0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eller en Airwell, enligt ungefär samma koncept, som Rickard förordar. Då kan Du kominera så här: http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/systembild.htmmvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 12 april 2006, 17:49:09Eller en Airwell, enligt ungefär samma koncept, som Rickard förordar. Då kan Du kominera så här: http://www.nordic-trabygg.se/varme/produkter/nordic_varmeberedare/systembild.htmmvh humlan.Ungefär vad skulle det kosta att dra in en sån luft/vatten-pump? det är vattenburen värme idag.
Hus i Bollnäs Hälsingland/Gävleborg, 2vånings med stora takytor i söderläge. Vedspis och vedpanna i köket som värmer upp elementennär man eldar.att bara ha vedspisen/vedpannan känns som det är alldeles för mycket jobb med för att få ut värme till hus och dusch så nånting mer skulle behövas.det finns just nu elpatron som går när inte eldningen är på topp men det känns som alldeles för dyrt att fortsätta köra den.Så är det isåfall bergvärme, solvärme eller luft/vatten som vore bäst? eller finns det något till alternativ? tomten passar inte för markslingor och det går inte att slänga in en flispanna då det inte finns något pannrum i huset eller utanför.Kom igen med förslag nu och varför jag skulle välja just det. vedspisen och vedpannan kommer finnas kvar så jag kan elda när det blir alldeles för kallt ute eller när det är strömavbrott.
Det beror på vilket värmebehov huset har, har du någon siffra på vedåtgång och energiförbrukning per år?
Är det nån som funderat på hur detta system ser ut idag?? innan ni rekomenderar pannor, värmepumpar & acctankar?....Vad jag förstår så står pannan i köket, vilket fins i ganska många gamla hus.....den har till 99% självcirkulation...skulle man bygga et luft/vattensystem till detta få man någ börja fråga sig var man skall ha denna panna alt, acctank men den kanske får plats bakom kylen ...men Humlan kanske aren idé, det är ju sååå enkelt med rördragning..bara man får värmepumpen billigt.....
luft/vattenpump... måste inne och uteaggregaten sitta vägg i vägg mot varandra eller kan man ha innedelen mitt i huset?