0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om vi tar en 8 kW on/off med en utetemperatur som ger en framledningsbörvärde som i sin tur ger radiatorerna 4 kW värmeavgivning, så återkommer 4 kW tillbaka till värmepumpen vilket en tank sväljer på ett bättre sätt. Utan tank finns ingen lagrad energi att distribuera när kompressorn står still eller under varmvattendrift. Den lagrade energin som distribueras när kompressorn står still borde kompensera en eventuell lägre radiatortemperatur.Om det är en radiator eller om det är tanken som värmer rummet, borde inte ha någon betydelse.Delar inte din åsikt "Man vill köra så tanklöst som möjligt".
Om det är en radiator eller om det är tanken som värmer rummet, borde inte ha någon betydelse.Delar inte din åsikt "Man vill köra så tanklöst som möjligt".
Hur långt är ett snöre.Enligt mig så bör man ha en tank vid för liten volym värmevatten i radiatorsystemet, det kan bero på många saker och inte bara för termostater som stryper värmesystemet.Jag satte aldrig in en tank för att spara pengar utan för att säkerställa att värmepumpen aldrig skulle begränsas med för liten vattenvolym.Själv börjar jag bli mer och mer intresserad om vad det är som gör att min anläggning och den totala elförbrukningen hamnar på 35 kWh/kvm/år trots att det är på ett hus från 1967 med original isolering/fönster. Kommer förmodligen slå min sons totala elförbrukning och då är hans hus från 2023.Är det för att det är en NIBE värmepump?Är det för mina fina vita nya radiatorer?Är det för att hela rörsystemet är uppbyggt i koppar?Är det för att jag har borrat 250meter, där grundvattennivån ligger 50 meter ner?Är det för att jag har 50mm kollektor?Är det för arbetstanken på 300 liter?Tittar man på e-logger så ligger vi nästintill konstant med en frånluftstemperatur på 22 under hela värmessäsongen!Som sagt, vad är det som gör att min anläggning är superduperbra och sparar in kWh.
Nja, jag räknar in all beräknad elförbrukning i mina 35kWh/kvm/år!Räknar jag in din totala årsförbrukning får jag fram siffran 63.7kWh/kvm/år.Blir inte det konstigt att bara räkna in värmeförbrukningen då hög hushållsström genererar värme till huset. Men delar jag upp det så får jag dessa siffror.För uppvärmning 22.5kWh/kvm/årHushållsel 14.9kWh/kvm/årAC 0.64kWh/kvm/år.Det blir totalt 38kWh/kvm/år men jag skrev 35kWh för att min förbrukning är sjunkande.
Intressant, men ser det ut så i verkligheten?
Bosch 5000 LW 14 kW mot en 500 liters slingberedare (duschvattnet i slingan) samt 500 liters arbetstank.Röd framledning sitter i ett dykrör i tankens nedre halva. Mörkgrön HC2 är monterad på framledningen efter tank.
Jag kör förvärmning av vv i arbetstank och visst sjunker returen ibland men vad gör det ?
Nja, nu vet ju inte jag vilka monsteruttag du beräknar på.Förvärmningsslingan i min tank är 20 meter långt, ett flexibelt 22mm kopparrör/slinga med extra flänsar på ca 2mm.Innehåller ca 6.4 liter vatten, visst måste det bli en nerkylning av tanken, törs nog lova att det är under 1 vid två duschningar i följd i vår 300 liters tank. Använder man varmvattnet för fort "dvs öppnar alla varmvatten kranar" så hinner inte slingan växla typ någonting. Det är klart att den växlar men det är inte jättestor skillnad när man känner med händerna före och efter slingan.Eftersom hela mitt system är superduper effektivt med låg framledningstemperatur så behöver tanken aldrig bli riktigt varm och ju större temperaturskillnad ju större växling, så vid en högre framledningstemps-anläggning får man större effekt av förvärmningsslingan.Den vanligaste förbrukningen hemma är handfatet där det tar ca 3 sekunder innan det kommer varmvatten, vi tömmer aldrig slingan på 6.4 liter via handfaten och då får man inte glömma bort att det ska späs ut med kallvatten också. Sommartid är det gratis föruppvärmning men då håller tanken bara 21-22 Kostanden för slingan insvetsad i tanken har jag för mig var 3000 kr, det var en förhållandevis en stor kostnad av det totala priset för arbetstanken.Om jag tittar på E-logger så gjorde vi varmvatten den här veckan på tisdag kl 22.00 och nästa varmvattenkörning var i torsdags 17.00, om inte jag räknar fel nu så är det 43 timmar mellan varmvattenkörningarna på en 300 liters beredare. Onoff-pump med arbetstank som har förvärmningsslinga för varmvattnet. Hur får man förvärmning av varmvatten då man har en inverterpump.
Ett exempel med radiatorer. Om tankens börvärde är 45, tanken är 45 grader till större delen av tanken och returen är rekommenderat värmebärardelta lägre, säg 7 grader. Då är returen 38 grader. När nästan hela tanken är 38 grader startar värmepumpen och höjer 38 grader till 45 grader igen och fyller på tanken.Börjar man använda varmvatten så skulle returen i botten av tanken bli ned mot 20 grader. 20 grader in i värmepumpen är 27 grader ur värmepumpen. Då släpper man ner 27 grader vatten uppepå sina tidigare ganska dyrt framtagna 45 grader.Det 27-gradiga vattnet ramlar ner och möjligt vispar om tanken lite så det inte direkt är något tydlig skiktning kvar. Framledningen till radiatorerna håller inte sitt börvärde om skitningen blev skadad förrän värmepumpen pumpat runt på vattnet något varv till eller två beroende på hur effektiv förvärmningen är. Då kan innetemperaturen bli lite instabil.Jag tycker det är bättre att hela den processen sker i varmvattenberedaren så värmesystemet får vara ifred när det går i sin naturliga balans.Slingladdad beredare och dubbelmantel kan ge hög COP när varmvattnet är rejält avtappat och kallt i botten, utan att störa det i toppen. Jag tror det är bättre utan att räkna på det i alla fall. När min pump avfrostar och släpper på kallt vatten i toppen på bufferttanken, det är inte vackert. Men det funkar ändå.