0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Enkelt! Man använder sina 2 bilar! FLÖDESSCHEMA FÖR VÅR EL- OCH DIESELBILSKÖRNING:1. Når du precis fram på en laddning? ja: ska du tillbaka inom kort? ta dieselbilär dieselbilen upptagen, snabbladda.nej: ta dieselbilen, är dieselbilen upptagen, snabbladda2. Når du utan problem ToR på en laddning?ja: ta elbilennej: chansa inte, ta dieseln...Skämt åsido, snabbladdning längs vägen är smådrygt och ofta dyrt... och skall undvikas till varje medel i vår familj!Vi har snabbladdat 2 ggr på ett år (en gång på en kortare semesternsväng på 60 mil totalt, och en gång då vi hämtade bilen hos bilhandlaren, 27 mil från hemmet, i januari).Vi klarar oss fint på de 25-40 mils räckvidd som bilen ger, beroende på årstid och medianhastighet.Vi har bara gjort en längre trip som elbilen hade varit dryg att köra med, och det var Norgeresan i somras, om 135 mil. Vi tankade en gång med snåldieseln.Av de 2500 mil totalt vi kör varje år med de två bilarna, är alltså 2 st resor för vår del, längre än batteriet mäktar med, 3 om jag räknade med hämtningsresan hos bilhandlaren, den hade jag nog klarat på 0 snabbladdning, men ville vara på säkra sidan när bilen var ny och obekant för mig.Vi laddar dessutom bara till 90% kapacitet, för att skona batteriet. Toppfyller till 100% om man ska på en längre tripp.Jag tycker räckviddsångesten är obefintlig med denna bil(XC40), när man väl lärt känna den. Vår 30 kWh-leaf däremot, konstant räckviddsångest...när nån klåpare glömt stoppa in laddkabeln ordentligt blev det ofta kaos i familjen.Den bilen snabbladdade jag dock bara 1 gång på 2 år. Jag hade inte valt denna aerodynamiska mjölkpaket till bil(XC40), om det funnits en motsvarande lineup av el-Volvos "V50/V60/V70/V90", men vi trivs bra med den ännu, trots höjd avgift, eftersom det inte finns något annat Volvoalternativ. (Vi har alltid varit Volvofanatiker i familjen, Kinaägande till trots).
Skulle inte våga köpa en Polestar i nuläget. För mycket SAAB-vibbar där. Polestar har väl inte råd att betala bygget av bilarna och går ändå med brakförlust. Det hade väl varit en sak om Volvo inte haft några egna elbilar och de satsat på Polestar som sitt enda elbils-lternativ, me det är väl inte fallet.Tesla har ju en mycket sundare ekonomi och att köpa ny elbil och ha ett kursat elbilsföretag bakom känns inte så attraktivt. Mycket värre än det var att köpa en av de sista Saabarna.När det gäller Tesla-verkstäder så vet jag inte hur det fungerar i Piteå och de långa avstånden. Gör inte Tesla hembesök där?
Att köpa en av de sista saabarna hade förmodligen varit en av de bästa affärerna man hade kunnat göra under sin livstid.Det enda som kan ändra det är om vi i västvtvrälden vänder oss emot Kina och asien i stort.
Vart i landet bor du som inte har större bilar på småvägarna??
Om du tycker det så gå all in i Polestar då...På vilket sätt menar du det hade varit bra att köpa en av de sista saabarna? Har någon kollrat bort dig med historier om upphittade peptotyper m.m?