0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag är fortfarande övertygad om att jag inte vill köpa en begagnad bil som körts med högre etanolinblandning än den är byggd för, och jag är inte intresserad av konvertering innan de kan säkert sägas inte sabotera avgasrening, försämra brandsäkerhet, motorns smörjning, inte ge problem med materialkompatibilitet osv. Inga myter. För den som är intresserad av att dyka djupare ner i ämnet rekommenderas Vägverkets utredning. Länk finns från pressmeddelandet påhttp://www.vv.se/templates/Pressrelease____13767.aspxFör övrigt gäller skattebefrielsen för E85 bara tilll 2008. Sen får vi väl se vad politikerna hittar på.Och med detta avslutar jag mitt engagemang i den här tråden Christian(Peugeot 406 V6 2002)Kan inte låta bli när jag ser att du kör peugeot.eftersom jag nästan alltid har kört mercedes men nu bytt till pegga får man sig en hel del glirningar.När jag var på fest i lördags så sa en kille "jag ser du har bytt bil" ja tycker du den är fin sa jag.Du vi har Glocalnet de e lågt men kör a peugeot de e tamma tusan lägre.ja vad svarar man??
jag kör min mazda 626 2.0i 16v -88 på 50/50 etanol/95oktan på sommaren, ingen bränsleökning alls. så det börjar snart bli dags att pyttsa i lite etanol igen då det börjar bli varmare ute.haft lite startsvårigheter med etanol i tanken när det är lägre än +10grader ute.Har köpt en bränsletrycksregulator som ska in i bilen, lambdamätare sitter redan i bilen som visar att den går alldeles för snålt egentligen med etanol nu.ska byta soppafiltret också då det säkert suttit där sedan bilen var ny.sen efter det får vi se vart vi hamnar på milkostnaden.
Blev lite nyfiken på detta och sökte på Google. Hittade tex denna lista på bilar som körs på E85http://www.e85.webb.se/och ser att min Chrysler Voyager (1991) med stor sannolkhet kan köras på 100% E85 okonverterad!! Är detta verkligen möjligt, eller har jag missupfattat listan helt? (Finns förvisso ingen 1991 i tabellen och de kan hända att 1993 har helt annat motor)Känns onekligen frestande då vi planerar en Europasemester med minst 600 mils körning, men samtidigt lite väl riskabelt att börja experimentera just på semestern antagligen. Känns som om Autobahn sliter hårt nog i sig på en gammal häck utan att man inför nya riskmoment.Men med en så gammal bil har man inte mycket att förlora så det blir nog lite expermenterande efter semestern iallafall. Hur är det med E85 i resten av Europa förresten?
Såg nånstan att det är nästan bara sverige som kör på etanol i europa
När jag var ine & titade på en ny saab 95 ecopower, så sa dom att dom fått förstärka motorn på vissa punkter, sen frågade jag hur mycket jag tjänade i bränsle & fick svaret att så länge bensinen kostade över 9:50:- så tjänade jag......men den var ju fabriksbyggd för etanol.....bilen levererades med motorvärmare för den klarade inte kallstarter på vintern...
Vart försvann den skk "termosen" som lagrade kylarvattnet över natten & började med at cirkulera det i motorn på morgonen....både saab & volvo började väl utveckla en sån grej???
I Sverige byggs nu etanol produktionen ut, då det blivit en sån enorm efterfrågan på etanol. Synd bara att dom (politikerna) lagt tullavgifter på Brasiliansk etanol, den bara kostar 2.80 sek, vilket är hälften av vad den svenska kostar. Så bedriver man miljöpolitik i Sverige...., förbannade miljömuppar _/- _/- mvh humlan.