Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 36810 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #315 skrivet: 13 oktober 2023, 11:28:10 »
Företagsbilar är det en enkel sak, de får ju rejäl rabatt på miljöbilar, som i princip bara är rena elbilar idag.
Och jag håller med, en rejäl bensin eller dieselbil har också blivit dyr.
Jag har vare sig åkt en tesla model 3, eller kört en, men storlkesmässigt går de ju inte jämföra med en större SUV, en Volvo V90 eller liknande, som ligger i den prisklassen.
Lite svårt att jämföra rent generellt, och nu finns ju snart inga vanliga bilar, det är hybrider och plugin för hela slanten, och det fördyrar ju fossilbilarna mer eller mindre utan nytta.
Tesla har onekligen ett bra erbjudande, just med tanke på att de skiter i Servicen, det sparar ju stora pengar för bilägaren över tid, tyvärr är det lite problematiskt om man bor i Piteå när det blir nåt fel, TROR att umeå (23 mil) är närmaste serviceanläggning.
Andra som säljer elbilar har ju inte just den fördelen, kanske är lite billigare att serva, men det ska ändå göras.

Det slipper man med en gammal bil, alltså tvånget att serva för typ 8000 kr varje år, det räcker ju normalt med oljebyte på de flesta bilar utan kamrem.

Teslas stora fördel kanske också är deras stora nackdel, alltså att det är glest mellan verkstäderna, trots att de inte är direkt kända för att vara mer problemfria än andra bilar?
Annars är det ju svÃ¥rt att förstÃ¥ hur nÃ¥gon kan köpa annat än tesla.  dontknow

OK, Polestar är ju 10 gånger snyggare, så jag förstår...
Och en SUV är ju en SUV...
Så det kanske finns plats för andra ändå.

Och snart kommer kilometerskatten pÃ¥ elbilar, det är ofrÃ¥nkomligt, troligen meddelas det dagen efter att jag beställt min elbil.  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1980
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #316 skrivet: 13 oktober 2023, 14:39:16 »
Ta det lugnt med Teslorna därute och använd rätt bromsvätska
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #317 skrivet: 13 oktober 2023, 14:42:16 »
Skulle inte vÃ¥ga köpa en Polestar i nuläget.  För mycket SAAB-vibbar där.  Polestar har väl inte rÃ¥d att betala bygget av bilarna och gÃ¥r ändÃ¥ med brakförlust.  Det hade väl varit en sak om Volvo inte haft nÃ¥gra egna elbilar och de satsat pÃ¥ Polestar som sitt enda elbils-lternativ, me det är väl inte fallet.

Tesla har ju en mycket sundare ekonomi och att köpa ny elbil ochhaett kursat elbilsföretag bakom känns inte sÃ¥ attraktivt.  Mycket värre än det var att köpa en av de sista SAABarna.

När det gäller Tesla-verkstäder sÃ¥ vet jag inte hur det fungerar i PiteÃ¥ och de lÃ¥nga avstÃ¥nden.  Gör inte Tesla hembesök där?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #318 skrivet: 13 oktober 2023, 19:00:57 »
Enkelt! Man använder sina 2 bilar!  tOOmten
FLÖDESSCHEMA FÖR VÅR EL- OCH DIESELBILSKÖRNING:

1. Når du precis fram på en laddning?
ja: ska du tillbaka inom kort? ta dieselbil
är dieselbilen upptagen, snabbladda.
nej: ta dieselbilen, är dieselbilen upptagen, snabbladda

2. Når du utan problem ToR på en laddning?
ja: ta elbilen
nej: chansa inte, ta dieseln...

Skämt åsido, snabbladdning längs vägen är smådrygt och ofta dyrt... och skall undvikas till varje medel i vår familj!
Vi har snabbladdat 2 ggr på ett år (en gång på en kortare semesternsväng på 60 mil totalt, och en gång då vi hämtade bilen hos bilhandlaren, 27 mil från hemmet, i januari).
Vi klarar oss fint på de 25-40 mils räckvidd som bilen ger, beroende på årstid och medianhastighet.

Vi har bara gjort en längre trip som elbilen hade varit dryg att köra med, och det var Norgeresan i somras, om 135 mil. Vi tankade en gång med snåldieseln.

Av de 2500 mil totalt vi kör varje år med de två bilarna, är alltså 2 st resor för vår del, längre än batteriet mäktar med, 3 om jag räknade med hämtningsresan hos bilhandlaren, den hade jag nog klarat på 0 snabbladdning, men ville vara på säkra sidan när bilen var ny och obekant för mig.

Vi laddar dessutom bara till 90% kapacitet, för att skona batteriet. Toppfyller till 100% om man ska på en längre tripp.

Jag tycker räckviddsångesten är obefintlig med denna bil(XC40), när man väl lärt känna den. Vår 30 kWh-leaf däremot, konstant räckviddsångest...när nån klåpare glömt stoppa in laddkabeln ordentligt blev det ofta kaos i familjen.
Den bilen snabbladdade jag dock bara 1 gång på 2 år. :)

Jag hade inte valt denna aerodynamiska mjölkpaket till bil(XC40), om det funnits en motsvarande lineup av el-Volvos "V50/V60/V70/V90", men vi trivs bra med den ännu, trots höjd avgift, eftersom det inte finns något annat Volvoalternativ. (Vi har alltid varit Volvofanatiker i familjen, Kinaägande till trots).
MÃ¥nga familjer har 2 bilar och dÃ¥ är ofta en av lite äldre modell och känns ju helt galet att ta gammelbilen när man ska pÃ¥ lÃ¥ngtur sÃ¥ kan man bara inte ha det. Jag har Ã¥ andra sidan inte räknat vad vad alla resor kostar utan tankar när det är tomt och köpte diesel bil när jag senast bytte bil just för att jag gillade den och nästa bil kan nog bli en hybrid men ren elbil det gÃ¥r bort även om det vore gratis att Ã¥ka i den dom har helt enkelt fortfarande för mycket begränsningar  dels i räckvidd och dels i laddnät. jag gör troligtvis av med mera pengar till drivmedel till bÃ¥t mc skoter och traktor än till bilen kanske därför jag inte reagerar sÃ¥ mycket över bränsle kostnaden till bilen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #319 skrivet: 13 oktober 2023, 20:51:31 »
Skulle inte vÃ¥ga köpa en Polestar i nuläget.  För mycket SAAB-vibbar där.  Polestar har väl inte rÃ¥d att betala bygget av bilarna och gÃ¥r ändÃ¥ med brakförlust.  Det hade väl varit en sak om Volvo inte haft nÃ¥gra egna elbilar och de satsat pÃ¥ Polestar som sitt enda elbils-lternativ, me det är väl inte fallet.

Tesla har ju en mycket sundare ekonomi och att köpa ny elbil och ha ett kursat elbilsföretag bakom känns inte sÃ¥ attraktivt.  Mycket värre än det var att köpa en av de sista Saabarna.

När det gäller Tesla-verkstäder sÃ¥ vet jag inte hur det fungerar i PiteÃ¥ och de lÃ¥nga avstÃ¥nden.  Gör inte Tesla hembesök där?

Att köpa en av de sista saabarna hade förmodligen varit en av de bästa affärerna man hade kunnat göra under sin livstid.
Det enda som kan ändra det är om vi i västvtvrälden vänder oss emot Kina och asien i stort.
« Senast ändrad: 13 oktober 2023, 20:56:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #320 skrivet: 13 oktober 2023, 20:55:11 »
Kan alldrig vara en bra affär att äga en Saab  :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #321 skrivet: 13 oktober 2023, 22:32:25 »
Att köpa en av de sista saabarna hade förmodligen varit en av de bästa affärerna man hade kunnat göra under sin livstid.
Det enda som kan ändra det är om vi i västvtvrälden vänder oss emot Kina och asien i stort.
Om du tycker det så gå all in i Polestar då...

PÃ¥  vilket sätt menar du det hade varit bra att köpa en av de sista saabarna?  Har nÃ¥gon kollrat bort dig med historier om upphittade peptotyper m.m?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #322 skrivet: 14 oktober 2023, 07:43:24 »
Tycker de som inte i allafall kört en elbil faktiskt ska Ã¥ka och provköra nÃ¥gra. Mest för att ha lite egen erfarenheter. För onekligen gÃ¥r det mot det  hÃ¥llet oavsett Ã¥sikt. Jag har kört id3, mini, Honda, fiat 500e, Hyundai kona och Hyundai ioniq 5.

Fiat var min favorit. Men av praktiska skäl blev det en ioniq 5 åt frun.

Åkt i tesla modell 3 några ggr.

Ingen jag känner med elbil Ã¥ngrar sig eller är missnöjda med sina bilar. DÃ¥ är det MG, Renault,  Hyundai, Tesla och Polestar ägare som jag i huvudsak refererar till.


Just i skivande stund tankar jag fruns elbil på gården. Den får 90% då vi ska på en längre tur i dag.


Tycker debatten kan vara lite skev i bland.

Jag har riktigt gamla elradiator från 1980 i huset jag hyr ut som fungerar fortfarande.

Som då kommer hålla i all evighet så länge man inte höjer volten i elsystemet. De är betalda för länge sen. Samtidigt är hela. Ett på toaletten är borta, då den nu ligger golvvärmen.





« Senast ändrad: 14 oktober 2023, 07:57:56 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #323 skrivet: 14 oktober 2023, 08:10:56 »
Fiat 500 e verkar ju vara Das Auto.!!

500 Liter bagage och max 2 vuxna. =>Man kan max Ã¥ka och handla eller pÃ¥ en kortare nöjestripp, alla andra transporter och uppdrag slipper man  tummenupp

Liten och nätt, kan fÃ¥ plats i varm garaget, om man röjer ut lite.  tummenupp

Kostar begagnad 800 mil, (nästan ny) 279.000 kr

Dock, krocksäkerheten är inte på topp, om man kolliderar med en större högre bil, så nog bra att hålla sej på småvägar....
« Senast ändrad: 14 oktober 2023, 08:26:33 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7663
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #324 skrivet: 14 oktober 2023, 11:24:03 »
Vart i landet bor du som inte har större bilar på småvägarna??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #325 skrivet: 14 oktober 2023, 11:45:18 »
Vart i landet bor du som inte har större bilar på småvägarna??

Ett feltänk frÃ¥n min sida, finns ju massa SUVar o andra större fordon bÃ¥de i staden och pÃ¥ landet, tänkte nog mest det att pÃ¥ smÃ¥vägar körs det saktare eftersom hastighetsbegränsningen satts lägre, fast det kanske inte alltid stämmer. 😈
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #326 skrivet: 14 oktober 2023, 13:10:53 »
Har för mig att Fiat 500e 42 kWh väger som en Volvo 740.

Rätta mig om jag har fel. 1390kg i tjänstevikt hitta jag på en 744. Fiat nog 1365 eller nått.

« Senast ändrad: 14 oktober 2023, 13:16:53 av BiggerDigger »
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 868
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #327 skrivet: 14 oktober 2023, 14:04:39 »
De jag känner, förutom de "tjänstebil sponsrade", är de lite äldre +65 som alla unnar sej solpaneler och nya bilar, som just nu blir elbilar eftersom det blir så billig milkostnad.
Ingen bryr sej om kapitalkostnader, vare sig de kör 500 mil eller 2000 mil per år, för de är alla värda en ny bil lite då och då, ungefär var 3e till 5e år.
Lull Lull skall självklart ingå, såsom tex elektrisk passagerar stol till frugan.
« Senast ändrad: 14 oktober 2023, 14:09:17 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34937
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #328 skrivet: 14 oktober 2023, 15:37:17 »
Om du tycker det så gå all in i Polestar då...

PÃ¥  vilket sätt menar du det hade varit bra att köpa en av de sista saabarna?  Har nÃ¥gon kollrat bort dig med historier om upphittade peptotyper m.m?

Den har en helt unik design, jag tycker den är snygg, och tror de kommer att bli högt värderade som klassiker i framtiden.
Det där med reservdelar lär vi nog se bekymmer med för de kinesiska bilarna, de lär väl byta design och komponenter som en annan byter underkläder, och strunta fullständigt i att garantera reservdelar över tid.
Om jag får gissa.
« Senast ändrad: 14 oktober 2023, 15:41:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #329 skrivet: 14 oktober 2023, 15:51:10 »
Kör du rysk tid eller nåt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!