Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera rör för brine samt luft  (läst 2774 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #15 skrivet: 27 juli 2023, 21:59:53 »
Sen är kulventiler lite knepiga att isolera, helst ska du ha en med hög hals men de är mycket dyrare.

Kanske värt att ta en enkel och skruva lös handtaget och sedan packa in den, så får man göra det på ett sådant sätt att det enkelt går att öppna isoleringen för att koppla på handtaget.

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #16 skrivet: 27 juli 2023, 22:07:00 »
Ja, klaffbackventil och avstick samt cirkpump. Du borde också byta till ett TryckExpansionskärl på Brine-sidan om du inte redan har det. De plastkärlen är tänkta att sitta på högsta punkt vilket inte längre är fallet efter du monterar konvektorn. Kan också rekommendera en påfyllningspump/provtryckpump för att fylla på slingan sen. Verkar finnas billiga varianter för under 500kr. Tex https://www.wiltec.de/se/Provtryckningspump-5L-25bar-Taethetskontroll-i-VVS-Roersystem-Slang/51722

Gällande klaffbackventil eller inte, så verkar flera frikylekit (tex nibes) komma med fjäderbelastad backventil. Men en klaff är troligen att rekommendera. Tänk på att välja rätt storlek för din rördimension. Jag satte en 25R på 35mm rör av misstag, och jag får förvånansvärt mycket flöde genom avsticket (när bvp gör varmvatten) som jag tror beror på detta. Men för ett 28-rör så duger nog 25R gott och väl.

Yes, har också förstått det som att plastkärlet måste bytas ut, bra att få det bekräftat. Antar att jag använder samma koppling och bara byter från plast till tryck?

Angående rördimension så har jag 28mm idag, men lite osäker på hur man ska göra för att montera in en backventil (antar att det inte finns idag) på enklaste sättet i existerande krets.
Tömmer man ut lite brine så att den delen går att modifiera, har du några tips?

En annan fundering, är det någon nackdel med att sätta automatisk avluftningsventil på högsta punkten?

https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/varme/tillbehor-varmepannor/gelia-3014009262-luftningsventil-g10-38-2361364?channable=00a9e8736b7500323336313336348f&VAT=1
« Senast ändrad: 31 juli 2023, 16:27:01 av Walle85 »

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #17 skrivet: 31 juli 2023, 23:22:54 »
Kom att tänka på att det kanske inte funkar med en automatisk avluftningsventil för brine? Blir det fel när det är sprit i vätskan och det finns en flottör? Bör man ha en manuell avluftningsventil?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #18 skrivet: 02 augusti 2023, 12:36:06 »
Du behöver bara tömma ut ur de delar som du ska ta isär, det kommer bli lite spill men ta vara på det du kan och filtrera vätskan så kan du pumpa tillbaka det sen.

Om du använder samma koppling eller inte till expansionskärlet beror på hur det ser ut. Du behöver få dit en manometer så du ser vilket tryck du håller, en övertrycksventil och kanske också luftning. Vet inte om det funkar så bra att montera ett tryckexpansionskärl uppåt, då du inte kommer ha någon luftningsmöjlighet i den, de monsteras normalt hängande.

Bra fråga angående automatluftare. Vet inte exakt hur en sån funkar, men då etanol ger sämre flytförmåga så finns nog en risk att en ev. flottör inte fungerar som tänkt. Jag har blivit varnad för automatluftare just pga att de tenderar att sluta fungera, så jag har kört med manuella avluftningsventiler.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #19 skrivet: 06 augusti 2023, 19:38:02 »
Funderar på att sätta en kulventil innan avluftaren, då kan jag testa en automatisk och skulle den strula så är det lätt att byta.

Sett till övertrycksventil, spelar det någon roll vart den ska sitta?

Har iaf monterat konvektorn och fått på plats merparten av alla kopparrör och spirorör nu. Väntar på leverans av lite mer isolering innan jag kan fortsätta.

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #20 skrivet: 14 maj 2024, 21:14:07 »
Har haft en paus med frikyleprojektet under vintern, men tänkte försöka färdigställa det nu innan/under sommaren. Har skissat på hur jag tänker att det kanske ska lösas sett till inkoppling av brine för fläktkonvektorerna. Har dragit alla rör från konvektorerna till pannrummet, men har inte börjat koppla något till VP/borrhål då det fram tills nyligen har funnits behov av att värma huset på natten.

Så min fråga till er på forumet är ifall ni ser något i min skiss som jag bör ändra på? Tänker då specifikt på den del som är inringad i rött då detta ännu inte är på plats. Idag ser det ut som på bilden, dvs. endast en behållare för påfyllning av brine (högsta punkten just nu) samt direkt koppling in i VP från borrhål. Rören som kommer från konvektorerna är precis utanför bild (ovanför påfyllningsbehållaren för brine).

Tänker att jag sätter en cirkulationspump specifikt för konvektorerna, så kan jag öppna kulventilen och starta cirkulationspumpen när det finns kylbehov och cirkulationspumpen i VP kan då få köra när det finns behov för varmvatten. Sett till denna tanke har jag därför även funderat på om man ska ha kopplingen med backventil inritat i rött för att kunna köra frikylan utan att behöva gå igenom en potentiellt avstängd cirkulationspump i VP (när det inte finns varmvatten behov). Tänker jag rätt här?

En annan fråga, bör man bygga in en påfyllningsventil av något slag samt vilket tryckkärl skulle passa bäst för denna installation?

Så min inköpslista ser för tillfället ut som följande:
* Tryckkärl
* Cirkulationspump (Wilo 25/1-8, räcker det med denna?)
* Backventiler
* Manometer
* Säkerhetsventil
* Kopparrör och kopplingar
« Senast ändrad: 14 maj 2024, 21:31:37 av Walle85 »

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #21 skrivet: 14 maj 2024, 21:35:48 »
Känns som du tänkt rätt, men några saker som sticker ut.

Backventilen för att slippa cirkulera genom bvp känns som det borde fungera, men är skeptisk till om det behövs eller ens gör nån skillnad. Cirkulationspumpar bromsar väl väldigt lite (för att de ska klara passivt flöde).

Varför är det backventiler innan konvektorerna? Ser inte varför de behövs.

En 25/1-8 borde räcka gott och väl. Jag har en 25/1-6  till tvÃ¥ io-44 över Pal25-rör (100m hÃ¥l), och den gÃ¥r inte ens pÃ¥ max och fÃ¥r typ ett delta pÃ¥ max en grad när bÃ¥da gÃ¥r.

Kom också ihåg att du behöver en pump för att fylla på Brine när du tar bort plastkärlet (du pumpar in brine via påfyllningskopplet).
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #22 skrivet: 15 maj 2024, 16:32:21 »
Känns som du tänkt rätt, men några saker som sticker ut.

Backventilen för att slippa cirkulera genom bvp känns som det borde fungera, men är skeptisk till om det behövs eller ens gör nån skillnad. Cirkulationspumpar bromsar väl väldigt lite (för att de ska klara passivt flöde).

Varför är det backventiler innan konvektorerna? Ser inte varför de behövs.

En 25/1-8 borde räcka gott och väl. Jag har en 25/1-6  till tvÃ¥ io-44 över Pal25-rör (100m hÃ¥l), och den gÃ¥r inte ens pÃ¥ max och fÃ¥r typ ett delta pÃ¥ max en grad när bÃ¥da gÃ¥r.

Kom också ihåg att du behöver en pump för att fylla på Brine när du tar bort plastkärlet (du pumpar in brine via påfyllningskopplet).

Tack för Ã¥terkopplingen!  tummenupp

Då får vi se hur det blir med den extra backventilen, om det blir massa extra jobb för att få in den så skippar jag den.

Sett till tryckkärl så såg jag nu att det jag har idag har något monterat på toppen, funkar denna som tryckkärl även framöver, om man kompletterar med manometer och säkerhetsventil, eller bör man införskaffa något annat och i så fall vad?

Jag antar att påfyllningskopplet är den stora klumpen med frigolit man ser på bilden i förra inlägget, kan det stämma? Vad för pump behöver jag införskaffa då?

Sett till din fundering kring backventiler till konvektorerna så är de kanske överflödiga, min tanke var att hindra flödet att gå åt fel håll. Men det kan ha varit innan när jag hade någon idé om att inte ha en motorstyrd kulventil innan cirkulationspumpen och alltid ha pumpen på på sommaren, dvs. att man hade en bypass efter cirkulationspumpen och då på något sätt kunde få knas med flödets riktning om konvektorerna stänker sina kulventiler (oklart hur jag tänkte då om jag ska vara ärlig samt att jag kanske monterade dem på andra sidan om konvektorn nu när jag tänker efter, måste kolla upp det...).

Edit:
Säkerhetsventilen, ska man ha 1,5 bar på den, samt vilken storlek på expansionskärl bör man som minst ha?
Hörde även på annat håll att man bör gå upp en storlek på backventilen, synpunkter?
« Senast ändrad: 15 maj 2024, 23:08:52 av Walle85 »

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #23 skrivet: 16 maj 2024, 11:41:25 »
Är denna cirkulationspump ett bra val, HST EP 25-60/180 mm? Den verkar iaf ganska så prisvärd, under 2 000 kr på Amazon, sett till specifikationen i jämförelse med Wilo Yonos Pico 25/1-6 som har motsvarande lyfthöjd.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #24 skrivet: 16 maj 2024, 19:47:15 »
Ja, påfyllningskopplet är det som sitter innanför frigoliten, mest troligt. Det som är ovanpå ditt expansionskärl är en säkerhetsventil, förmodligen 1.5 bar. Det är absolut tillräckligt.

Det går att trycksätta det plastkärlet till viss del, och på så vis jobba runt att den inte längre är högsta punkt, men ett tryckkärl kostar inte många hundralappar (tror jag köpte ett 8l på amazon för typ 350 kr), dock kostar ett anslutningskit (med manometer och säkerhetsventil) typ 500 kr. Tänk på att det behöver ha ett grundtryck på 0.5 bar, inte mer. Köper du ett med tex 1.5 bar så får du släppa ut tryck ur den innan montering. Ett tryckexpansionskärl kommer vara mycket säkrare än plastkärlet om trycket stiger.

Du klarar dig nog på minsta möjliga (finns 4l) men de små är svåra att få tag på, och många ggr dyrare. 4-8 liter duger gott och väl, det är inte så stora temperaturskillnader på vätskan som är nere i borrhålet, så det expanderar inte så ofantligt mycket.

Gällande påfyllningspump, så funkar en sån här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vvs-maskiner/spol-provtryckning-och-tillbehor/rothenberger-rp-30-provtryckningspump-tt10329?channable=00a9e8736b750054543130333239f3&VAT=1&gad_source=1

Finns billigare varianter https://www.amazon.se/Handdriven-Hydraulisk-Trycktest-P%C3%A5fyllningspump-R%C3%B6rledning/dp/B07CVCPLRF vilket kanske är mer värt om man bara ska använda den ett fåtal ggr. Den rothenberger har jag och det är inte nån fantastisk kvalité heller, om jag ska vara ärlig. Det kanske finns några andra smarta sätt att fylla på med, om du tex har en tryckluftskompressor eller dylikt (så du kan trycka in vätska från nån tank) men har inget bra förslag så här på rak arm :)
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #25 skrivet: 17 maj 2024, 11:05:10 »
Ja, påfyllningskopplet är det som sitter innanför frigoliten, mest troligt. Det som är ovanpå ditt expansionskärl är en säkerhetsventil, förmodligen 1.5 bar. Det är absolut tillräckligt.

Det går att trycksätta det plastkärlet till viss del, och på så vis jobba runt att den inte längre är högsta punkt, men ett tryckkärl kostar inte många hundralappar (tror jag köpte ett 8l på amazon för typ 350 kr), dock kostar ett anslutningskit (med manometer och säkerhetsventil) typ 500 kr. Tänk på att det behöver ha ett grundtryck på 0.5 bar, inte mer. Köper du ett med tex 1.5 bar så får du släppa ut tryck ur den innan montering. Ett tryckexpansionskärl kommer vara mycket säkrare än plastkärlet om trycket stiger.

Du klarar dig nog på minsta möjliga (finns 4l) men de små är svåra att få tag på, och många ggr dyrare. 4-8 liter duger gott och väl, det är inte så stora temperaturskillnader på vätskan som är nere i borrhålet, så det expanderar inte så ofantligt mycket.

Gällande påfyllningspump, så funkar en sån här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/vvs-maskiner/spol-provtryckning-och-tillbehor/rothenberger-rp-30-provtryckningspump-tt10329?channable=00a9e8736b750054543130333239f3&VAT=1&gad_source=1

Finns billigare varianter https://www.amazon.se/Handdriven-Hydraulisk-Trycktest-P%C3%A5fyllningspump-R%C3%B6rledning/dp/B07CVCPLRF vilket kanske är mer värt om man bara ska använda den ett fåtal ggr. Den rothenberger har jag och det är inte nån fantastisk kvalité heller, om jag ska vara ärlig. Det kanske finns några andra smarta sätt att fylla på med, om du tex har en tryckluftskompressor eller dylikt (så du kan trycka in vätska från nån tank) men har inget bra förslag så här på rak arm :)

Hittade detta expansionkärl på 12 liter, var ganska prisvärt tycker jag, sett till att man får med manometer och ventiler.
https://hemmatema.se/vvs/karl-och-cisterner/tryckhallning-varme-och-kyla/beulco-expansionskarl-ipx-med-armatursats/
I deras specifikation ser det ut som att den på 12 liter har ett förtryck på 0,5 bar, så behöver då antagligen inte göra någon justering sett till tryck.
https://www.beulcoarmatur.se/produkter/?t=6bb0c569-e73e-4325-ac84-b59231f5143c&d=25f88c03-4533-4f37-8244-d8b7b5bf1ddf

Alternativet är denna som även har en monteringsarm, men säkerhetsventil på 3 bar istället, oklart om 3 bar är för mycket, om det bör varq max 1,5?
https://www.amazon.se/Expansionsk%C3%A4rl-utj%C3%A4mningsbeh%C3%A5llare-v%C3%A4rmeutvidgning-tryckavlastning-m%C3%A4ssingsavluftning/dp/B0BS9L9KH5/ref=sr_1_1?crid=3GHTR72QORAW3&dib=eyJ2IjoiMSJ9.3h_u3HuAmn4AHT3Nw2XeS_GBOnSrQ6MmwOBURij2mbNAZE4LMlv6fhbH9w_-BeagleCNZjR2FRjENmZBSJnZcU9QAwJd7vCzpgVJmIADXyGVMtxFnveuHp745dyDu42rdRRRLrT7SlexoSX-hCHyp6R0lDG4WzHx0ep10_9ICUr6YorLiRadxMk65SWvxJVslkKg6XoFiRWe0gem0mZwBH_4Qxmg_d1JBXw2GVvZE9nGlaAqnK1sAJsmxOfzrvqSeY2KdVa6X_dnJOFyfmg79fnuBpy2R91iLCmN20qhooY.owUmHSTkfcq615ZqCH-v-MaGkExxtVVmVTYaZoIkTWM&dib_tag=se&keywords=expansionsk%C3%A4rl%2B8l&qid=1715937017&sprefix=expansionsk%C3%A4rl%2B8l%2Caps%2C121&sr=8-1&th=1

Btw, hade du någon input på cirkulationspumpen jag länkade till i mitt förra inlägg?
« Senast ändrad: 17 maj 2024, 11:18:56 av Walle85 »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4757
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #26 skrivet: 17 maj 2024, 12:33:28 »
Fylla KB är enkelt, men inte avlufta vid start. Fram med lååånga trädgÃ¥rdsslangen ( helst genomskinlig ), fyll den med KB. koppla med  gardena pÃ¥ sägerhetsventilen, koppla andra ändan till en vattenkran, öppna kranen, vrid pÃ¥ säkerhetsventilen med en polygrip lite grann, det ska vara som en pyspunka in. HÃ¥ll koll pÃ¥ manometern, vid tryck ca 0,8 bar är det klart, kan bli ett par varv till att fylla slangen med KB.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #27 skrivet: 17 maj 2024, 13:05:26 »
Jag hade inte satt en 3 bars ventil, tror PEM kopplingarna till slangen i hålet håller PN6 men tveksam om man provtrycker det så högt. Det är inte designat att klara högt tryck så jag hade inte satt nåt högre än 1.5bar.

12l suger fint, det är väl mer att det kanske är skrymmande och svårt att få plats. Ha också gärna lite längd på röret till expansionskärlet som du kan isolera, jag har typ 20cm avstick och det är lite för lite kan jag tycka, det är svag kondensbildning på monterinskopplet med manometern.

Pumpen har jag ingen åsikt om, det duger säkert. Det är väl livslängden man kompromissar på alla pumpar funkar vid leverans :).
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #28 skrivet: 17 maj 2024, 15:27:59 »
Jag hade inte satt en 3 bars ventil, tror PEM kopplingarna till slangen i hålet håller PN6 men tveksam om man provtrycker det så högt. Det är inte designat att klara högt tryck så jag hade inte satt nåt högre än 1.5bar.

12l suger fint, det är väl mer att det kanske är skrymmande och svårt att få plats. Ha också gärna lite längd på röret till expansionskärlet som du kan isolera, jag har typ 20cm avstick och det är lite för lite kan jag tycka, det är svag kondensbildning på monterinskopplet med manometern.

Pumpen har jag ingen åsikt om, det duger säkert. Det är väl livslängden man kompromissar på alla pumpar funkar vid leverans :).

Tack för input, då satsar jag på en säkerhetsventil på 1,5 bar och tar den cirkulationspumpen som verkar mest prisvärd. Wilo kanske har bra kvalité, men frågan är om de håller dubbelt så länge sett till det höga priset vi verkar ha på dem i Sverige kontra t.ex. HST.

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #29 skrivet: 17 maj 2024, 15:34:56 »
Fylla KB är enkelt, men inte avlufta vid start. Fram med lååånga trädgÃ¥rdsslangen ( helst genomskinlig ), fyll den med KB. koppla med  gardena pÃ¥ sägerhetsventilen, koppla andra ändan till en vattenkran, öppna kranen, vrid pÃ¥ säkerhetsventilen med en polygrip lite grann, det ska vara som en pyspunka in. HÃ¥ll koll pÃ¥ manometern, vid tryck ca 0,8 bar är det klart, kan bli ett par varv till att fylla slangen med KB.

Tack för info!
En fråga då, är det enklast att göra den sista påfyllningen via säkerhetsventilen, eller kan/bör man bygga in någon bra koppling för detta när man ändå håller på?

Funderar även på om man på något smart sätt kan göra så att man lätt kan tömma slingan till och från konvektorerna, tänker på om det skulle bli en extremt kall vinter och min isolering inte skulle vara tillräcklig. Konvektorerna är ju monterade uppe på kallvinden och har jag förstått det rätt så är det ca -14 grader KB tål innan den fryser. Under de två vintrar jag mätt temperaturer så har det inte blivit fullt så kallt, men man vet ju aldrig.
Stänga kulventilerna till och från konvektorerna, tömma via en säkerhetsventil långsamt tills trycket är borta för att sedan bara tömma resten. Fylla på igen när våren kommer kan man då kanske göra via kopplet på vanligt sätt för att sedan köra metoden du nämnde ovan? Eller kan det bli problem på något sätt att öppna kulventilerna igen så att trycket försvinner innan man fyller på på nytt?
« Senast ändrad: 17 maj 2024, 15:37:17 av Walle85 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 302
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!