0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
NIBE rekommenderar F730/F750 upp till max 200 kvm vid två plan så ja den är underdimensionerad. Det billigaste man kan göra är att komplettera huset med en bra luftluftvärmepump som får avlasta F750. Man stänger då ett antal golvvärmeslingor där LLVP istället värmer. F750 har också haft problem med långa avfrostningar och elektrisk avfrostning kom först på 2016 årsmodell. Dock är huset så stort att luftflödet borde göra att det torkar upp snabbt under förångaren och den egentligen inte borde ha detta problem.
Oj, oj, ojNu får man det bekräftat med bilder, det här att fläkt mm utsätts omväxlande för minus 15 till rumstemperatur. Snacka om rostangrepp!! Inte undra på att fläktar med lager ger uppNya S735 visar att dom upptäckt misstagen självahttps://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=78449.msg807535#msg807535
Här kommer en Excel, se bif.Kortfattat ser det väl ut som att flödesgivaren inte funkar alt. igenisad?Framledningen orkar inte upp trots full rulle på kompressorn.Och konstig utetemp med sinusform?Kanske behöver du lufta värmeväxlaren upptill?
Flytta upp givaren så den inte badar i isvatten ska hjälpa något.Jag testade det på liknande generation som krånglade, blev några bra avfrostningar i rad, sen kommer de långa någon ibland.Funderar på bygga en givaremulering till den så förångningen inte blir -16 utan mer -13 kanske. Men begränsning av kompressorfrekvens borde göra liknande resultat. Men du borde ju kunna köra fullt ös jämt.En sak som skiljer på din är att luftflödesmätaren på "min" ökar några procent exakt när kompressorn startar, som om att det är någon elektrisk störning. Då kör den för länge innan den avfrostar, men så ser det inte ut på din.Din BS1 verkar visa lite lågt. Har du något papper med uppmätt ventilationsflöde?Edit, läste BS1 med multipelfel och fel rad, har du tagit bort plastpåsen över flödesmätaren efter du tvättade? Ser dock ut som sensorn är helt kass håller jag med om.
Just nu har jag lagt den på 80% för att logga en ny runda med 24 timmar som jag tänkte ladda upp.Sedan kan jag imorgon öppna och flytta på avluft givaren under förångaren som föreslagist. Ska jag göra något mera när jag ändå har skuvat upp den igen?Kanske även flytta på sensor för förångartemp bt16? tänker om det kan hjälpa att få kompressorn att stanna i högre Hz längre, uppenbarligen har jag inte problem med IS utan det omvända känns det som.Kanske ska jag göra detta precis vid en avfrostning för att kolla en andra gång hur mycket förångaren faktisk isat igen? Som ni ser på bilderna är det faktisk knappast något is eller frost...Ska jag prova blåsa rent förångaren med tryckluft? Har en kompressor i förrådet dock lite rädd att ta sönder något...Kan även tillägga att jag uppgradera till senaste mjukvaran 9086R12 precis innan min 100% 24h körning.
Är du säker på fläktens ordning
Tycker avluftsgivaren beter sig normalt, der är BS1 Air flow, luftflödesgivaren som inte ger signal.Kanske kolla kabeanslutningen?