0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Tycker de som inte i allafall kört en elbil faktiskt ska åka och provköra några. Mest för att ha lite egen erfarenheter. För onekligen går det mot det hållet oavsett åsikt. Jag har kört id3, mini, Honda, fiat 500e, Hyundai kona och Hyundai ioniq 5. Fiat var min favorit. Men av praktiska skäl blev det en ioniq 5 åt frun. Åkt i tesla modell 3 några ggr. Ingen jag känner med elbil ångrar sig eller är missnöjda med sina bilar. Då är det MG, Renault, Hyundai, Tesla och Polestar ägare som jag i huvudsak refererar till. Just i skivande stund tankar jag fruns elbil på gården. Den får 90% då vi ska på en längre tur i dag. Tycker debatten kan vara lite skev i bland. Jag har riktigt gamla elradiator från 1980 i huset jag hyr ut som fungerar fortfarande. Som då kommer hålla i all evighet så länge man inte höjer volten i elsystemet. De är betalda för länge sen. Samtidigt är hela. Ett på toaletten är borta, då den nu ligger golvvärmen.
Du vet, de lämnar ju garanti på batterierna. (Typ minst 65% effekt kvar efter 8 år eller nåt sånt)Skulle du göra det om kunden kunde köra kanske 1000 laddcykler/år genom att försöka tjäna pengar på att köpa billig el på natten och sälja den dyrt på dagen, med hjälp av bilens batteri?
För er som tror på vätgas finns det bilar att köpa redan nu. https://www.hyundai.se/bilar/nexo/pris-och-utrustning
Ta t.ex. detta med att Toyota, världens största biltillverkare, de är inga dumskallar, men de sågar ju detta med 100% elbilar innan 2035 som rent nonsens, som är omöjligt att åstadkomma.
Vd på Polestar tror mer på att man prenumererar på en bil. Eller transport. Ungefär som man idag har abonnemang på en telefon. Få köper sin telefon idag direkt.
Det känns mest som Toyota vilat på sina lagrar allt för mycket oh ägnat sig åt att propagera istället för produktutveckla. Vägrade gå med laddhybrid-vågen och jätteefter på elbilsvågen. Istället gör de som vanligt och propagerar mot ny teknik och hoppas deras bensinbilar skall fortsätta sälja. Det kommer de säkert också, för det finns ju köpare som inte heller tror på ny teknik, men det finns också de köpare som bestämt sig elbil och då missar Toyota hela den kundkretsen. Den köpstarkaste kretsen också för den delen...