0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men kökspannan sitter väl i köket? Då måste man väl ha värmepumpen där också om man vill köra kaminfunktionen och det brukar inte vara så lyckad placering?Bra modeller för Norrbotten är t.ex. Daikin Caldo 2 XRH40 eller Mitsubishi Sumo RW35 som båda har bra prestanda även vid -25 °C. Innerdelarna är dock stora och man behöver kontrollera att det finns tillräckligt med utrymme där man tänkt ha innerdelen. När du också är vill ha kyla på sommaren kan man annars fundera på att skaffa två mindre värmepumpar, en till vardera våning, för att även övervåningen ska kunna bli nerkyld. Vissa lyckas sätta värmepumpen mitt i trappan och får både värme och kyla i hela huset men då tror jag man måste ha en del tur också. Ta hem ett par installatörer som får titta på ditt hus och ge förslag på modeller.
Håller helt med Josth, de två pumparna ger som jag ser det mest effekt för pengarna och klarar dina behov skapligt bra.För full täckning ned till -25 grader behöver du nog 6-8 kW effekt, och de där två värmepumparna ger 4 kW vid -25 grader.
Jo, kökspannan sitter i köket.Är det pga matos osv köket är en sämre alternativ?Tänkte mest att kökspanna och värmepump skulle komplettera varandra då behovet är som störst?
Precis man brukar säga att matos gör det mindre lämpligt att placera innerdelen i köket. Köket brukar ofta inte heller vara särskilt stort eller placerat mitt i huset. Bättre i husets största rum eller i en hall med trappan där det finns mycket luft för innerdelen att arbeta med utan att först tvingas passera en eller flera dörrposter.
Det var en tydlig och bra ritning. Stort kök! Jag skulle ändå fundera på att sätta en värmepump ovanför det högra fönstret på husgaveln i vardagsrummet så luften riktas mot öppningen till köket och vidare mot öppningen till den utbyggda delen. Då skulle luften också riktas mot vad som ser ut som en eldstad i det lilla hörnet vid öppningen till köket(?) Men det beror också på hur möbleringen är gjord. Till övervåningen skulle det kunna sitta ett mindre aggregat i den övre lilla trapphallen mellan sovrummen. Då får man kyla där men även värme så länge innerdörrarna tillåts vara öppna.