0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citat från: humlan57 skrivet 25 april 2006, 21:27:25I Sverige byggs nu etanol produktionen ut, då det blivit en sån enorm efterfrågan på etanol. Synd bara att dom (politikerna) lagt tullavgifter på Brasiliansk etanol, den bara kostar 2.80 sek, vilket är hälften av vad den svenska kostar. Så bedriver man miljöpolitik i Sverige...., förbannade miljömuppar _/- _/- mvh humlan.Lite av poängen med etanol är kanske att den inte ska skeppas runt över halva jordklotet... men förstår din synpunkt på priset/skatten.
I Sverige byggs nu etanol produktionen ut, då det blivit en sån enorm efterfrågan på etanol. Synd bara att dom (politikerna) lagt tullavgifter på Brasiliansk etanol, den bara kostar 2.80 sek, vilket är hälften av vad den svenska kostar. Så bedriver man miljöpolitik i Sverige...., förbannade miljömuppar _/- _/- mvh humlan.
Humlan57 Har du sett om man kan ta hem en box från usa eller nått annat land någonstans?
Så med ett riktigt lågt pris, hade många fler idag kört på etanol, men tyvärr har byrokrati, å div dumheter bromsat det.
Citat från: humlan57 skrivet 26 april 2006, 10:37:52Så med ett riktigt lågt pris, hade många fler idag kört på etanol, men tyvärr har byrokrati, å div dumheter bromsat det. Det handlar bara om skattepengar. Staten har gjort sig beroende av skatteinkomsten från fossilbränsle. Allt tal om miljö är bara tomt snack. Om skatten från bränsle försvann skulle staten behöva driva in dessa pengar från annat håll, eller göra enorma besparingar på utgifterna. Det är lite synd att de inte vill erkänna detta.
Jag tycker att ni skall ta ett avgastest när ni kör era icke etanolbilar på hög % etanol, främst vid kallstart.Inte speciellt bra för miljön...Hackande motor = överhängande risk att katalysatorn tar skada eftersom oförbränt bränsle hamnar i densamma, har själv råkat ut för katalysatorhaveri pga hackande motor så det är absolut ingen myt.Penningvinsten är dessutom minimal pga den ökande förbrukningen.Jag är för att man däremot blandar 10-15% etanol i all bensin som man gör i tex australien.
Det intressanta är ju att så många trots allt fått problem redan efter ett år hur kommer det se ut om 2-3 år, vågar man köpa en begagnad bil överhuvudtaget.
Hörde mig för på bilprovningen och avgasreningen.Visar inga skillnader om man har etanol i tanken.
Jag tycker bara inte man skall negligera farorna, det är inte alla som har råd med motorreparationer på 15000:- vilket bevisligen har hänt redan efter ett års blanddrift (för snål bränsleblandning vilket leder till förstörda ventiler).Om detta och många andra risker kan man faktiskt läsa på http://www.etanol.nu.Det intressanta är ju att så många trots allt fått problem redan efter ett år hur kommer det se ut om 2-3 år, vågar man köpa en begagnad bil överhuvudtaget.