Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #330 skrivet: 14 oktober 2023, 18:24:54 »
?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #331 skrivet: 14 oktober 2023, 18:26:42 »
Nu blev det nog rätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #332 skrivet: 14 oktober 2023, 21:54:44 »
Tycker de som inte i allafall kört en elbil faktiskt ska Ã¥ka och provköra nÃ¥gra. Mest för att ha lite egen erfarenheter. För onekligen gÃ¥r det mot det  hÃ¥llet oavsett Ã¥sikt. Jag har kört id3, mini, Honda, fiat 500e, Hyundai kona och Hyundai ioniq 5.

Fiat var min favorit. Men av praktiska skäl blev det en ioniq 5 åt frun.

Åkt i tesla modell 3 några ggr.

Ingen jag känner med elbil Ã¥ngrar sig eller är missnöjda med sina bilar. DÃ¥ är det MG, Renault,  Hyundai, Tesla och Polestar ägare som jag i huvudsak refererar till.


Just i skivande stund tankar jag fruns elbil på gården. Den får 90% då vi ska på en längre tur i dag.


Tycker debatten kan vara lite skev i bland.

Jag har riktigt gamla elradiator från 1980 i huset jag hyr ut som fungerar fortfarande.

Som då kommer hålla i all evighet så länge man inte höjer volten i elsystemet. De är betalda för länge sen. Samtidigt är hela. Ett på toaletten är borta, då den nu ligger golvvärmen.
Jag har provat elbil och tycker det är helt ok men vill inte ha nån tycker jag blir för begränsad i min bilkörning då även om det nog är bara kanske 10-15 resor per år som inte skulle funka bra. Att man inte ångrar sig beror väl på att man tänkt igenom hur man använder bilen innan inköp har man körning som passar elbil skulle jag nog köpt en.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #333 skrivet: 17 oktober 2023, 16:14:05 »
Konstigt att man inte snart hittar 3e parts laddbox lösningar som klarar V2G/V2H.
Blir det blockerat av bilindustrin eller varför?
Det vore ju kanon att kunna använda mer egen el själv utan att köpa extra, dyra och subventionerade hemma batterier.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #334 skrivet: 17 oktober 2023, 16:26:42 »
Du vet, de lämnar ju garanti på batterierna. (Typ minst 65% effekt kvar efter 8 år eller nåt sånt)
Skulle du göra det om kunden kunde köra kanske 1000 laddcykler/år genom att försöka tjäna pengar på att köpa billig el på natten och sälja den dyrt på dagen, med hjälp av bilens batteri?

Jag blir allt mer övertygad om att vindkraft, solceller och batterier är en återvändsgränd, det kommer inte att leda till den omställning som behövs, utan möjligen stå för en liten liten del, men orsaka enorma miljökonsekvenser.

Ju mer man tittar på de som är tveksamma till "den gröna omställningen" baserad på befintlig teknik ju mer tveksam blir man.

Ta t.ex. detta med att Toyota, världens största biltillverkare, de är inga dumskallar, men de sågar ju detta med 100% elbilar innan 2035 som rent nonsens, som är omöjligt att åstadkomma.
Tittar man på matematiken så är det ju också omöjligt att göra den omställning som krävs av både elproduktion (gå från fossil elproduktion till vind och sol) OCH att hinna uppgradera eldistribution, laddställen, och lokal infrastruktur som möjliggör laddning med hög effekt - t.ex. i villaområden där matningarna är alldeles för klena för att tåla att tiotals eller hundratals bilar (och andra batterilager) laddar med hög effekt når elpriset är lågt.

De tror mer på vätgas, vilket jag inte gör, men alldeles oavsett så måste ny billig planerbar energiproduktion fram, BARA det kan driva på en i sanning grön omställning.
När det finns så kan man säkert välja mellan elbilar eller vätgasdrivna förbränningsmotorer, t.o.m e-bränslen framställda av infångad CO2 kan bli attraktivt om den energi som åtgår för konverteringen är tillräckligt billig - vad som nu visar sig vara mest praktiskt och möjligt att bygga ut i tillräcklig snabb takt.

Elbilarnas stora fördel är få rörliga delar, deras nackdel är att det i princip bara är att skrota dem om det blir fel på batteri eller elmotor, det är så få som kan skriva i de där, kostnaderna är så höga på reservdelarna, och svårigheten att konkurrera kommer göra kostnaderna för större reparationer omöjliga.
Att driva på en utveckling som gör en så stor investering som en bil till en slit och slängprodukt är inte vettigt, inte på några som helst sätt.
Där har förbränningsmotorn en stor fördel, oavsett om den drivs av vätgas, bensin, diesel, biodiesel eller e-bensin så kan den lokala verkstan reparera dem.
Utan enorma kostnader dessutom.
« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 16:28:33 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #335 skrivet: 17 oktober 2023, 16:47:19 »
Du vet, de lämnar ju garanti på batterierna. (Typ minst 65% effekt kvar efter 8 år eller nåt sånt)
Skulle du göra det om kunden kunde köra kanske 1000 laddcykler/år genom att försöka tjäna pengar på att köpa billig el på natten och sälja den dyrt på dagen, med hjälp av bilens batteri?


Borde ändå komma fram någon Kungen av Billeberga eller annan 3e part.
Fast det finns säkert redan någon "Bilfabrikantens Storebror" som övervakar hur mycket du laddar i och ur, tex inte ens "starthjälp för att komma hem" till andra elbilar får göras och är helt förbjudet och ett brott mot brandförordningen och flera andra lagar.

Nej, lite mer allvarligt så kunde man åtminstone då på sikt köpa en äldre ID3 med halva batterikapaciteten kvar, tillräckligt för att åka till badhuset eller och handla men i övrigt mest ge ström till min Värmepump på kvällar och nätter kommande från mitt elöverskott från solfarmen.
Sälja elen dagtid är snart inte lönsamt, blir mest moms o skatt istället.

Även rika nybilsköpare vill väl ha en ny feature till sina stora villor, går väl om detta sker kontrollerat och utvecklat av Bilfabrikanten.

« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 17:32:03 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #336 skrivet: 17 oktober 2023, 18:23:22 »
Det här med att elbilarna blir slit och släng diskuteras aldrig, jag blir riktigt deprimerad när klimat-aktivisterna visar sig skita totalt i miljön bara för att minska på CO2-utsläppen, som troligen bara står för en liten del av orsakerna till global uppvärmning.
(De stora sakerna som påverkar är avskogning, utdikning, ökenutbredning, urbanisering, överbefolkning, och de stora arealer som används av ett jordbruk som inte drivs hållbart.)
Vilken mardröm att köpa en begagnad elbil (dyrt) och sedan kanske rÃ¥ka ut för att motorn läcker in vatten eller batteriet gÃ¥r sönder, snacka om att stÃ¥ med brallorna nere.  help
I mina ögon känns det omöjligt att äga en elbil där garantierna gått ut, eller tidigare ägare inte skött servicen som man ska och blivit av med garantierna.
Riskerna för allvarliga fel som kan vara oerhört dyrt att reparera känns gigantiska?

Prova t.ex. googla på tesla och motorer som läcker in vatten så ser ni att det inte är direkt ovanligt.
Då både batterier och motorer omgärdas av vatten är det väl inte så svårt att förstå att det kommer att läcka förr eller senare, så vitt jag vet har ingen kunnat bygga en bil som inte läcker olja eller vatten rätt snart.
Och med de temperaturväxlingar och vridmoment som finns i en elbil känns det som att den risken är väldigt stor om man ser över tid.
« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 18:26:15 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #337 skrivet: 17 oktober 2023, 18:42:51 »
Vd på Polestar tror mer på att man prenumererar på en bil. Eller transport.

Ungefär som man idag har abonnemang på en telefon. Få köper sin telefon idag direkt.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #338 skrivet: 17 oktober 2023, 19:46:52 »
Jag köper alltid kontant....eftersom jag ogillar fakturor.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #339 skrivet: 17 oktober 2023, 19:48:09 »
Det är barnarbetare i Afrika som demonterar alla batterier nu och kanske sen.
Hoppas jag kan köpa någon Zoe eller ID3 för 50.000, och förkjuta problemet några år, tills en robotiserad demontering och refill kan ske.
men Jag drömmer bara, du har nog rätt Rickard
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #340 skrivet: 17 oktober 2023, 20:21:21 »
För er som tror på vätgas finns det bilar att köpa redan nu.


https://www.hyundai.se/bilar/nexo/pris-och-utrustning
« Senast ändrad: 17 oktober 2023, 20:25:10 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #341 skrivet: 17 oktober 2023, 21:54:05 »
För er som tror på vätgas finns det bilar att köpa redan nu.


https://www.hyundai.se/bilar/nexo/pris-och-utrustning

Med "gratis el" borde kostnaden för vätgas snart mer än halveras.

Marknadspriset däremot följer väl diesel o bensinpriserna 😊, och elbil priserna 😁
inget blir billigast som vanligt
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #342 skrivet: 17 oktober 2023, 22:26:35 »
Ta t.ex. detta med att Toyota, världens största biltillverkare, de är inga dumskallar, men de sågar ju detta med 100% elbilar innan 2035 som rent nonsens, som är omöjligt att åstadkomma.
Det känns mest som Toyota vilat pÃ¥ sina lagrar allt för mycket oh ägnat sig Ã¥t att propagera istället för produktutveckla.  Vägrade gÃ¥ med laddhybrid-vÃ¥gen och jätteefter pÃ¥ elbilsvÃ¥gen.  Istäklet gör de som vanligt och propagerar mot ny teknik och hoppas deras bensinbilar skall fortsätta sälja.  Det kommer de säkert ocksÃ¥, för det finns ju köpare som inte heller tror pÃ¥ ny teknik, men det finns ocksÃ¥ de köpare som bestämt sig elbil och dÃ¥ missar Toyota hela den kundkretsen.  Den köpstarkaste kretsen ocksÃ¥ för den delen...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #343 skrivet: 18 oktober 2023, 07:18:44 »
Vd på Polestar tror mer på att man prenumererar på en bil. Eller transport.

Ungefär som man idag har abonnemang på en telefon. Få köper sin telefon idag direkt.

Jag köper mina telefoner.
Man får rabatt på abonnemanget istället.
Beställde nyss en telefon för 17 000 och killen på elgiganten hade mage att påstå att de förlorade pengar på att sälja dem.
Så jag beställde istället, man vill ju inte skada den lokala handeln.
Det hade varit lite billigare att lösa upp bindningstiden som jag tog för att få rabatt på avtalet, men det rörde sig om någon hundring fördelat på två år, och det var inte värt besväret att börja krångla med abonnemanget för de pengarna tyckte jag.
Men, rent generellt är det nåt allvarligt fel när det är billigare att hyra än att köpa.
Det är en direkt destruktiv utveckling.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #344 skrivet: 18 oktober 2023, 07:37:43 »
Det känns mest som Toyota vilat pÃ¥ sina lagrar allt för mycket oh ägnat sig Ã¥t att propagera istället för produktutveckla.  Vägrade gÃ¥ med laddhybrid-vÃ¥gen och jätteefter pÃ¥ elbilsvÃ¥gen.  Istället gör de som vanligt och propagerar mot ny teknik och hoppas deras bensinbilar skall fortsätta sälja.  Det kommer de säkert ocksÃ¥, för det finns ju köpare som inte heller tror pÃ¥ ny teknik, men det finns ocksÃ¥ de köpare som bestämt sig elbil och dÃ¥ missar Toyota hela den kundkretsen.  Den köpstarkaste kretsen ocksÃ¥ för den delen...

Tja, vem som har rätt och vem som har fel får vi väl se, om det blir råvarubrist så att batterierna blir ännu dyrare så lär det inte säljas så mycket elbilar som många tror, eller om det blir en blockad mot Kina på grund av deras agerande mot länder i Afrika och mot Taiwan, eller handelskrig p.g.a. deras subventioner av elbilsutvecklingen, så kan det bli ännu dyrare än man kan tro, för de äger redan stora delar av råvaruresurserna på planeten.
Det är som du säger mycket märkligt att de är efter, för de har ju tidigare alltid varit före, både med hybrider och vätgasbilar, men just elbilar verkar de ha sågat baserat på rent matematiska kalkyler som pekar emot att det är omöjligt att nå målen, troligen är det ett helt affärsmässigt beslut, att de inte vill vara med och slåss om resurser som inte finns, som driver upp priserna, och gör att tillverkarna får sälja med förlust (som många redan gör).
Om de tagit rätt eller fel beslut återstår att se, en sak är säker - det beslut som våra politiker fattar brukar i princip aldrig bli bra när det gäller drivmedel, subventioner och bidrag.
Först var det billigt med diesel, sen blev det dyrt med diesel, sedan blev diesel skattesubventionerat, och sedan blev det mer eller mindre förbjudet - tillverkarna fuskade dessutom med utsläppssiffrorna, vilket gjorde att diesel blev ett ännu mer illa sett drivmedel, och nu är bensin åter det som premieras som bästa flytande drivmedel.
Se bara hur bidragen för vind och sol gjort att elpriserna stora delar av sommaren är negativa, det är förstås en utveckling som är helt omöjlig att fortsätta ge bidrag till, rena rama självmordet för hela energisektorn.

Vätgas kan ha en framtid om politikerna fortsätter att bygga ut vindkraften med hjälp av subventioner och bidrag, vindkraften måste ju ha 100% backup av planerbar kraft, så när det blåser måste man ju så att säga hitta på nåt med den energin, att producera vätgas eller pumpa vatten i magasin för vattenkraft är två saker som kan bli lönsamt när det blåser och elenergi är gratis. (inte lönsamt för vindkraftbolagen, men för vattenkraften och för de som producerar vätgas)

Vätgas kan även bli intressant om thoriumreaktorerna får genomslag, då får vi så billig el (<20 öre/kWh) att det blir billigt att producera vätgas, men bättre vore ju förstås om man kunde producera bränslen som är flytande vid normala temperaturer, som biodiesel eller e-bränslen, är för dåligt påläst om dem för att veta hur stora förluster man får när man gör e-bränslen, men rent praktiskt vore det ju en kanonfin lösning, om man bortser från eventuella partikelutsläpp i tätorter i alla fall.

https://www.fdiintelligence.com/content/news/danish-tieup-to-test-nuclear-ammonia-plant-in-indonesia-82615

"We expect to have an operational 1 MWth demo reactor ready by 2025"

https://www.copenhagenatomics.com/potential/

EN annan sak som sällan nämns i denna diskussion är att många länder som kommer förbjuda förbränningsmotorer 2035 producerar el med fossil energi, så det blir bara mer utsläpp, inte mindre.
Enda förbättringen i många länder är att man möjligen får bort utsläppen från städerna.
Just nu ligger väl EU i stort på runt 70% fossil energi, detta trots att länder som Sverige och Norge är mer eller mindre fossilfria.
Att skapa el från kol ger förluster, att ladda en elbil ger förluster, att driva fram en elbil ger förluster, kolet i sig ger mycket större utsläpp av CO2 än bensin ger, så även om energimixen kommer att förbättras tror jag inte för en sekund att elbilarna inom EU i stort kommer att minska CO2-utsläppen överhuvudtaget fram till 2035.
Eller, i vart fall bara på marginalen, och kostnaderna för både stater och konsumenter kommer att vara monumentala, så onödigt när det finns så mycket vi borde satsa pengar på när det kommer till miljöförstöring, återskogning av utarmade jordar, utveckla det regenerativa jordbruket, fattigdomsbekämpning och annat som skulle ge mycket bättre avkastning på satsat kapital.
Och troligen minska den globla uppvärmningen och CO2-utsläppen mer.
« Senast ändrad: 18 oktober 2023, 07:46:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!