Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbilen en parantes i historien?  (läst 37383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 884
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #300 skrivet: 11 oktober 2023, 12:25:44 »
Finns prenumeration för 8390 per månad.
Världen är galen...
1,5 månaders hyra är väl min diesel kostnad per år. Och min dieselbil är värd mer än när jag köpte den för 3 år sedan, inflationen oräknad.
« Senast ändrad: 11 oktober 2023, 12:29:37 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #301 skrivet: 11 oktober 2023, 14:12:32 »
två av mina bekanta har ej förnyat sina elbils-leasingkontrakt.
Det blev visst onödigt dyrt eftersom de körde för lite...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #302 skrivet: 11 oktober 2023, 18:23:23 »
två av mina bekanta har ej förnyat sina elbils-leasingkontrakt.
Det blev visst onödigt dyrt eftersom de körde för lite...
Finns det nÃ¥gon som förlänger sina leasingkontrakt?  Är inte det just grejen med leasing att man vill byta bil efter 3 Ã¥r?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 644
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #303 skrivet: 11 oktober 2023, 19:45:08 »
Billigare är det att inte ha bil alls.

Men opraktiskt då vi bor på landsbygden med sådär bussförbindelser och ingen affär på gångavstånd.

Men är fortfarande övertygad om att elbil är framtidens fordon. Eller jag ser idag inget som är bättre för vardagsbehovet.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #304 skrivet: 11 oktober 2023, 20:05:11 »
Finns det nÃ¥gon som förlänger sina leasingkontrakt?  Är inte det just grejen med leasing att man vill byta bil efter 3 Ã¥r?

Jag menade .....att de ej fortsätter med ny elbil...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #305 skrivet: 11 oktober 2023, 20:25:56 »
Jag menade .....att de ej fortsätter med ny elbil...
Verkade ju bara vara en prisfrÃ¥ga för dem av vad du sa.  Priset vet man ju i förväg, sÃ¥ det fÃ¥r man ju tolka som ett bra betyg till elbilen dÃ¥.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #306 skrivet: 12 oktober 2023, 14:05:28 »
Kanske starta ett nytt ämne: "Privatleasing en parantes i historien"
Det är ju så urbota dumt att det inte borde vara tillåtet.
Lite som med snabblån via SMS, eller villapriser/lån på 10 miljoner för vanliga knegare.

Håller med till fullo, men jag känner att jag måste försvara mitt "val", och VISSA leasingbilar litegrann. :)

Går nu att leasa en Nissan Leaf 40 kWh för 2995kr/månad för 1500 mil/år, inkl vinterdäck, dock "bara" i 13 månader.

Det är ju samma genomsnlittliga allt-inräknat-månadskostnad som min värdestabila V50 D2 2012, som jag servar själv (svårare jobb, får dock mekaniker fixa).

Laddningskostnad med el tillkommer för elbil, men som sagt, har man överdimensionerade solceller, så blir det nästan försumbart om man laddar "smart", (vintern exkluderat förstås). Nettodebiteringsavtal är också en väg att gå, då kvittar man sommarproduktion mot vinterunderskottet.

OBS 0: Försäkring tillkommer!

OBS1: Leasingavgiften KAN öka, om inte avgiften är "fast",
på samma sätt som lånekostnaden kan öka om inte räntesatsen är fast.

OBS2: Laddar du inte hemma, så sticker kostnaden iväg rejält!

OBS 3: Detta är ingen långfärdsbil...

Sen en annan femma, om man vill ha en ny bil, ny lägenhet, ny båt, ny husbil, eller ny villa i drift, så kommer det kosta kulor, hur man än vrider och vänder på det. Så Ja; Rickard, det borde ha varit ÄNNU hårdare krav på köpare av dessa "nya" "lyxartiklar", leasingbilar inräknat!

Nu stÃ¥r vi svenskar inför en lightversion av Japans  Ushinawareta JÅ«nen, (The lost decades), kommer bli (ÄR) tufft för mÃ¥nga.

Titta bara på Sveriges skuldsanering för första halvåret 2020-2023:

Totalsumma   15 325   15 558   14 138   17 479
Nästan +17% jämfört med tidigare genomsnitt.

https://kronofogden.se/om-kronofogden/statistik/statistik-om-skuldsanering

But behold, this is just the beginning...  :o
« Senast ändrad: 12 oktober 2023, 14:12:17 av kWhalp »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19111
  • Karma +15/-13
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #307 skrivet: 12 oktober 2023, 14:17:28 »
Jag blir bara förvÃ¥nad att man lyckas sälja sÃ¥ mycket elbilar av dyrare modell som tex XC40 och dÃ¥ fÃ¥r man en bil som inte ens gÃ¥r 30 mil om det vore en liten billig stadsbil dÃ¥ kan jag förstÃ¥ räckvidden men en hyffsat stor bil är det ingen som gör nÃ¥gra längre resor i dag eller hur gör man  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #308 skrivet: 12 oktober 2023, 14:57:55 »
Jag blir bara förvÃ¥nad att man lyckas sälja sÃ¥ mycket elbilar av dyrare modell som tex XC40 och dÃ¥ fÃ¥r man en bil som inte ens gÃ¥r 30 mil om det vore en liten billig stadsbil dÃ¥ kan jag förstÃ¥ räckvidden men en hyffsat stor bil är det ingen som gör nÃ¥gra längre resor i dag eller hur gör man  Sc:,h

Enkelt! Man använder sina 2 bilar!  tOOmten
FLÖDESSCHEMA FÖR VÅR EL- OCH DIESELBILSKÖRNING:

1. Når du precis fram på en laddning?
ja: ska du tillbaka inom kort? ta dieselbil
är dieselbilen upptagen, snabbladda.
nej: ta dieselbilen, är dieselbilen upptagen, snabbladda

2. Når du utan problem ToR på en laddning?
ja: ta elbilen
nej: chansa inte, ta dieseln...

Skämt åsido, snabbladdning längs vägen är smådrygt och ofta dyrt... och skall undvikas till varje medel i vår familj!
Vi har snabbladdat 2 ggr på ett år (en gång på en kortare semesternsväng på 60 mil totalt, och en gång då vi hämtade bilen hos bilhandlaren, 27 mil från hemmet, i januari).
Vi klarar oss fint på de 25-40 mils räckvidd som bilen ger, beroende på årstid och medianhastighet.

Vi har bara gjort en längre trip som elbilen hade varit dryg att köra med, och det var Norgeresan i somras, om 135 mil. Vi tankade en gång med snåldieseln.

Av de 2500 mil totalt vi kör varje år med de två bilarna, är alltså 2 st resor för vår del, längre än batteriet mäktar med, 3 om jag räknade med hämtningsresan hos bilhandlaren, den hade jag nog klarat på 0 snabbladdning, men ville vara på säkra sidan när bilen var ny och obekant för mig.

Vi laddar dessutom bara till 90% kapacitet, för att skona batteriet. Toppfyller till 100% om man ska på en längre tripp.

Jag tycker räckviddsångesten är obefintlig med denna bil(XC40), när man väl lärt känna den. Vår 30 kWh-leaf däremot, konstant räckviddsångest...när nån klåpare glömt stoppa in laddkabeln ordentligt blev det ofta kaos i familjen.
Den bilen snabbladdade jag dock bara 1 gång på 2 år. :)

Jag hade inte valt denna aerodynamiska mjölkpaket till bil(XC40), om det funnits en motsvarande lineup av el-Volvos "V50/V60/V70/V90", men vi trivs bra med den ännu, trots höjd avgift, eftersom det inte finns något annat Volvoalternativ. (Vi har alltid varit Volvofanatiker i familjen, Kinaägande till trots).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34954
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #309 skrivet: 12 oktober 2023, 16:05:36 »
Det där med räckvidden är nog inga problem för 80% av befolkningen, speciellt inte om man har två bilar, men jag tycker ändå att värsta haussen verkar vara över för elbilarna för tillfället i alla fall, det blir allt mer tydligt att de inte räddar klimat och miljö, bidraget har slopats, leasingpriserna drar iväg, höga inköpspriser och höga räntor gör dessutom folk tittar mer på vad man får för pengarna, och då finns det många billigare alternativ som inte har de brister som trots allt finns med elbilarna ännu, eller att man (som jag) kör vidare med sin gamla bil tills man verkligen VILL betala för vad en elbil kostar, inte för att rädda världen, eller för att det blir billigare, utan helt enkelt för att de är bättre och man vill ha en sådan alldeles oavsett.

Även jag tror att elbilarna kommer att dominera framöver, men det ÄR inte helt uteslutet att det är nästa "dieselgate" om t.ex. Kineserna köper upp alla råvaror och förvägrar västerländska tillverkare tillgång till dessa, då kan det bli omvänd utveckling igen - nåt nytt att satsa på som alla kan bygga utan att stötta diktaturer och bidra till barnarbete under omänskliga förhållanden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #310 skrivet: 12 oktober 2023, 20:03:12 »
Jag åker rätt mycket mil typ 3500mil per åt och kör elbil.

Snittet sen ny ligger på 1,5 kw/per mil.

Med timmpris är det så jäkla billigt att köra så man skäms.

Att ta en diesel eller bensinbil som förmånsbil är helt puckat. Många företag tillåter inte ens detta längre.
Dessutom har många bensin/dieselbilar blivit så dyra så att elbilen är billigare.

Hittills i år så har jag laddat 6500kWh till en elkostnad på 3500kr.
Ca 50öre kWh, Energiöverföringen är väl typ 60 öre? 1,1 kr per kWh totalt.

Vi säger 1,5kr / kWh så ingen avgastekniker blir upprörd.

Bilen drar 1,5 kWh per mil. 1,5*1,5kr milkostanden blir alltså 2,25 kr.

Vem skulle inte skaffa en elbil med dessa förutsättningar.
Förövrigt har bilen gått snart 9000mil och jag åker på orginal däcken.
Servicen under dessa 9000mil har bestått av ett byte av kupefilter.
Tror det kostade 1000kr och en tekniker kom till jobbets parkering och bytte där.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #311 skrivet: 12 oktober 2023, 20:09:37 »
Vilken bil har du och vad kostade den ?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #312 skrivet: 12 oktober 2023, 21:15:18 »
Vilken bil har du och vad kostade den ?

Jag gissar pÃ¥ "Heffaklumpar och Teslor"  "love" Puhbjörn.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #313 skrivet: 12 oktober 2023, 21:20:36 »
Vilken bil har du och vad kostade den ?

En Tesla 3. Den kostar lika mycket att ha som förmånsbil som en Volvo V60 D4 som var min förra bil.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Elbilen en parantes i historien?
« Svar #314 skrivet: 13 oktober 2023, 07:56:04 »
En Tesla 3. Den kostar lika mycket att ha som förmånsbil som en Volvo V60 D4 som var min förra bil.

DÃ¥ gissade jag rätt, pÃ¥ bÃ¥de fabrikat och modell!  tummenupp

Men jag är så dålig på kunskap om förmånsvärde osv..
Vad betalar du per månad/brutto/netto? :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!