0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det finns en viss skillnad på att vara kund och vara säljare - i hur man ser på olika maskiner.Som jag tidigare skrivit så kanske man kan bli nöjd om man accepterar hög lägsta uteffekt, och höga luftflödet, och stopp i maskin för att den inte kan dra ned uteffekten när värmebehovet är lågt, mycket är ju en inställningsfråga hos kunden.Men för oss som säljer värmepumpar så är det livsviktigt att vi inte blir sittande med missnöjda kunder som klagar eller i värsta fall , när vi inte kan "fixa felen" (Som är inbyggda från fabrik) vill ha maskinen nedmonterad och pengarna tillbaka.
Det var länge sedan som Sharp tillverkade IVT maskinerna om jag minns det rätt../D
Läge för underhållsvärme ca +8°/10° har funnits på de flesta modeller sedan mer än 10 år tillbaka men det kan vara trixigt att se hur man aktiverar just det läget. Sedan ett par år tillbaka har mer kända märken steglös värmeinställning 10° - 30°.
IVT:n är ju också en Kinesmaskin, med sämre prestanda än din Gree, så den borde inte vara lika effektiv.
Dina mätningar ger jag däremot inte mycket för, det finns alldeles för många parametrar som kan påverka åt ena eller andra hållet.Inte minst att de inte är placerade på samma ställe.
Att den startar och stannar som den gör beror inte på de 3 graderna i skillnad, utan på att den inte förmår sänka uteffekten så mycket att den kan hålla sig inom det intervallet, den tvingas stanna för att den inte tillåts minska uteffekten tillräckligt mycket.Dessutom, det är inte alls säkert att COP gynnas av att maskinen går kontinuerligt på väldigt låg effekt, låg uteffekt men hög driveffekt på fläktarna resulterar i låg COP.
Att folk är nöjda beror enligt mig på 2 saker:1. Köper man en billig pump så har man lägre förväntningar2. Det finns otroligt många som inte har en aning om hur en värmepump fungerar och varför, tror man att det är normalt med typ 2.5-3 kW uteffekt som lägst så blir man ju inte upprörd över det.Lite som att det är många som är nöjda med sina Dacia Sandero, Sveriges billigaste bil - även om den är dålig och farlig.Det hänger på kravbild och förväntningar.
Den bild jag fått av Gree är att de har bra uteffekt, i vart fall när det inte är svinkallt ute, men att de har problem med hög lägsta effekt, och hög fläkthastighet som gör att de bullrar lite mer än de flesta märkesmaskinerna.Historiskt har inte heller livslängden varit något vidare, men sånt vet man ju inte nu, hur de styrt upp kvalitetskraven på ingående komponenter.Så länge faktiska observationer om lång livslängd inte finns att referera till så är min uppfattning att den är sämre än märkesfabrikatens maskiners livslängd, och bara den saken gör dem till en dålig långsiktig investering.
Se på Skoda t.ex. - de har gått från ett lågprisalternativ inom VW-koncernen till att nu vara dyrare än VW.Att de tillverkas i ett lågkostnadsland har inget med prissättningen att göra, utan de har över åren byggt upp ett kvalitetsrykte, och kan därför höja priserna.Den dagen Gree har gjort samma sak kommer de inte längre vara billiga.Som regel så får man vad man betalar för.