0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag är intreserad av en box. Har funderat på flextek men väntar lite med den kanske.
Nyare bilar verkar inte behöva byta ut nåt. "för att ett permanent alkoholberoende ska kunna framkallas . På min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, så jag fortsätter uppåt med inblandningen. Normalt ska det bli en besparing per mil, så troligen var inte förtändningen optimerad, därför drabbades Ni av för hög förbrukning. Fast det vanligast "felet" är tålamod, det tar tid, innan motorn har blivit tillvand med alkohol, elektroniken måste bli omprogramerad..., förstå, att nu är det "kröken" som gäller. På "äldre" bilar med insprutning, så går det att lyfta av plus-kabeln från batteriet en stund. Då ska allt vara nollat i elektronikboxen, men det hjälper inte på nyare bilar, då allt ligger inproggat i ett flashminne..mvh humlan.
På min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, så jag fortsätter uppåt med inblandningen.
Citat från: humlan57 skrivet 24 april 2006, 21:31:04På min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, så jag fortsätter uppåt med inblandningen. Nja, etanolen innehåller väl 30% mindre energi. Förbrukningen skall gå upp annars går bilen med för mager blandning och det mår den inte bra av.Detta är vad jag kommit fram till genom surfning. Jag testade i förra sommaren med upp till 50% i min Audi. Funkar OK men lite ostabil gång när motorn är kall. Jag har lite dålig koll på förbrukningen...
Jag funderar att som komplement till värmepumpsförsäljningen öppna en avänjningsklinik för alkoholberoende bilar om bilarna är som mäniskan kommer vissa att få stora problem trots att man försöker optimera alkoholintaget vissa klarar helt enkelt inte av sprit svårigheten är att veta vilka det är innan det är för sent med dyra rehab kostnader som följd.
Citat från: humlan57 skrivet 24 april 2006, 21:31:04Nyare bilar verkar inte behöva byta ut nåt. "för att ett permanent alkoholberoende ska kunna framkallas . På min Magentis V6 märks ännu ingen som helst ökning av förbrukningen, så jag fortsätter uppåt med inblandningen. Normalt ska det bli en besparing per mil, så troligen var inte förtändningen optimerad, därför drabbades Ni av för hög förbrukning. Fast det vanligast "felet" är tålamod, det tar tid, innan motorn har blivit tillvand med alkohol, elektroniken måste bli omprogramerad..., förstå, att nu är det "kröken" som gäller. På "äldre" bilar med insprutning, så går det att lyfta av plus-kabeln från batteriet en stund. Då ska allt vara nollat i elektronikboxen, men det hjälper inte på nyare bilar, då allt ligger inproggat i ett flashminne..mvh humlan.Aha! Det lät intressant! Jag testade i vintras med ca 40% E85-inblandning i en V70 -01, också med så pass mkt högre förbrukning att det kändes meningslöst. Dessutom kunde jag inte släppa oron för att jag experimenterade med en ganska dyr ägodel. Hur är det med allt snack om "bränsleledningar som inte tål etanolen" m.m, är det bara skrämselpropaganda?"Ofta behövs bara en tillvänjningsperiod ..." Det är kanske inte är så dumt ha ett namn på bilen. De är ganska mänskliga ändå...
Citat från: tolins skrivet 25 april 2006, 11:22:01Jag funderar att som komplement till värmepumpsförsäljningen öppna en avänjningsklinik för alkoholberoende bilar om bilarna är som mäniskan kommer vissa att få stora problem trots att man försöker optimera alkoholintaget vissa klarar helt enkelt inte av sprit svårigheten är att veta vilka det är innan det är för sent med dyra rehab kostnader som följd. Och jag funderar på att avkräva säljare av min nästa begagnade bil ett intyg på att bilen inte tankats med bränsle som den inte är avsedd att köras på. Jag skulle inte tanka etanol i en bil som inte är avsedd för det. Och jag vill inte köpa en begagnad bil som någon har gjort till alkoholist.