0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad du än gör så koppla inte alla GV på samma matarstam, försök att få till fler stammar så kan ingen del stjäla flödet längst bort. Då ska dom komma från huvusstammen från VP. Det är alltid knepigt med ett antal påstick, flödet kan bli lite konstigt i den ena eller andra av påsticken. Kallas för kortslutning
Jo, tänker främst på första sträckan fram till förgreningen 1-2, markerar dessa rör på din ritning.Om det är en kortare sträcka så funkar nog 28 mm.
HejMed tanke på att du redan har en 8 kW pump så är 22 rör för klena för att byggas in som stammar. Vid drift 35 -30 som manbör dimensionera efter ligger flödet på 1,2 m/s vilket ger kavitationsskador på koppar. alternativet är att man har ökat deltat för att få ner flödet. Ökat delta ger högre elförbrukning och är inte att rekomendera. (dock kan man köra korta bitar med tillsyn sådana rör då de inte ska vara inbyggda utan man ser när det börjar läcka och normalt byter dem vart 15 år i samband med byte av värmepump.) Förvänta dig strömningsljud från rören.
OK..Jag får väl se hur jag skall kunna räkna på det det.Lättast är nog att jag börjar dokumentera exakt hur det ser ut. Jag vet ju (eftersom jag har ritningar) exakt hur många meter slang som sitter i varje slinga på varje fördelare, och vilken typ av fördelare det är och hur den är matad.Så det är inget svårt arbete att göra en fullständig ritning som någon borde kunna göra en beräkning på, både avseende tryckfall och flödesbehov tänker jag?Frågan är bara vem denna "någon" är.. Kanske bättre att vända sig till LK eller Uponor än Nibe för att få denna hjälp?Och för att återgå till frågan om huvudstam kontra avstick.Är det skillnaden mellan 1) och 2) i nedan skiss du fiskar efter? Alltså att bygga stammen för maximalt utbalanserade flöden redan från början?