Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Start temp på tråg värmningen
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Start temp på tråg värmningen (läst 1634 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 37
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Svepit
«
skrivet:
28 december 2022, 16:39:22 »
Citera
Hej. Jag funderar om tråg värmningen på ute delen går och tar ström under de dagar som det är +grader ute också. Nu har jag en Mitsubishi som värme staven endast går under avfrostningen men det känns onödigt att den värmer under de dagar jag inte behöver den. Vet någon av en termostat eller en termisk switch som man kan koppla in på värme staven så att den inte går vid +grader men startar vid +-0 grader och fortsätter gå under -grader? //Micke
«
Senast ändrad: 28 december 2022, 16:55:25 av Svepit
»
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10206
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Start temp på tråg värmningen
«
Svar #1 skrivet:
28 december 2022, 16:54:45 »
Citera
Hej! Mitsubishi har säkert tänkt på att värmestaven inte behövs om det är ett par plusgrader eller varmare, tror jag. Annars om man har en vanlig värmekabel i tråget brukar den slå till vid 5 °C eller kallare och då vara påslagen hela tiden, inte bara vid avfrostning. Behöver man en separat termostat för att reglera en värmekabel eller värmetråg så är den bästa modell jag vet:
https://www.willabgarden.se/produkter/vaxthus/vaxthustillbehor/varme-och-isolering-i-vaxthus/varmeflakt-och-frostvakt-for-vaxthus/termostat-dubbel-2849/?channable=018343696400323834393c&extProvId=5&extPu=30600-gaw&extCr=-&extSi=&extTg=&extLi=17549252835&keyword=&extAP=&extMT=&gclid=CjwKCAiA76-dBhByEiwAA0_s9TyEop_983-6ru-UrCMZStq-yhoA1AmO8hRrfmN1rRWFsL2JGlMu2xoCb2kQAvD_BwE
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8779
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #2 skrivet:
28 december 2022, 17:28:39 »
Citera
Sitter en termostat på kabel/värmestaven , lite osäker men tror den slår till om det är kallare än +3 grader ute.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Svepit
«
Svar #3 skrivet:
28 december 2022, 18:40:24 »
Citera
Rätta mig om jag har fel men är inte det ett överhettningsskydd som ska skydda slingan från överhettning och jag tror den bryter på +45 och har inget att göra med luft temperaturen.
«
Senast ändrad: 28 december 2022, 18:50:37 av Svepit
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #4 skrivet:
28 december 2022, 19:52:07 »
Citera
Sjukt sällan det har strulat med kabel/stav men vill minnas att det sitter en ”klump” på kabeln som är en termostat.
Om det finns överhettningsskydd på kort eller på kabel känner jag inte igen men har inte så bra koll då dom där extremt sällan går sönder.
Kan bara påminna mig om att någon enstaka havererat och då la vi dit en självreglerande istället då kunden inte ville bekosta en ny original.
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #5 skrivet:
28 december 2022, 19:58:07 »
Citera
Bifogar en servicemanual du kan kika i om du inte redan gjort det
Till en FD serie då jag inte minns vilken du har
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Svepit
«
Svar #6 skrivet:
28 december 2022, 21:09:13 »
Citera
Vad jag kan se så är det inget annat än ett överhettningsskydd just för att det är surrat just mot värmestaven. Ser man på kopplingsschemat så ser jag inget som får den att start vid +-0 grader.
Loggat
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Svepit
«
Svar #7 skrivet:
28 december 2022, 21:17:08 »
Citera
Nån annan som har någon djup kunskap inom ämnet??
«
Senast ändrad: 28 december 2022, 21:26:43 av Svepit
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #8 skrivet:
28 december 2022, 21:19:36 »
Citera
Har du kollat igenom schemat har du säkert rätt.
Kan bara minnas att det sitter en termostat med påslag vid +3 grader men på reservdelslistan så ser jag ingen termostat men ett värmeskydd !
Kommer jag ihåg så får jag ringa mitsubishi om någon nu med koll jobbar i mellandagarna.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Svepit
«
Svar #9 skrivet:
28 december 2022, 21:32:28 »
Citera
Ja men det skulle va kanon. Ingen jätte sak men värme staven är på 130watt och avfrostar en hel del. Kanske inte så mycket vid plusgrader men vid våra nya energi priser vill man optimera det mesta. Värt att kolla upp.
«
Senast ändrad: 28 december 2022, 21:41:26 av Svepit
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #10 skrivet:
28 december 2022, 21:40:04 »
Citera
Ca 10 minuter mellan var 45-120 minut blir inte några astronomiska summor men visst blir det några kronor.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Thompa71
Expert på värmepump
Stad/land: Partille
Antal inlägg: 624
Karma +0/-0
Kön:
Installatör/servicetekniker luft/luft
Thompa71
«
Svar #11 skrivet:
28 december 2022, 21:53:04 »
Citera
Oftast är trågvärmen bara aktiv vid själva avfrostningen och termostat styrd till +3 grader. Sen är den skyddan mor överhettning temp på dessa vet jag ej.
Styrningen får den direkt från kretskortet så ingen egen termostat, maskine mäter ju hela tiden temperaturen ändå.
«
Senast ändrad: 28 december 2022, 21:55:04 av Thompa71
»
Loggat
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Svepit
«
Svar #12 skrivet:
28 december 2022, 21:54:14 »
Citera
Nej. Absolut men tänket vore åt rätt håll. Några kronor åt rätt håll åt alla. Så hör gärna hur det fungerar. Jag själv fel på det jag kallar överhettnings skyddet så jag grubblade lite extra på det här.
Loggat
Svepit
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Svepit
«
Svar #13 skrivet:
28 december 2022, 21:59:41 »
Citera
Jag har grottat ner mig i detta överhettning skydd och det har som jag skrev inget att göra med ute temperaturen. Utan belägg tror jag att den även då värmer även under sommar halv året. Det hade varit ide att se om klixon eller någon thermisk termostat kunnat sköta detta alternativt en egen manuel strömbrytare man kan göra påslaget själv vi +-0 grader.
«
Senast ändrad: 28 december 2022, 22:39:19 av Svepit
»
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #14 skrivet:
28 december 2022, 22:10:09 »
Citera
Värmestaven går enbart in under avfrostning och det sker ingen avfrostning på sommaren, fyrvägaren slår över vid kyldrift men då inte värmestaven går då så måste det finnas en termostat på kabeln om dom inte löst det på något annat sätt.
Värmekabeln/staven blir ej varm vid kyldrift sommartid.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1014
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
joehal
VictorHus13
Mike
TS Comfort AB
Börje__
RobertG
fila
Käpp
Josth
Raecer
T Ramsmark
tipo874
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info