0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Loggen är var 10 sec, det gör det svårt att hantera stora datamängder. Mycket lättare med 60 sec mellan datapunkterna.Det går varmvatten även på natten...Om du inte har läcka på tapp-vattnet nånstans, så kan det vara hål varmvattentanken och det kommer vatten i säkerhetsventilen?
Skulle vara den röda säkerhetsventilen då.Vad har du för tryck på manomentern?
Verkar väl ok.Lutar mer åt andra orsaker nu.Vet inte hur 470 funkar riktigt tar den från vv-tanken nåt?Kompressorn står still långa perioder om ca. 2,5h, främst nattetid!?Då går elpatron in istället. Verkar då som elpatron prioriteras framför kompressorn, borde vara tvärtom.Kan det vara att kompressorn håller på att ge upp? Du får bara ut 10 grader återvinning vilket kan tolkas som att den bara ger 50% effekt?Det kan också bero på din höga tilluftstemp. Du kör ju ut 30-35 grader i tilluften? Jag uppfattar att denna bör ligga strax under rumstemp för att inte varmluften skall fastna i taket?Är detta enda värmen du har, ingen vattenburen värme?Varför har du periodisk höjning var 3:e dag?Bifogar min Excel också.
Intrycket jag får är väl att Smart Price inte funkar så bra med tilluftsystem. Det finns ju heller ingen bra värmelagringsmöjlighet.Det verkar bli för stora variationer i framledning och kanske hamnar pumpen i ett slags låst tillstånd där ett högt flöde blandar runt i arbetstanken, och kompressorns starttemp blir tokig?
Vad parametrarna BT2, BT7 etc betyder står till stor del i manualen. Vissa parametrar saknas dock. Om du vet när din F470 är tillverkad går det att ladda ner exakt rätt manual på NIBE's sajt.
Lite housekeeping. Försök hålla dig till ett format på loggen. Nu kommer kolumnerna i helt annan ordning, blir bökigt.Du verkar också fippla med inomhusgivaren som inte var med i början men som sedan plötsligt skjuter in en ny kolumn mitt i allt.Annars ser det väl ut som förut kompressorn står still långa perioder 2-3h.Och varmvattnet sjunker som en sten ner mot 30 grader...
Här är installatörshandboken som gäller för första halvåret 2015. Hösten 2015 finns tre olika... Brukar vara någon mindre detalj som skiljer. Se sidan 10-11 för sprängskiss och förklaringar av givare. https://proffs.nibe.se/nibedocuments/9433/231483-1.pdfSedan handlar det precis som du säger att kunna tolka värdena rätt. Man behöver se var t.ex. en givare sitter på värmepumpen och dra slutsatser efter det snarare än namnet på givaren. T.ex. kompressorgivaren sitter inte på kompressorn eller hetgasröret utan är lågt monterad i den dubbelmantlade tanken och styr kompressorn därifrån.