Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Tillfälligt värmepumpstopp E21.RLP och Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Tillfälligt värmepumpstopp E21.RLP och Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP (läst 5313 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Tillfälligt värmepumpstopp E21.RLP och Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP
«
Svar #15 skrivet:
26 juni 2023, 07:58:05 »
Citera
Jag skulle sätta ett T ovanpå KB-kärlet med en manometer och ytterligare en ventil för att kunna ha koll på trycket.
Har du inget tryck pumpar du upp det med luft.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Börje__
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1653
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #16 skrivet:
26 juni 2023, 18:34:02 »
Citera
Jag har höjt ett av mina kärl upp till taket och hängt i en krok. Och skippat trycket. Mina tre vp är alla sidomonterade....
Men en dunlopventil som på en hydrofor menar du?
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad.
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.
Förbrukning
2024-12-31: 12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström
Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx
r4ll3
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 25
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
r4ll3
«
Svar #17 skrivet:
26 juni 2023, 23:42:09 »
Citera
Tack!
Ingen logg imorse. Har ännu inte gjort något experiment. Jag skruvade bort locket på toppen av plastkärlet, såg ut såhär (se bifogade bilder).
Är det denna man fyller i ev vatten eller luft med? Jag förstår inte riktigt vad det är jag ser. Behöver nåt mer skruvas av? Resterande guldknopp uppfattar jag som det sitter fast.
Några frågor för att mer förstå situationen. Låt säg att mitt system för tillfället är "trycklöst", vilket inte verkar vara helt ovanligt för den kalla sidan. Skulle skapande av ett tryck ev kunna lösa mitt problem genom att man minskar risken för "vakum" (kvarvarande luft komprimeras?). Skulle jag inte kunna skapa detta tryck genom att blåsa in luft i plastkärlet, eller går det inte, eller skulle vara dåligt på nåt sätt?
Jag noterar även att jag har ett s k "nivåkärl" (vit kärl) och inte "tryckkärl" (rött kärl), innebär det att mitt system inte är lämpat på samma sätt att trycksättas? Eller har det ingen betydelse?
Jag verkar heller som ni noterat inte ha någon manometer för att se vilket tryck jag har, men i och med att jag öppnade säkerhetsventilen utan att det kom ut vätska bekräftar att det är trycklöst om jag förstår det rätt?
Loggat
Börje__
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #18 skrivet:
27 juni 2023, 05:14:54 »
Citera
Den svarta på kulventilen vrider du upp till 90 grader så är den öppen för påfyllning.
En Gardena koppling för en vattenslang ser ut så här, som du skruvar på kulventilen (har inte provat denna metod själv 🤔)
«
Senast ändrad: 27 juni 2023, 05:31:19 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Förbrukning
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #19 skrivet:
28 juni 2023, 07:52:28 »
Citera
Du måste hitta en koppling som passar invändigt i ventilen, ta den där pluggen med dig till någon som säljer kopplingar billigt så kan du ju testa mot pluggens gängor så du väljer rätt.
Vill du ha möjlighet att mäta/se trycket så sätter du en t-koppling och en manometer där samtidigt.
Och nåt i andra ändan av T-kopplingen som du kan fylla luft/vatten via.
Du behöver också ytterligare en avstängningsventil.
«
Senast ändrad: 28 juni 2023, 07:54:11 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
r4ll3
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
r4ll3
«
Svar #20 skrivet:
15 augusti 2023, 20:21:45 »
Citera
Så, jag tänkte att jag ska uppdatera hur det gått för mig.
Jag tog tillvara på era tips och gick tillväga på följande vis. Jag köpte passande bussning (15x06R) samt luftnippel med bilventil som i sin tur passade bussningen. Öppnade kulventilen. På känn har jag sedan pumpat in luft med en cykelpump. Därefter stängt kulventilen. Detta gjorde jag 27e juli. Jag ville vänta ett tag för att veta om "experimentet" gjort skillnad. Ända sedan dess har jag inte fått något felmeddelande.
Efteranalys:
* Jag följde dessvärre inte (av lathet eller okunskap) rådet att köpa in en manometer. Jag har således ingen koll på vilket tryck jag faktiskt har i "köldbärarkretsen". Jag upplevde inte att det gick att lita på tryckläsaren på cykelpumpen då den rörde sig knappt, samtidigt som jag säkert kunde konstatera att jag faktiskt trycksatte genom att testa öppna upp ventilen igen (då släpptes luften ut). Risker?
* Jag tycker att jag noterar att nivån i nivåkärlet sjunkit lite, nu ser den ut att vara ungefär hälften fylld (vgs andra bilden som jag bifogat). Jmf man med hur det såg ut tidigare innan pumpningen (
https://drive.google.com/file/d/1wKuSqiyOjPxu8T0ql6e5zT3UPOylxR8P/view?usp=sharing
) så tolkar jag det som att den sjunkit något, kanske minimalt. Möjligtvis inbillning. Om jag tänker rent fysiskt så borde det vara förväntat eftersom ökat tryck borde trycka ut vätskan ut i kretsen. Att kärlet är fyllt till 1/2 borde väl också vara acceptabelt?
* Jag har inte avluftat efter detta. Så länge jag inte får någon felsignal, kan jag acceptera att ha det såhär och låta cirkulationspumpen föra luften tillbaka till nivåkärlet. Enl manualen ser nivåkärlet ut att vara adekvat monterat, om än inte i högsta punkten (går ej pga lågt i tak).
Diagnostolkning: S.k. "kavitation"?
Bilder bifogade.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5230
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #21 skrivet:
15 augusti 2023, 20:51:58 »
Citera
Du är på helt rätt väg, fyller du kärlet till max och pumpar in luft. nivån sjunker i kärlet till häften så har du tryck så det räcker. Det går att ha nolltryck med. Men då pumpen vill ha ett tryck på impellern för att jobba bra, så ska det var ett övertryck i systemet.
Loggat
r4ll3
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
r4ll3
«
Svar #22 skrivet:
16 augusti 2023, 22:06:08 »
Citera
Precis när det hade fungerat ett tag... Idag kom ett till "lågtryckspressostat" på morgonen. Jag förvånades tills jag testade öppna nivåkärlet och det fanns inget tryck kvar. Vad hände med trycket?
Jag tänkte först att det kanske är nivåkärlet som läcker luften på nåt sätt eftersom om det var läckage i resterande köldbärarlopp borde ju inte brinenivån vara så stabil utan sjunkit ständigt innan. Dock är nivån lägre än det var innan jag fyllde in luft (inte mycket förstås, men motsvarande det jag pumpade in luft). Logiskt borde trycket då kommit ut som vätska och inte luft tänker jag.
Så jag började leta ev läckage. Jag fyllde trycket igen till nära 1 bar enl cykelpumpen. Jag öppnade isoleringen till påfyllnadskopplet och började slicka på olika ställen. Det mesta smakade kondens/vatten förutom ett ställe där jag smakade tydlig sprit! Vgs se bilden, markerat området.
Jag testade liknande experiment fast trycklöst och då fanns ingen sprit där. Kan det vara så att det kommer pyttelite sprit ut mellan skarven när man fyller trycket? Om ja, hur åtgärdar man det, kan man dra åt just där i påfyllnadskopplet? Eller varför kunde jag smaka sprit där?
Nu är jag tillbaka på trycklöst och "alltid varmvatten" tills jag kommer på nåt sätt för att lösa det där.
«
Senast ändrad: 16 augusti 2023, 22:22:57 av r4ll3
»
Loggat
Börje__
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-2
Kön:
Börje__
«
Svar #23 skrivet:
17 augusti 2023, 05:59:00 »
Citera
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=50146.0
Lin + Locherpasta verkar vara ok som jag förstår tråden från 2012.
Lin sväller av vatten och tätar men pastan skall inte vara vattenbaserad och sedan frysa så det blir frostsprängning, verkar inte vara någon exakt vetenskap.
Kanske det finns ngt annat alternativ, någon som vet?
Även jag fyller på någon dl varje år, kanske här finns förklaringen 🤔?
Var även inne på
https://unipak.dk/sv
Finns något som heter Pakol som är sprit baserat, men får ingen klarhet i deras rådgivning om det är bra för minusgrader, verkar även vara mer åt limhållet
«
Senast ändrad: 17 augusti 2023, 06:48:05 av Börje__
»
Loggat
Borås trakten 250 öh.
Förbrukning
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #24 skrivet:
17 augusti 2023, 07:57:14 »
Citera
Det där har säkert bara att göra med mänskliga faktorn, för att de där kopplingarna ska passa i isoleringsboxen så måste de sluta gänga på kopplingarna på exakt ett enda ställe, det gör att det kan läcka om man har för liten mängd gängtätning.
Så ser jag på saken i alla fall.
Jag skulle bara demontera och använda en bra teflontejp, eller lin och locherpasta på gängorna.
I de flesta fall när kopplingar frostsprängts har det rört klämringskopplingar, där används som regel ingen gängtätning på muttern, det är ju klämringen som tätar - men kondensvatten kan krypa bakvägen in i gängorna på muttern och spränga själva muttern, och då börjar klämringen läcka som ett resultat av detta.
«
Senast ändrad: 17 augusti 2023, 07:59:12 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Ransu
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 30
Karma +0/-0
Ransu
«
Svar #25 skrivet:
17 augusti 2023, 15:22:39 »
Citera
Jag har precis samma Pressostat låg fel som trådstartaren.
Efter en längre körnings paus på 10-14 timmar dyker larmet upp ständigt.
Ändrade inställning på varmvattens delta till 3 grader för att det skulle bli tätare körningar.
Har 300 liters varmvattentank, då tar det lite mer tid mellan körningar.
Det hjälper så klart men tar inte bort själva grundorsaken.
Har haft detta fel sedan många år tillbaka. Först endast en gång på våren (alltid maj) några års tid och sedan flera fel (3-6) några år och nu fick jag felet även i juli månad och sedan dess dagligen.
Jag trycksatte kretsen i juli då jag hörde tydligt att det var bubblor i kb kretsen när jag startade enbart KB pumpen. Då försvann ljudet och tydligen blev bubblorna mycket mindre. Men det hjälpte inte att lösa problemet. Kanske det till och med blir svårt att bli av det mindre bubblorna via avluftning senare??
Service var här igår och avluftade en tre kvarts tid och trycksatte köldbärarkretsen. Ändå kom det fel i morse ca 8 timmar efter senaste varmvattenkörning. Bortkastade pengar!?
Till saken hör också att om man kvitterar felet funkar körningen utan larm.
Jag har väldigt lång krets med två hål i serie (160+60) och således pumpen måste gå med högsta inställning. Pumpen är 17 år gammal IVT Greenline E9.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #26 skrivet:
17 augusti 2023, 16:01:45 »
Citera
Undrar om inte Ransus problem beror på rost eller annat skräp i spalten mellan pumpens axel och den rostfria hylsan omkring axeln. Pumpen orkar inte starta, motortypen har lågt startmoment.
Prova med att ställa köldbärarpumpen i läget för kontinuerlig drift. Om det inte kommer något larm då bör det vara starten av pumpen som är problemet.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Ransu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Ransu
«
Svar #27 skrivet:
17 augusti 2023, 16:14:33 »
Citera
Okej Roland.
Skall testa med kontinuerlig drift start i kväll.
Man kommer inte åt att smörja?
Loggat
Ransu
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Ransu
«
Svar #28 skrivet:
17 augusti 2023, 18:10:03 »
Citera
Fick en annan ide.
I lådan under KB pumpens hastighetsreglering finns en kondensator som förmodligen skall hjälpa till att starta pumpen. Kan det vara så att kondensatorn (den vita i foto) kan ruttna med tiden och läcker laddning?
Det skulle förklara att KB pumpen har svårt att starta efter ett antal stillastående timmar.
Bara tanke.
Loggat
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9870
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #29 skrivet:
17 augusti 2023, 19:09:16 »
Citera
Det är också möjligt att kondensatorn har gett upp, hade det problemet på en diskmaskin en gång i tiden, men då borde pumpen inte starta alls.
Vet inte om glapp i hastighetsomkopplaren har nämnts tidigare, det är också en möjlighet.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar.
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt
»
IVT
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Tillfälligt värmepumpstopp E21.RLP och Utlöst lågtryckspressostat E2x.RLP
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 927
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
pkz
HBerggren
rocas
svenske kocken
Josth
lubbis
Edelon
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info