Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionera rör för brine samt luft  (läst 5750 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walle85

  • Gäst
Walle85
Dimensionera rör för brine samt luft
« skrivet: 22 juli 2023, 23:10:00 »
Ska installera en Eveco CRC-ECM-IO 44 fläktkonvektor på kallvinden. Den ska kyla två sovrum på totalt 23m². Behöver således dra upp brinevätskan till vinden, uppskattningsvis ca 10-12m enkel väg från VP där brinevätska kommer in från borrhålet (160m djupt).

Min fundering är om jag klarar mig med 22mm kopparrör, samt om jag vill ha 2st fläktkonvektorer i framtiden, kan jag redan nu förbereda för detta? Tänker mig ett t-kors uppe på vinden där jag grenar av till respektive fläktkonvektor. Ska jag fortsätta med 22mm eller kan/bör jag gå ner till 15mm ut till respektive konvektor sista biten?
Har ni något förslag på cirkulationspump som passar ändamålet, skulle uppskatta höjdskillnaden från pannrummet upp till konvektor på vinden till ca 5m.

En annan fundering är kring spirorör samt in-/utblås, konvektorn har en dubbelstos på Ø200mm, men skulle behöva gå ner till Ø125mm för att få plats med isolerstrumpa och fortfarande kunna ta mig igenom takstolarna. Är det ok med Ø125mm spiro och till-/frånluftsdon i samma dimension om dragningen inte blir mer än 2-3m?

Vad mer bör jag tänka på?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #1 skrivet: 23 juli 2023, 12:33:38 »
Hej, jag har en liknande setup som du, men den är inte färdiginstallerad ännu men jag har åtminstone lite information jag kan delge.

Jag har i dagsläget en CRC-IO 44 inkopplad, och planerar för min andra. Detta har varit planen från första början. Jag har ca 9 meter från bergvärmepump upp till vind, så lite kortare än du, men sen med 3m avstick till fläktkonvektorn så total sträcka borde vara ungefär samma. Jag har också erfarenhet och loggdata från förra sommaren då jag hade en CRC-MV94 inkopplad med samma rördragning, dock lite kortare (då den satt inne i ett av rummen, under vinden).

Min installation ser ut som följande:

CRC-IO med egna stosadaptrar, 2x160, både in och ut. Till och frånluft i de två sovrum som kyls. Rummen är typ 9kvm + 12 kvm gissningsvis. Med stängda dörrar, så håller jag ledigt ca 22 grader, skulle kanske klara 21 en normal sommardag. När solen ligger på som mest, kryper idag temperaturen upp nån grad, men jag har inte haft stängda dörrar nu under sommaren och jag får mycket läckvärme från intilliggande rum som inte har kylning ännu (det är vad den andra konvektorn ska ta hand om).

Jag kör med PAL25-rör, dessa har en innerdiameter på 17mm (Cu22 har 20) och det har inte märkts att det skulle vara något problem med flödet, ens när jag hade den dubbelt så stora konvektorn. Jag är därför optimistisk att detta kommer räcka även till två st 44:or. Enligt tillverkaren så skall plast-rör klara högre flöden (pga lägre friktion, men högre hastighet vilket kan medföra högre ljud), men jag tror att ett PAL25 och ett Cu22 är ungefär likvärdiga i tillgängligt flöde. Idag kör jag hela slingan med bergvärmepumpens cirkulationspump, dvs jag har ingen backventil utan en kulventil mellan avsticken (det är gamla påfyllningskopplet jag använt). Kör cirkpumpen på 90% fart men jag verkar ha väldigt låg tempskillnad mellan ut/in på avsticket så jag tror det flödet är lite i överkant. Vet inte vad det är för pump som sitter i (det är en F1226-6) men den verkar inte vara jättekraftig för den drar inte märkbart med ström (avläser en effektskillnad på ca 40-50W mellan av och på). Jag kommer sätta en Yonos stratos pico 1-6 som avstickspump när jag monterar dit backventilen, och tror det kommer räcka (mer om det längre ner).

Jag kör fortsatt PAL25 även efter T-avsticket. Inte för att jag tror det behövs, mest för att det blev enklast pga kopplingar och rester av rör-rullen jag köpt. Han som hade dessa aggregat innan mig (vi köpte de begagnade) hade 15-rör fram till konvektorerna. Vet inte hur stor stam han hade, men det var också 4 konvektorer totalt. Han sålde det för han var besviken på kyleffekten, så word of wisdom är väl att inte snåla. Jag hade nog valt minst 18-rör bara för att vara på den säkra sidan. Prisskillnaden måste bli marginell tänker jag. Även om det är 15R anslutning på konvektorn och 10mm rör inne i batteriet (dock, flera parallella misstänker jag), så tjänar du på att inte ha onödigt tryckfall.

Gällande luftkanaler, så kör jag som sagt med 160-rör och 160-ventiler. Det jag kan säga på en gång, är att det är frånluftsventilen som ger mest oljud. Så här i efterhand funderar jag på om det inte hade varit bättre att antingen sätta en större frånluftsventil (och sen gå ner i dimension lite senare) eller bara sätta ett avstick med stor radie istället: https://ventilation.se/sv/products/avstick-ilrx-160 för att minska turbulensen. Jag har ett sånt liggandes, så det kommer nog testmonteras på den andra konvektorn.

Jag har inte haft möjlighet att mäta luftflödet, eller hur mycket man tappar, men ena kanalen är över 3m, och den andra är knappt 2m. Har inte märkt att det är nån större skillnad i luftflöde mellan rummen med denna setup. Men jag tror 125mm rör kanske blir i minsta laget? Vet inte hur mycket isolering du planerar för, men jag kört utan isolering sen det installerades, och kondensavfällningen från tilluften är nästan obefintlig. Det droppar inte, men man kan känna att de blir fuktiga undertill. Jag har 25mm isolering som ska på, https://ventilation.se/sv/products/isolerstrumpa-160x25mm-3m, och jag är övertygad om att det kommer räcka. Om man istället kör med armaflex-matta så räcker det nog tom med 3mm (om det ens finns, annars typ 6mm). Även om det blir svinvarmt på vinden (typ, 35+ grader), så tror jag RF är extremt låg för det är uteluft som värmts upp och det finns ingen mer fukt att ta upp inne på vinden. Säkert därför det inte blir mycket kondens på rören trots den stora temp-skillnaden.

Nåt jag blev upplyst om är också att man behöver en viss kastlängd på luften för att få en bra luftblandning (dvs, luften ska komma långt från ventilen och helst träffa väggarna). Det blir lite svårt att dimensionera för när luftflödet varierar beroende på kylbehov i detta fall, men jag har inte märkt av att det är ett problem med mina 160-don. Med 125-don skulle kastlängden blir ännu längre. Luftflödet från konvektorn är så pass högt så det är nog snarare det motsatta problemet man behöver fundera på (för lång kastlängd). Oron var att det skulle bli ett kallras direkt under ventilen, men det händer inte ens på lägsta fart (vilket blir ca 80m3/h om jag minns rätt).

Tilluftsdonen låter ingenting på fläktläge 1, avluften är knappt märkbar. På fläktläge 2 (av 6) så börjar man höra att det är ett luftflöde. Men främst frånluften. Tänk, en lite högljuddare bostadsventilation. På fläktläge 6 (max), då är det väldigt märkbart. Men åter igen, det är främst frånluften. När den behöver gå på maxfart är det rejält varmt, så då kan man leva med det oljudet och njuta av svalkan istället!

Som bonus-erfarenhet så jag har även installerat sagda CRC-MV94 hos min svåger, och fått igång frikyla där. det är dock en installation med värmeväxlare och dubbla cirkpumpar. Där drog vi 28-koppar, dels pga att det används till värme under vintersäsongen, men också för att vi planerade för ett framtida avstick. 22 hade nog räckt om det bara var för denna konvektor. Då det är dubbla pumpar så blir dimensioneringen lite missvisande, och jag har inga temperatur-värden på in/ut på värmeväxlaren ännu (ska dit och montera det idag förhoppningsvis), men han har två ställbara pumpar (en 1-12, och en 1-8, det var det vi hade tillgängligt). Idag kör brine-pumpen (den som driver vätskan genom värmeväxlaren och borrhålet) på ca 4 höjdmeter och det är mer än tillräckligt känns det som (detta på 2x150m borrhål) och den till konvektorn kör också på 4 höjdmeter (denna tror jag är lite i underkant, ska bli intressant att se delta-T över värmeväxlarens kretsar). Tänk på att höjdmeter inte har något med hur högt upp rören går i en sluten krets, det gäller bara i en öppen krets. Så om du har 5m höjdskillnad påverkar inte, tänk på att pumpen ska dra vätska ur ett 160m djupt hål. Allt handlar om totalt tryckfall på hela slingan (brinerör, kopparrör, konvektorbatteri).

Extra bonus-tips, jag hade ingen lust att klättra upp på vinden och rengöra filtret stup i kvarten, så jag köpte standard 160 konfilter (https://cleanfilter.eu/sv/product/filter-for-franluftsventil-dn-160-5-enheter/?v=f003c44deab6) som kläms fast mellan ventilen och takstosen. Förhoppningsvis slipper jag rengöra filtret på vinden.

Tänk också på att "täta" insugssidan på konvektorn. Den är full av små hål på sidorna och filter-spalten är flera mm glipa (tejpa eller dylikt), annars suger den in vindsluft som den sen blåser in i rummen.

Gällande fläktstyrning, om du ska ha två konvektorer borde du kanske investera i styrventiler för vätskan också. De som Eveco marknadsför är extremt dyra, de är också extremt långsamma (tar kanske 2 min att öppna/stänga) för att man ska kunna PWM-styra ett visst flöde. Det är irrelevant i en sån här installation (det är öppen/stängd som gäller). Jag har köpt motorkulventiler (totalt ca 300kr) och en självstängande (https://www.styrahem.se/p/830/motor-till-kulventil-sjalvstangande-230v) har samma princip som en NC-termoventil och kan styras med samma styrelektronik. Vet inte vad du har tänkt använda dig av, jag byggde min själv pga snålhet.

Jag återkommer när jag har fått igång temp-loggningen på värmeväxlaren, det kan ge en hint om hur dimensioneringen av pumpen ser ut. Men det jag har läst mig till, så krävs det oftast inte en speciell kraftig pump för att få snurr på kylvätskan. Men en 1-4 kanske är i snålaste laget och ger dig ingen möjlighet att öka flödet om det inte räcker.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Namnlös123

  • Gäst
Namnlös123
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #2 skrivet: 23 juli 2023, 20:09:24 »
Intressant. Jag har tänkt mig samma setup på kallsinnen närmaste veckorna. Min största farhåga är frysrisken på vintern (trots att det är brine). Hur tänker ni kring det? Jag har tänkt mig 22 mm prisol med armaflex och att lägga in en självreglerande värmekabel innanför armaflexen. Behövs dessutom cirkulation tror ni? I själva fläktkonvektorn finns ju ingen värme eller isolering.

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #3 skrivet: 23 juli 2023, 20:47:30 »
Intressant. Jag har tänkt mig samma setup på kallsinnen närmaste veckorna. Min största farhåga är frysrisken på vintern (trots att det är brine). Hur tänker ni kring det? Jag har tänkt mig 22 mm prisol med armaflex och att lägga in en självreglerande värmekabel innanför armaflexen. Behövs dessutom cirkulation tror ni? I själva fläktkonvektorn finns ju ingen värme eller isolering.

Ja, glömde nämna det. Brine klarar väl i bästa fall -15, har man kallare än så behöver man antingen tömma det på vintern eller hitta på nån annan lösning. Värmekabel kan ju rädda rören, men batteriet i konvektorn har inte mycket hjälp av det (om du inte konstant cirkulerar luften).

Jag har inte mätt hur kallt det blir på min vind under vintern, men tänker nog att jag sätter en tempsensor på vinden och tömmer systemet om det blir för kallt (lägre än minus 10 typ).

Och varför prisol och armaflex? Hade nog övervägt plus prisol istället isf.
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Namnlös123

  • Gäst
Namnlös123
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #4 skrivet: 23 juli 2023, 21:38:29 »
Anledningen är gunnarb skrev detta i ett tidigare inlägg här: ” problemet med Plusprisol att det isolerar litet för dåligt för att garantera frihet från kondens i alla lägen. Riktigt fuktiga dagar blir det kondens utanpå och det beror på att isoleringens ytterhölje får en temperatur som ligger under kondenspunkten”.

Att tömma brine (jag tänkte köra utan värmeväxlare) känns väldigt bökigt spontant. Skulle det inte fungera att köra avstickets cirkulationspump lite lätt när det är väldigt kallt för att förhindra isbildning i kylbatteriet (och rören på kallvinden) tror du?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2023, 00:18:57 »
Anledningen är gunnarb skrev detta i ett tidigare inlägg här: ” problemet med Plusprisol att det isolerar litet för dåligt för att garantera frihet från kondens i alla lägen. Riktigt fuktiga dagar blir det kondens utanpå och det beror på att isoleringens ytterhölje får en temperatur som ligger under kondenspunkten”.

Att tömma brine (jag tänkte köra utan värmeväxlare) känns väldigt bökigt spontant. Skulle det inte fungera att köra avstickets cirkulationspump lite lätt när det är väldigt kallt för att förhindra isbildning i kylbatteriet (och rören på kallvinden) tror du?

Ah, ja kopparen har förmodligen obefintlig isolervärde till skillnad från tex PAL-rör som jag använder. Men kör frikyla i 28cu rör med 9mm armaflex isolering (AF1) och inte sett kondensutveckling där heller. Det är dock inte hemma hos mig så har inte full inblick.

Rent spontant så känns det som att konstant cirkulation borde motverka isbildning, men rent krasst så kan ju dock brine tempen ligga under 0 grader även in från hålet. Om då vattendelen i brine vätskan börjar isa, är jag inte helt övertygad om att alkoholen i vätskan löser upp isen trots cirkulation? Fast samtidigt, om så var fallet så borde det här vara ett problem på fler ställen (Typ i slangen ut till borrhålet osv).

Personligen tror jag att jag har så mycket värmeläckage till vinden att det nog inte ens blir minusgrader, men jag bor å andra sidan i ett gammalt hus :)
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Walle85

  • Gäst
Walle85
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2023, 00:23:40 »
Hej, jag har en liknande setup som du, men den är inte färdiginstallerad ännu men jag har åtminstone lite information jag kan delge.

Jag har i dagsläget en CRC-IO 44 inkopplad, och planerar för min andra. Detta har varit planen från första början. Jag har ca 9 meter från bergvärmepump upp till vind, så lite kortare än du, men sen med 3m avstick till fläktkonvektorn så total sträcka borde vara ungefär samma. Jag har också erfarenhet och loggdata från förra sommaren då jag hade en CRC-MV94 inkopplad med samma rördragning, dock lite kortare (då den satt inne i ett av rummen, under vinden).

Min installation ser ut som följande:

CRC-IO med egna stosadaptrar, 2x160, både in och ut. Till och frånluft i de två sovrum som kyls. Rummen är typ 9kvm + 12 kvm gissningsvis. Med stängda dörrar, så håller jag ledigt ca 22 grader, skulle kanske klara 21 en normal sommardag. När solen ligger på som mest, kryper idag temperaturen upp nån grad, men jag har inte haft stängda dörrar nu under sommaren och jag får mycket läckvärme från intilliggande rum som inte har kylning ännu (det är vad den andra konvektorn ska ta hand om).

Jag kör med PAL25-rör, dessa har en innerdiameter på 17mm (Cu22 har 20) och det har inte märkts att det skulle vara något problem med flödet, ens när jag hade den dubbelt så stora konvektorn. Jag är därför optimistisk att detta kommer räcka även till två st 44:or. Enligt tillverkaren så skall plast-rör klara högre flöden (pga lägre friktion, men högre hastighet vilket kan medföra högre ljud), men jag tror att ett PAL25 och ett Cu22 är ungefär likvärdiga i tillgängligt flöde. Idag kör jag hela slingan med bergvärmepumpens cirkulationspump, dvs jag har ingen backventil utan en kulventil mellan avsticken (det är gamla påfyllningskopplet jag använt). Kör cirkpumpen på 90% fart men jag verkar ha väldigt låg tempskillnad mellan ut/in på avsticket så jag tror det flödet är lite i överkant. Vet inte vad det är för pump som sitter i (det är en F1226-6) men den verkar inte vara jättekraftig för den drar inte märkbart med ström (avläser en effektskillnad på ca 40-50W mellan av och på). Jag kommer sätta en Yonos stratos pico 1-6 som avstickspump när jag monterar dit backventilen, och tror det kommer räcka (mer om det längre ner).

Jag kör fortsatt PAL25 även efter T-avsticket. Inte för att jag tror det behövs, mest för att det blev enklast pga kopplingar och rester av rör-rullen jag köpt. Han som hade dessa aggregat innan mig (vi köpte de begagnade) hade 15-rör fram till konvektorerna. Vet inte hur stor stam han hade, men det var också 4 konvektorer totalt. Han sålde det för han var besviken på kyleffekten, så word of wisdom är väl att inte snåla. Jag hade nog valt minst 18-rör bara för att vara på den säkra sidan. Prisskillnaden måste bli marginell tänker jag. Även om det är 15R anslutning på konvektorn och 10mm rör inne i batteriet (dock, flera parallella misstänker jag), så tjänar du på att inte ha onödigt tryckfall.

Gällande luftkanaler, så kör jag som sagt med 160-rör och 160-ventiler. Det jag kan säga på en gång, är att det är frånluftsventilen som ger mest oljud. Så här i efterhand funderar jag på om det inte hade varit bättre att antingen sätta en större frånluftsventil (och sen gå ner i dimension lite senare) eller bara sätta ett avstick med stor radie istället: https://ventilation.se/sv/products/avstick-ilrx-160 för att minska turbulensen. Jag har ett sånt liggandes, så det kommer nog testmonteras på den andra konvektorn.

Jag har inte haft möjlighet att mäta luftflödet, eller hur mycket man tappar, men ena kanalen är över 3m, och den andra är knappt 2m. Har inte märkt att det är nån större skillnad i luftflöde mellan rummen med denna setup. Men jag tror 125mm rör kanske blir i minsta laget? Vet inte hur mycket isolering du planerar för, men jag kört utan isolering sen det installerades, och kondensavfällningen från tilluften är nästan obefintlig. Det droppar inte, men man kan känna att de blir fuktiga undertill. Jag har 25mm isolering som ska på, https://ventilation.se/sv/products/isolerstrumpa-160x25mm-3m, och jag är övertygad om att det kommer räcka. Om man istället kör med armaflex-matta så räcker det nog tom med 3mm (om det ens finns, annars typ 6mm). Även om det blir svinvarmt på vinden (typ, 35+ grader), så tror jag RF är extremt låg för det är uteluft som värmts upp och det finns ingen mer fukt att ta upp inne på vinden. Säkert därför det inte blir mycket kondens på rören trots den stora temp-skillnaden.

Nåt jag blev upplyst om är också att man behöver en viss kastlängd på luften för att få en bra luftblandning (dvs, luften ska komma långt från ventilen och helst träffa väggarna). Det blir lite svårt att dimensionera för när luftflödet varierar beroende på kylbehov i detta fall, men jag har inte märkt av att det är ett problem med mina 160-don. Med 125-don skulle kastlängden blir ännu längre. Luftflödet från konvektorn är så pass högt så det är nog snarare det motsatta problemet man behöver fundera på (för lång kastlängd). Oron var att det skulle bli ett kallras direkt under ventilen, men det händer inte ens på lägsta fart (vilket blir ca 80m3/h om jag minns rätt).

Tilluftsdonen låter ingenting på fläktläge 1, avluften är knappt märkbar. På fläktläge 2 (av 6) så börjar man höra att det är ett luftflöde. Men främst frånluften. Tänk, en lite högljuddare bostadsventilation. På fläktläge 6 (max), då är det väldigt märkbart. Men åter igen, det är främst frånluften. När den behöver gå på maxfart är det rejält varmt, så då kan man leva med det oljudet och njuta av svalkan istället!

Som bonus-erfarenhet så jag har även installerat sagda CRC-MV94 hos min svåger, och fått igång frikyla där. det är dock en installation med värmeväxlare och dubbla cirkpumpar. Där drog vi 28-koppar, dels pga att det används till värme under vintersäsongen, men också för att vi planerade för ett framtida avstick. 22 hade nog räckt om det bara var för denna konvektor. Då det är dubbla pumpar så blir dimensioneringen lite missvisande, och jag har inga temperatur-värden på in/ut på värmeväxlaren ännu (ska dit och montera det idag förhoppningsvis), men han har två ställbara pumpar (en 1-12, och en 1-8, det var det vi hade tillgängligt). Idag kör brine-pumpen (den som driver vätskan genom värmeväxlaren och borrhålet) på ca 4 höjdmeter och det är mer än tillräckligt känns det som (detta på 2x150m borrhål) och den till konvektorn kör också på 4 höjdmeter (denna tror jag är lite i underkant, ska bli intressant att se delta-T över värmeväxlarens kretsar). Tänk på att höjdmeter inte har något med hur högt upp rören går i en sluten krets, det gäller bara i en öppen krets. Så om du har 5m höjdskillnad påverkar inte, tänk på att pumpen ska dra vätska ur ett 160m djupt hål. Allt handlar om totalt tryckfall på hela slingan (brinerör, kopparrör, konvektorbatteri).

Extra bonus-tips, jag hade ingen lust att klättra upp på vinden och rengöra filtret stup i kvarten, så jag köpte standard 160 konfilter (https://cleanfilter.eu/sv/product/filter-for-franluftsventil-dn-160-5-enheter/?v=f003c44deab6) som kläms fast mellan ventilen och takstosen. Förhoppningsvis slipper jag rengöra filtret på vinden.

Tänk också på att "täta" insugssidan på konvektorn. Den är full av små hål på sidorna och filter-spalten är flera mm glipa (tejpa eller dylikt), annars suger den in vindsluft som den sen blåser in i rummen.

Gällande fläktstyrning, om du ska ha två konvektorer borde du kanske investera i styrventiler för vätskan också. De som Eveco marknadsför är extremt dyra, de är också extremt långsamma (tar kanske 2 min att öppna/stänga) för att man ska kunna PWM-styra ett visst flöde. Det är irrelevant i en sån här installation (det är öppen/stängd som gäller). Jag har köpt motorkulventiler (totalt ca 300kr) och en självstängande (https://www.styrahem.se/p/830/motor-till-kulventil-sjalvstangande-230v) har samma princip som en NC-termoventil och kan styras med samma styrelektronik. Vet inte vad du har tänkt använda dig av, jag byggde min själv pga snålhet.

Jag återkommer när jag har fått igång temp-loggningen på värmeväxlaren, det kan ge en hint om hur dimensioneringen av pumpen ser ut. Men det jag har läst mig till, så krävs det oftast inte en speciell kraftig pump för att få snurr på kylvätskan. Men en 1-4 kanske är i snålaste laget och ger dig ingen möjlighet att öka flödet om det inte räcker.

Tack så mycket för den utförliga återkopplingen, mycket uppskattat.

Jag har bestämt mig för att testa att dra Ø160mm rör istället för Ø125mm. Samt att gå så långt som möjligt med 22mm koppar innan jag går över till 18 eller 15.
Bra tips angående tätning av insugningsstos. Har du någon rekommendation på vad man kan använda för att täta med?
Sett till styrning så har jag ännu inte köpt någon manöverpanel, men har en ventilsats med injusteringsventil från Eveco, är det denna du tycker man kan ersätta med ett snabbare och billigare alternativ?

Walle85

  • Gäst
Walle85
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2023, 00:29:39 »
Ah, ja kopparen har förmodligen obefintlig isolervärde till skillnad från tex PAL-rör som jag använder. Men kör frikyla i 28cu rör med 9mm armaflex isolering (AF1) och inte sett kondensutveckling där heller. Det är dock inte hemma hos mig så har inte full inblick.

Rent spontant så känns det som att konstant cirkulation borde motverka isbildning, men rent krasst så kan ju dock brine tempen ligga under 0 grader även in från hålet. Om då vattendelen i brine vätskan börjar isa, är jag inte helt övertygad om att alkoholen i vätskan löser upp isen trots cirkulation? Fast samtidigt, om så var fallet så borde det här vara ett problem på fler ställen (Typ i slangen ut till borrhålet osv).

Personligen tror jag att jag har så mycket värmeläckage till vinden att det nog inte ens blir minusgrader, men jag bor å andra sidan i ett gammalt hus :)

Jag har haft en tempmätare på min vind senaste året, kallaste temperaturen jag loggat var -7,4°C i december. Bor i Stockholmsområdet.
Så om det blir riktigt kallt och under en längre tid så kanske det kryper ner mot -10°C eller lägre.

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2023, 07:47:52 »
@jishi, har du koll på om det spelar någon roll i vilken orientering man monterar konvektorn? Dvs. om man monterar den liggandes (som vid takmontering) kan man vrida den 180° ?

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2023, 09:33:58 »
Tack så mycket för den utförliga återkopplingen, mycket uppskattat.

Jag har bestämt mig för att testa att dra Ø160mm rör istället för Ø125mm. Samt att gå så långt som möjligt med 22mm koppar innan jag går över till 18 eller 15.
Bra tips angående tätning av insugningsstos. Har du någon rekommendation på vad man kan använda för att täta med?
Sett till styrning så har jag ännu inte köpt någon manöverpanel, men har en ventilsats med injusteringsventil från Eveco, är det denna du tycker man kan ersätta med ett snabbare och billigare alternativ?

Det är inte stosen som är problemet, utan konvektorns sidostycken. Räcker att tejpa med silvertejp eller Alutejp över hålen (och framförallt kabelgenomföringen till motorn) samt filter öppningen.

Ja, precis, om det är en injusteringsventil med elektrisk styrning. Men om du redan köpt en spelar det kanske mindre roll 😄.

NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2023, 09:39:57 »
@jishi, har du koll på om det spelar någon roll i vilken orientering man monterar konvektorn? Dvs. om man monterar den liggandes (som vid takmontering) kan man vrida den 180° ?

Crc-modellerna från Carisma-serien går att montera liggande eller stående (utblås uppåt, insug nedåt). Det är kondenstrågets utformning som avgör detta. Man kan också vända på batteriet så röranslutningar kommer på motsatt sida om det behövs (då flyttas också den elektriska kopplingsplinten till motsatt sida).
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2023, 10:50:25 »
Crc-modellerna från Carisma-serien går att montera liggande eller stående (utblås uppåt, insug nedåt). Det är kondenstrågets utformning som avgör detta. Man kan också vända på batteriet så röranslutningar kommer på motsatt sida om det behövs (då flyttas också den elektriska kopplingsplinten till motsatt sida).
Men då tolkar jag det som att pga. kondenstråget att man inte kan vrida den 180°, man kan endast ha den liggandes/hängandes med ena sidan nedåt.
« Senast ändrad: 24 juli 2023, 11:45:02 av Walle85 »

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2023, 12:15:35 »
Men då tolkar jag det som att pga. kondenstråget att man inte kan vrida den 180°, man kan endast ha den liggandes/hängandes med ena sidan nedåt.

Nä, precis. Bara 90 grader, med baksidan (insug) nedåt. Jag planerade för att montera mina så men insåg att det inte fick plats på vinden. Att bygga på 90 gradiga böjar upptill och nedtill var närmare 40cm till I bygghöjd (om det ens räcker).
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Utloggad Walle85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #13 skrivet: 25 juli 2023, 22:40:46 »
@jishi, injusteringsventilen, är det den som bestämmer om konvektorn får brine eller om den bara flödar förbi konvektorn? Dvs. om konvektorn tycker att det finns behov av att kyla så öppnar ventilen flödet till konvektorn?

Vilka komponenter förutom denna injusteringsventil behöver jag? Har förstått det som att jag behöver en cirkulationspump för konvektorslingan och en backventil mellan avsticken till konvektorslingan på inkommande brine, något mer?

Bör man ha cirkulationspumpen igång konstant eller kan den styras via den(de) konvektorer som har kylbehov?

Finns det behov för en kulventil vid avsticket, så att man kan stänga av flödet till konvektorslingan på vintern när det inte finns kylbehov, eller är det bara onödigt?

Många frågor nu, hoppas att det inte är allt för otydligt och svamligt...

Utloggad jishi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 151
  • Karma +0/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dimensionera rör för brine samt luft
« Svar #14 skrivet: 27 juli 2023, 11:08:26 »
@jishi, injusteringsventilen, är det den som bestämmer om konvektorn får brine eller om den bara flödar förbi konvektorn? Dvs. om konvektorn tycker att det finns behov av att kyla så öppnar ventilen flödet till konvektorn?

Vilka komponenter förutom denna injusteringsventil behöver jag? Har förstått det som att jag behöver en cirkulationspump för konvektorslingan och en backventil mellan avsticken till konvektorslingan på inkommande brine, något mer?

Bör man ha cirkulationspumpen igång konstant eller kan den styras via den(de) konvektorer som har kylbehov?

Finns det behov för en kulventil vid avsticket, så att man kan stänga av flödet till konvektorslingan på vintern när det inte finns kylbehov, eller är det bara onödigt?

Många frågor nu, hoppas att det inte är allt för otydligt och svamligt...

Det finns lite olika kopplingssätt, men du har förmodligen en två-vägs och då använda den bara för att stänga flödet genom konvektorn. Du behöver också styra cirkulstionspumpen av/på från reglersystemet vid denna setup, men det är lämplig oavsett anser jag.

Att stryps konvektorn har egentligen bara en poäng när du har flera. Detta pga att du då kan styra hela flödet till en av konvektorerna när det bara är kylbehov på en av dem.

Att ha en trevägsventil för att "kortsluta" fläktkonvektorn är en nödvändighet om du skulle seriekoppla dem, men det tror jag bara är dumt här. Det möjliggör också att cirkpumpen är igång hela tiden, vilket också är onödigt om du kan styra den.

På den konvektor jag installerat som använder den "riktiga" fläktstyrningen (en äldre modell från Sabiana) så finns en 230V utgång som är till för ventilstyrningen, den matar både ventil och båda cirkulationspumparna (då det är en värmeväxlare också), så det är en möjlig koppling man kan göra. Man får vara lite kreativ med inkopplingen om du ska ha två konvektorer som ska styra behovet av cirkpumpen.

Det är väl alltid bra med kulventiler på avsticket (och kanske också nära konvektorn), men unionskopplingen till cirkpumpen har ofta inbyggda kulventiler. Sen är kulventiler lite knepiga att isolera, helst ska du ha en med hög hals men de är mycket dyrare.

Ja, klaffbackventil och avstick samt cirkpump. Du borde också byta till ett TryckExpansionskärl på Brine-sidan om du inte redan har det. De plastkärlen är tänkta att sitta på högsta punkt vilket inte längre är fallet efter du monterar konvektorn. Kan också rekommendera en påfyllningspump/provtryckpump för att fylla på slingan sen. Verkar finnas billiga varianter för under 500kr. Tex https://www.wiltec.de/se/Provtryckningspump-5L-25bar-Taethetskontroll-i-VVS-Roersystem-Slang/51722

Gällande klaffbackventil eller inte, så verkar flera frikylekit (tex nibes) komma med fjäderbelastad backventil. Men en klaff är troligen att rekommendera. Tänk på att välja rätt storlek för din rördimension. Jag satte en 25R på 35mm rör av misstag, och jag får förvånansvärt mycket flöde genom avsticket (när bvp gör varmvatten) som jag tror beror på detta. Men för ett 28-rör så duger nog 25R gott och väl.
« Senast ändrad: 27 juli 2023, 13:32:33 av jishi »
NIBE F1226-8 Cu, 100m borrdjup, hus på 132 + 56 kvm byggt 1914
Frikyla, 2 st CRC-IO44 monterade på vind med 160-rör som matar 3 sovrum och ett allrum

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!