0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en F730 - inte samma maskin men tänkte det kan ge en fingervisning
Min värmer från 30-51 på ca 2,5-3h och då är värmen igång (30/30 prioritering). Ska du bara göra varmvatten så borde det inte ta längre tid än 2h tänker jag. Kan du posta lite mer data från pumpen? Jag har en F730 - inte samma maskin men tänkte det kan ge en fingervisning.
Hur stort är huset? 1-plan eller 2-plan etc? När är det byggt? I vilken del av landet?
Den kämpar med att göra värme i första hand men mäktar inte med och göra varmvatten också.Grundvärmen är för låg och det blir för brant för kompressorn endast.Om du verkligen bara skall ha varmvatten får du ställa manuellt läge och bocka av 'värme'. Då stannar cirkpumpen. Alt. testa ställa ner den på läge I.
Ok. Avfrostningar bör man undvika på denna modell, man förlorar betydelse gångtid för kompressorn. Det är skillnad mot den "nya" typen av frånluftsvärmepumpar som kyler ner till t.ex. -15 °C, då tjänar man på det. Eftersom avluftstemperaturen ändå ligger lågt runt ±0 °C så får man ju en värmeeffekt på runt 2 kW och den kan bara inte försvinna så det hela känns mystiskt. Man kan prova att stänga av cirkulationspumpen för att se hur temperaturen i tanken ändras då.