jordar, utveckla det regenerativa jordbruket, fattigdomsbekämpning och annat som skulle ge mycket bättre avkastning på satsat kapital.Och troligen minska den globla uppvärmningen och CO2-utsläppen mer.
@daytodayireland
Jag gogglar och hittar att det är detta regnrE10EFLEn diesel fr 2014Vet inte vad som stämmer