0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Man vill köra så tanklöst det bara går för att inte tappa framledningstemperatur.
Den där tanken är felkopplad, sen måste man ju även veta hur tanken är uppbyggd, dom två översta inkopplingarna framledning ska sluta i toppen och dom 2 retur inkopplingarna ska sluta i botten av tanken. För mig blir det logiska att man gör en 4 rörskoppling, två olika system som är helt oberoende av varandra men samarbetar.Två i toppen och 1 i botten är kanske okej, men tänker man logiskt så underlättar det för den externa cirkulationspumpen att göra en 4-rörsinkoppling.100 liter är dock inte mycket till arbetstank, är det ens värt att krångla med extern cirkulationspump och flytta framledningsgivaren till efter tanken. Syftet med 100 liter är nog snarare som en knäpptank, om den är såld som arbetstank så vet inte säljaren vad han sysslar med.Som det är kopplat nu ska den externa och interna cirkulationspumpen slåss om det vatten som finns i ett litet rör där värmevattnet ska gå åt två olika håll i samma rör. 100 liter arbetstank till 27 radiatorer gör bara en mikroskopisk nytta, om du kan så sätt in en arbetstank på 500 liter.
Kan du förklara varför den tappar framledningstemperatur, och påverkar det driftekonomin och/eller komforten?
Vad du nu vill kalla det så är det där ingen inkoppling för en arbetstank, tycker det är viktigt att belysa det så inte fler kopplar så för en arbetstank.En arbetstank fungerar så att värmepumpen jobbar mot en tank och övriga systemet som levererar värme till huset jobbar från tanken med en extern cirkulationspump.Och grovt räknat enligt mig av det jag har lyssnat in bör en villaanläggning upp till 12 kw ha en 300 liters arbetstank om man nu ska ha någon, annars blir det inte mycket till arbetstank. CC kopplar förmodligen alltid givaren på framledningen och få om ens någon är bättre på det här med arbetstankar än honom! Varför mäter du på returen?Kom 2 inlägg till så jag lägger även in denna text.Min värmepump sänker flödet efter det att den har kört klart, har t.o.m sänkte mer än fabriksinställningen, den externa cirkulationspumpen jobbar hela tiden med ett jämnt flöde. Det handlar om två olika system, typ. Hade jag inte haft arbetstank hade jag tvingats höja den interna cirkulationspumpen för att få golvvärmen att fungera.
Som det är kopplat nu ska den externa och interna cirkulationspumpen slåss om det vatten som finns i ett litet rör där värmevattnet ska gå åt två olika håll i samma rör. 100 liter arbetstank till 27 radiatorer gör bara en mikroskopisk nytta, om du kan så sätt in en arbetstank på 500 liter.
Det är en hel kedja med saker som ska vara rätt för att bli en kanonbra anläggning, fast folket lägger hellre pengarna på en ny utegrupp eller annat skräp istället.När jag projekterade hela min anläggning så valde jag att göra såhär, skrivet ur minnet..Radiatorerna klarar av att lämna 20-21 kW som lågtemperaturssystem.Rören klarar av ca 16-17 kW utan att det ska bli leveransproblem.Borra 250 meter och satte in en grövre kollektor för att minska flödesmotståndet, från 40 till 50mm kollektor.Satte in en 12 kW onoff bergvärmepump med en separat VPB på 300 liter.Plus en arbetstank på 300 liter.En 12 kW anläggning bör ha minst 240 liter värmevatten att jobba med, 20 L vatten per kW pump.Jag har för mig att mitt system innehåller 250 liter värmevatten förutom arbetstanken och det klarar min pump ganska precis så stänger termostaterna av hela övervåningen eller bara några stycken av radiatorerna så är mitt vattensystem för litet, därför valde jag en arbetstank för att slippa en massa start och stopp som förmodligen dödar pumpen på sikt.Arbetstank har jag satt in för att ge värmepumpen dom bästa förutsättningarna, det är folket som bor här som bestämmer hur varmt det ska vara i vissa rum genom att kunna använda termostaterna, det ska ju inte vara värmepumpen som bestämmer. Det är enbart arbetstankens förtjänst att jag har så lite starter, som mest 11 och sällan 12 men jag har vid något tillfälle fått 13 starter på en dag.Onoff pump plus arbetstank är mer förlåtande till en dålig anläggning, en inverterpump är också förlåtande och eftersom säkerligen 99% av alla värmepumpsanläggningar är rätt kassa så kommer invertern som en räddande ängel, kommer förmodligen bara finnas inverterpumpar i framtiden.Sen har jag beställt en specialbyggd tank, tror det blev billigare än att köpa en färdig och den har en förvärmningsslinga till varmvattnet så värmepumpen i första hand kan fokusera på att värma huset vintertid och det blir gratis förvärmning sommartid. Tittade precis på e-logger och ser att värmepumpen har inte gjort varmvatten på 34 timmar och det dröjer nog ett par timmar till eftersom tanken ska sjunka 2 grader till.Eftersom jag har valt att göra en fulleffektsanläggning så måste man nog ha en tank "eller Inverter", jag har 0.9 timmar i tillsatsel sen pumpen startades för 2 år sedan. Jag har nog fördyrat min anläggning med ca 40000 kr mot en snikanläggning och hälften kanske redan är insparat på 2 år. Min son har precis flyttat in i deras nybyggda kåk från 2023 och jag tror att vår totala elförbrukning årsvis kommer vara lägre en deras, iallafall om man räknar per kvm. April och Maj slog han min totala elförbrukning men per kvm fick han stryk. Marsmånaden är lite oklar eftersom huset färdigställdes med lite dutt och slutbesiktningar, men där fick han storstryk även på den totala. Det ska egentligen vara omöjligt med ett hus från 1967 som har original isolering.Själv tycker jag nog att din koppling liknar en isolerad radiator i pannrummet eller en volymförstorare på returen.Märker du ens någon skillnad på start och stopp med tanken inkopplad, och vad är ditt egentliga syfte med tanken?
Det är min åsikt, delar du den eller har du andra synvinklar?