0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, hur gör man för att fullständigt döda vibrationer och stomljud från utedelen ? Har någon lyckats 100%-igt ?Gjuta höga betongplintar ? Gjuta ner stålrör i betong ? Slå ner stålrör i marken ? Fundament löst stående på marken ? Mjuka gummibussningar ? Hängande i linor till gummibussningar ? Hur säkerställer man att vibrationer inte löper via rören ? Foton vore inte dumt.....MVH/Gano
"Motorkuddar" följer ju med i inst. satsen, och de är väl inte sådär effektiva direkt.Fjädrar ska visst vara effektivt.
Fjädrar Grubblar Det kan väl ändå inte vara bra i längden, eller ens hur det ska kunna dämpa ljudnivån i dB nåt?
CiteraFjädrar Grubblar Det kan väl ändå inte vara bra i längden, eller ens hur det ska kunna dämpa ljudnivån i dB nåt?Fjädrar för att minska stomljud borde väl vara en god idé.Se texhttp://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4872.msg66360#msg66360Dock påverkar det ju inte ljudnivån på pumpen, men jag gissar att det var inte det som var syftet med fjädrar.
Har funderat på om inte ett fristående fundament av betong vore bra, sedan mjuka gummibussningar mellan utedel och fundament? Det blir ju väldigt dött och tungt. Har någon hängt sin utedel på betongpålar ?MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 13 april 2006, 16:29:20Har funderat på om inte ett fristående fundament av betong vore bra, sedan mjuka gummibussningar mellan utedel och fundament? Det blir ju väldigt dött och tungt. Har någon hängt sin utedel på betongpålar ?MVH/GanoHej GanoHar min pump på fundament gjort av murade "lecablock".På dessa har jag fäst skenor som jag sedan monterade pump+gummikuddar på. Har funkat jättebra. ThumbsupDock har jag inte gummikuddar som ingår i montsatser utan lite kraftigare liknande växellådskuddar till volvo vxl-lådor till amazon ( finns på biltema kosta cirka 20 kr).Fjädrar tror jag ej på = svårt att definera vilka frekvenser vibrationerna har - lätt att få hela konstruktionen i "självsvängning" om man har otur.Tung konstruktion = svårare för pumpen att "skaka igång"=mindre stomljudPlåtskrammel tystas lämpligen med stomljudsdämpande papp j.fr mtrl under rostfri diskbänkar - ett företag som är duktiga är Amphenon ( tror det hette så - mtrl LD17 osv), vilka jobbar mycket åt bilindustrin - annars kan man ju prata med billjud nissarmvh Kgust