Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter  (läst 13432 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2450
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #30 skrivet: 31 oktober 2022, 14:34:02 »
Hatar daikin har jag nog inte uttryckt någon gång de är ju bättre än de kinesiska vilka jag inte heller hatar.
Dessa ger mig ju merjobb efter några år utan att jag behöver anstränga mig...

Ingetgörden

  • Gäst
Ingetgörden
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #31 skrivet: 31 oktober 2022, 20:12:57 »
Hej, vill gärna läsa om dina upplevelser med Gree Fairy. Synd att vissa beter sig så illa men bra att andra har kommenterat här också. Man skulle ju kunna tro att det går att låta bli att läsa den här tråden om man ohillar den. Svårtt förstå syftet med att gå till angrepp på någon som vågar sig på en billigare pump och dessutom vill dela med sig av sina upplevelser.

Alla pumpar har sina för och nackdelar. Av okänd anledning har Mitsubishi LN i synnerhet men även LN2 fått "TSI/DSG-status" i Finland (med okänd anledning menar jag varför inte LN-ägarna i Sverige drabbats i samma utsträckning) och det finska värmepumpsforumet är fyllt med folk som klagar på täta avfrostningar (1/30min). Sen är framförallt Toshibafrälsta och sprider sitt evangelium om hur dåliga ME:s pumpar är och vilken Gudagåva Toshibas diton är. Blir ju tröttsamt i längden.

Kan annars tilläggas att de som haft problem med för täta avfrostningar har diagnostiserat problemet till en tempsensor inklädd i något slags filltmaterial som blir blött av kondensvatten och sen fryser. Lär ska kunna vara rejäl isbildning som påverkar tempmätningen. Det har rapporterats att avisning, torkning och "vattentätt" material runt sensorn skulle ha korrigerat problemet. Tar själv inte ställning, men ville bara påpeka att det inte nödvändigtvis är så svartvitt som vissa märkesevangelister tror. Själv är jag för övrigt nöjd med min ME Ninja och skulle valt en RW om det inte varit så lång och osäker leveranstid. Intensionen är alltså inte att skriva illa om MEs pumpar utan ta ställning mot den aggresiva tonen hos vissa här på forumet.

Lycka till med Green och jag läser gärna mer uppdateringar som sagt!

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #32 skrivet: 04 november 2022, 00:08:34 »
Det finns en viss skillnad på att vara kund och vara säljare - i hur man ser på olika maskiner.
Som jag tidigare skrivit så kanske man kan bli nöjd om man accepterar hög lägsta uteffekt, och höga luftflödet, och stopp i maskin för att den inte kan dra ned uteffekten när värmebehovet är lågt, mycket är ju en inställningsfråga hos kunden.
Men för oss som säljer värmepumpar så är det livsviktigt att vi inte blir sittande med missnöjda kunder som klagar eller i värsta fall , när vi inte kan "fixa felen" (Som är inbyggda från fabrik) vill ha maskinen nedmonterad och pengarna tillbaka.

Jag kan förstå vad du menar och kan tänka mig att man kanske ser på det olika om man är säljare.

Häromdagen såg jag ett inlägg i en grupp på Facebook, där någon hade lagt ut att han hade fått en Gree Amber installerad. Då hade några andra kommenterat på hans inlägg där de skrev att de också hade Amber-pumpar de var nöjda med, så verkar finnas några nöjda kunder i landet i alla fall (se bifogad skärmbild). Men en del kanske har högre krav än andra.

Däremot skrev han som postat inlägget att han var nöjd hittills men han hörde något knäppande ljud i innedelen vid något tillfälle. Har läst mycket om det när det kommer till just Amber-modellen, att de ger ifrån sig ett högljutt knäppande ljud i innedelen vid avfrostning osv. Det är något jag skulle ha stört mig väldigt mycket på!

Som tur är har min Fairy inte gjort ifrån sig några som helst missljud ifrån innedelen över huvud taget, endast fläktljudet och inget annat. Om man justerar luftriktarna så låter det absolut inget heller, och både de i höjdled och sidled justeras elektriskt. Får hoppas den inte ger ifrån sig några knäppande ljud vid avfrostning när det blir kallt heller.

Fairyn verkar inte ha samma problem med det när man läser folks omdömen på nätet, som Amber-modellen verkar ha. Sedan tycker jag personligen att innedelen på Fairyn ser bättre ut än Ambern, men det är ju en smaksak. Men oavsett är jag hittills nöjd att jag valde Fairy istället för Amber.

Sedan om det är så att Ambern inte klarar av att gå något lägre än 900 watt i driveffekt så verkar det lite irriterande också. Min Fairy har gått ner emot 440 watt i driveffekt i alla fall (se bevis i bifogad bild). Om den inte hade klarat att gå lägre än 900 w hade det ju blivit ännu fler start och stopp än min Fairy gör nu (även om starten och stoppen inte stör mig så mycket, så kanske det kan medföra mer slitage på kompressorn då det blir fler start och stopp? Vet inte om det egentligen är så).

Men överlag är jag bara nöjd hittills. Appen fungerar väldigt smidigt och buggfritt så jag använder appen hela tiden för att styra den istället för fjärren, även om fjärren är väldigt trevlig att använda med. Har egentligen inget negativt jag upplevt med den hittills. Start/stopp-driften stör mig som sagt inte så mycket då den ändå går rätt länge mellan avstängningarna. När den går så drar den 400-700 watt, men samtidigt när jag provar köra med min IVT så drar den typ 400w+ hela tiden också, bara att den aldrig stängs av. Så IVT:n drar typ lika mycket ström men den drar så mycket hela tiden, medan Gree:n drar så mycket när den körs, och sedan stängs av en stund och drar i princip inget, men tempen inne blir typ densamma.

SÃ¥ jag gjorde ett test.

Både idag och igår har det varit i princip exakt samma utetemp där jag bor, 8 grader C. Igår (den 2:a november) körde jag med min IVT-pump hela dygnet och vid kl 23:00 så kollade jag vad Tibber visade som genomsnittlig strömförbrukning för dagen. Sedan drog jag bort vad varmvattenberedaren hade dragit den dagen (ser strömförbrukning i kWh för den dagen i appen för den smart-plug vvb är inkopplad i). Sedan gjorde jag samma sak idag fast då körde jag med Gree-pumpen.

Utöver vvb har jag i princip inte använt nÃ¥gon el alls, bara min laptop som drar typ 20 watt när den laddar, ladda mobilen, nÃ¥gon LED-lampa eller tvÃ¥ som drar 5w styck, min mobilt bredband-router som drar  sedan kylskÃ¥p och frys men de drar inte mycket ström och deras strömförbrukning är typ exakt samma varje dag sÃ¥ inget som pÃ¥verkar mitt test.

Så samma uttemp (+8 grader) ute båda dagarna och samma övrig el utöver LLVP i beräkningen så det är en rättvis jämförelse. I båda fallen så hade jag börvärdet på pumparna inställt på samma så det blev samma temperatur i mitt vardagsrum (men när jag körde med IVT-pumpen blev det varmare i köket än i vardagsrummet, och kallare i rummet bredvid vardagsrummet än i vardagsrummet, och när jag körde med Gree:n blev det som varmast i rummet bredvid vardagsrummet, samma i temp i vardagsrummet som med IVT, och kallare i köket än i vardagsrummet, pga deras innedelars placeringar). Så jag körde de enskilt, ena dagen bara IVT hela tiden och idag endast Gree hela dagen. Drog bort 65 watt per timme för min kyl och frys i båda beräkningarna då jag vet efter tidigare analyser att min kyl och frys tillsammans alltid drar det per h i genomsnitt.

Efter mina uträkningar ser resultatet ut såhär (och är alltid noga med att jag räknar rätt):

IVT 12 PR-N:
Drog 477 watt i genomsnitt under 23h
Blir ca 11,45 kWh per dygn

Gree Fairy 25:
Drog 351 watt i genomsnitt under 23h
Blir ca 8,43 kWh per dygn

Och detta vad med IVT:n alltid körandes på högsta fläktnivån för att ge den bästa förutsättningarna, men på Gree:n hade jag fläktnivån på nivå 3/6, och då är den tystare än IVT:n på högsta. Men i båda pumparna fick jag varmt och skönt inne, ca 21,2 grader i vardagsrummet.

På pappret är de ganska lika.
IVT:n har A+ och på broschyren står det 4,6 i SCOP
Gree:n har A++ och på broschyren står det 4,7 i SCOP

IVT:n i mitt hus är tillverkad 2018, och ofta gjort rent både innedelen och utedelen och man ser att lamellerna är rena och fina, och luftfiltren rengjorda för några dagar sedan.
Jag tror i och med detta att jag i alla fall kan konstatera att, vid +8 ute, att Gree:n är åtminstone inte verkar sämre än IVT:n när det kommer till COP. Tycker det inte är så illa för Gree:n som inte kostade mer än den gjorde, IVT:n kostade nog mer i inköp än vad denna Gree gjorde. Däremot kanske den har bättre kvalitet på sina komponenter, det lämnar jag osagt då jag inte har någon aning om det. Denna jämförelse ville jag göra för att se utifall Gree:n verkar dra mer ström än IVT:n vid denna milda utetemp för att få samma värme inne, men resultatet visar att det inte är fallet.

IVT:n gick kontinuerligt utan en enda start eller stop på varken kompressor eller innedel. Fläkten på utedelen gick på väldigt lågt varvtal, knappt hörbar. Gree:ns drift var med start/stopp, när fläkten i innedelen var igång så gick fläkten med medelfart på utedelen, när den stoppade och fläkten slutade blåsa i innedelen, så stängde också fläkten av sig i utedelen, och den drog ingen ström längre så kompressorn i utedelen stänger nog av sig helt också när den gör sina stopp.

Får se när det blir kallare ute om Gree:n kommer göra färre start och stopp då. Men det är kanske inte säkert, för det verkar som dens start och stopp styrs av dens temperatursensor i innedelen, snarare än att den stannar då den inte kan gå lägre i driveffekt. Det verkar verkligen som den får en signal att starta värma om dens tempsensor mäter inställt börvärde + 3 grader, och slutar värma när dens tempsensor mäter inställt börvärde + 5 grader. Detta har hela tiden varit fallet för mig när jag observerat när den startat och stoppat.

Dvs, om jag haft börvärdet ställt till 17, så har den gjort en start när temperaturen vid insuget på innedelen varit 20 grader, och sedan har den körts fram tills tempen vid insuget varit 22 grader och sedan gjort ett stopp, sedan upprepat detta kontinuerligt. När jag haft börvärdet på 18c, så har den startat vid 21 grader och stoppat vid 23 grader, börvärde på 20 så har den startat vid 23 grader och stoppat vid 25 grader. Exakt varför de valt att programmera den att fungera så istället för att köras kontinuerligt på en lägre effekt har jag ingen aning om. Men stoppen är inte tillräckligt långa för att det ska hinna bli kallt i rummen i alla fall så komfortmässigt märker jag ingen större nackdel med att den beter sig som den gör...
« Senast ändrad: 04 november 2022, 10:32:05 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #33 skrivet: 04 november 2022, 07:47:38 »
IVT:n är ju också en Kinesmaskin, med sämre prestanda än din Gree, så den borde inte vara lika effektiv.
Dina mätningar ger jag däremot inte mycket för, det finns alldeles för många parametrar som kan påverka åt ena eller andra hållet.
Inte minst att de inte är placerade på samma ställe.
Att den startar och stannar som den gör beror inte på de 3 graderna i skillnad, utan på att den inte förmår sänka uteffekten så mycket att den kan hålla sig inom det intervallet, den tvingas stanna för att den inte tillåts minska uteffekten tillräckligt mycket.
Dessutom, det är inte alls säkert att COP gynnas av att maskinen går kontinuerligt på väldigt låg effekt, låg uteffekt men hög driveffekt på fläktarna resulterar i låg COP.
Men bra komfort - och det är det som ofta prioriteras när det gäller luftvärmepumpar och AC.
När det blir kallare ute kommer de skillnaderna att försvinna.

Att folk är nöjda beror enligt mig på 2 saker:
1. Köper man en billig pump så har man lägre förväntningar
2. Det finns otroligt många som inte har en aning om hur en värmepump fungerar och varför, tror man att det är normalt med typ 2.5-3 kW uteffekt som lägst så blir man ju inte upprörd över det.

Lite som att det är många som är nöjda med sina Dacia Sandero, Sveriges billigaste bil - även om den är dålig och farlig.
Det hänger på kravbild och förväntningar.

Just detta med att folk inte förstår sig på maskinerna är mycket vanligt, efter 19 år som "expert" på värmepumpar är min bild att minst 80% av alla ägare till värmepumpar ser på dem ungefär som de ser på en kylskåp, den bara sitter där och gör sitt jobb - varken mer eller mindre.
Det finns enormt många ägare av luftvärmepumpar som kör radiatorerna samtidigt, och inte får tillnärmelsevis den energibesparing de skulle kunna få om de stänga av sina radiatorer, och det beror på okunskap och ointresse.
Inte sällan är det sÃ¥ att de frÃ¥n tid till annan känner sig frusna och skyller pÃ¥ att luftvärmepumpen inte värmer tillräckligt och istället för att dra upp börvärdet pÃ¥ värmepumpen sÃ¥ drar de pÃ¥ radiatorerna istället, till sist värmer värmepumpen i princip inget alls, men gÃ¥r tyst och fint.  ::)

Den bild jag fått av Gree är att de har bra uteffekt, i vart fall när det inte är svinkallt ute, men att de har problem med hög lägsta effekt, och hög fläkthastighet som gör att de bullrar lite mer än de flesta märkesmaskinerna.
Historiskt har inte heller livslängden varit något vidare, men sånt vet man ju inte nu, hur de styrt upp kvalitetskraven på ingående komponenter.
Så länge faktiska observationer om lång livslängd inte finns att referera till så är min uppfattning att den är sämre än märkesfabrikatens maskiners livslängd, och bara den saken gör dem till en dålig långsiktig investering.
En vacker dag skärper de kanske sina kvalitetskrav, men då är frågan om de kommer vara lika billiga som idag?

Se på Skoda t.ex. - de har gått från ett lågprisalternativ inom VW-koncernen till att nu vara dyrare än VW.
Att de tillverkas i ett lågkostnadsland har inget med prissättningen att göra, utan de har över åren byggt upp ett kvalitetsrykte, och kan därför höja priserna.
Den dagen Gree har gjort samma sak kommer de inte längre vara billiga.
Som regel så får man vad man betalar för.
« Senast ändrad: 04 november 2022, 07:53:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #34 skrivet: 04 november 2022, 12:59:24 »
Visst är väl IVT japansk? Ommärkt Sharp.
Sedan att den tillverkas i Kina är ju en annan sak om det nu är så.

https://docplayer.se/amp/19696560-Ivt-sharp-nordic-inverter.html

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #35 skrivet: 05 november 2022, 16:25:02 »
Det var länge sedan som Sharp tillverkade IVT maskinerna om jag minns det rätt..
/D

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #36 skrivet: 05 november 2022, 17:14:47 »
Vet inte om mitt inlägg är relevant här. ...
Fick startat en Gree Pular 35 igår i mitt garage.
Betalade 12.000 utan krav på service med 5års garanti. (kampanj)
Den går upp till 1000W, och sedan ner till 520W några minuter varje gång den startar.
Kör den på 16°C.
Har även en ny dyrare IVT605, så det skall bli kul att jämföra lite framöver.
Finns en trevlig app till, vill tids styra mellan 8C och 18C, verkar inte gå enkelt, fattar nog inte.
Vet inte om IVT har sådan funktion? (har ingen wifi till den)
« Senast ändrad: 06 november 2022, 07:43:33 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #37 skrivet: 05 november 2022, 18:40:03 »
Läge för underhållsvärme ca +8°/10° har funnits på de flesta modeller sedan mer än 10 år tillbaka men det kan vara trixigt att se hur man aktiverar just det läget. Sedan ett par år tillbaka har mer kända märken steglös värmeinställning 10° - 30°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #38 skrivet: 05 november 2022, 20:37:06 »
Det var länge sedan som Sharp tillverkade IVT maskinerna om jag minns det rätt..
/D

Det verkar som de är märkta Kina, Thailand och ev Tyskland och Sharp har tillverkning på alla dessa tre ställen så jag tror det är Sharp fortfarande.

IVT Aero 900 ser definitivt ut som en Sharp och som sagt Kina är tillverkning av Sharp:
« Senast ändrad: 05 november 2022, 20:54:30 av Mike »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #39 skrivet: 05 november 2022, 21:01:28 »
IVT 600 och 800 är också definitivt Sharp-pumpar:
https://www.amazon.eg/-/en/SHARP-Split-Conditioner-2-25-Cool/dp/B09MC5VCFS

SÃ¥ gott som identiskt utseende.
Även identiska mått!
« Senast ändrad: 05 november 2022, 21:06:45 av Mike »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #40 skrivet: 05 november 2022, 23:53:52 »
Hade för mig att IVT hade innerdelar från Sharp och utedelarna var kineser, (GREE/Midea)

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #41 skrivet: 06 november 2022, 07:28:15 »
Ja är det olika på inne och ute kan det vara Sharp inne och annat ute.
Enda tillverkaren vars dimensioner stämmer på utedelen är Toshiba för de större pumparna men för de mindre är det Sharp som stämmer överens.
« Senast ändrad: 06 november 2022, 07:31:23 av Mike »

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 879
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #42 skrivet: 06 november 2022, 08:04:02 »
Läge för underhållsvärme ca +8°/10° har funnits på de flesta modeller sedan mer än 10 år tillbaka men det kan vara trixigt att se hur man aktiverar just det läget. Sedan ett par år tillbaka har mer kända märken steglös värmeinställning 10° - 30°.
Tack för svar!  :)
Min IVT 605 saknar också steglöst till 10C.
Min Greedy kan sättas på 8C med en knapp i appen.
Om någon nördar ner sej här hur man tidstyr 8C till 18C så svara gärna.
Man kan programmera kurvan stÃ¥r det men lite torftig info i beskrivningen,  kanske finns bättre pÃ¥ mandarin?
« Senast ändrad: 06 november 2022, 08:26:35 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad simonwela

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +0/-0
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #43 skrivet: 06 november 2022, 15:59:02 »
IVT:n är ju också en Kinesmaskin, med sämre prestanda än din Gree, så den borde inte vara lika effektiv.

Hade ingen aning om att min IVT var en kinesmaskin I sÃ¥ fall är det ju ett under att den fortfarande fungerar helt felfritt efter 4 Ã¥r  ::) Samt imponerande att den skötte avfrostningen sÃ¥ fint förra vintern. -15 var inga problem med avforstningar eller nÃ¥got, bara att den inte ensam orkade vara den enda värmekällan för mitt hus, men lyckades ändÃ¥ värma till kanske 14 grader inne själv. Därav att jag ville skaffa ytterliggare en värmepump, gillar verkligen idén och tekniken i LLVP och skönt att kunna köra pÃ¥ endast LLVP och slippa elda fasta bränslen för att fÃ¥ värme. Sedan tänkte jag att om de kan komplettera varandra när det är kallt sÃ¥ borde jag väl fÃ¥ bättre COP dÃ¥ de avbelastar varandra.

Jag har också hört tidigare att det ska vara en Sharp-maskin men då jag inte har någon full koll på det så vill jag inte påstå att du har fel, kanske är det en kina-maskin men personligen gör det varken till eller från för mig. Den fungerar bra, och tror dens COP-siffror verkar stämma överrens bra med de siffror IVT har angett i deras broschyr till pumpen (2,3 i -15 vid +20 inne). Men jag hoppas den kan hålla några år till. Den är ju bara från 2018 så det tror jag nog. För när det är typ -10 eller kallare kanske jag behöver köra båda för att få komfortabel värme inne.

Dina mätningar ger jag däremot inte mycket för, det finns alldeles för många parametrar som kan påverka åt ena eller andra hållet.
Inte minst att de inte är placerade på samma ställe.

Jag förstår vad du menar. Jag håller med att det inte ger en helt rättvis jämförelse när det kommer till ena pumpen vs andra pumpen, då hela den skillnaden skulle kunna bero på att de är placerade på två olika ställen.

Däremot, för min del, och praktiskt sett, så har resultatet ett värde då jag vet nu helt säkert, att när det är +8 ute så drar min Gree-pump mindre ström för att få samma värme och komfort inne i huset. Om det sedan beror på att den har en bättre placering, eller om det beror på att den har högre COP vid den tempen, spelar inte så stor roll för min del, då denna jämförelse var mer för att se vilken av pumparna är billigast i drift för mig att köra när det är milt höstväder ute. Men är ju inte besviken på att Gree:n visade sig vara billigare i drift vid +8 ute än IVT:n, trots dens start och stopp.

Att den startar och stannar som den gör beror inte på de 3 graderna i skillnad, utan på att den inte förmår sänka uteffekten så mycket att den kan hålla sig inom det intervallet, den tvingas stanna för att den inte tillåts minska uteffekten tillräckligt mycket.
Dessutom, det är inte alls säkert att COP gynnas av att maskinen går kontinuerligt på väldigt låg effekt, låg uteffekt men hög driveffekt på fläktarna resulterar i låg COP.

Hmm, jag får se! Jag håller med dig att det logiska är om att den inte kan gå ner i effekt skulle vara anledningen till dens start och stopp-beteende. Men är inte övertygad om att det är anledningen. Speciellt då de till och med själva skrivit i service manualen (se mitt inlägg #6 i denna tråd), att dens start och stopp är styrt av dens temperatursensor i innedelen. Att den är designad för att starta och stoppa jämt i princip.

Men, jag hoppas nästan du är rätt. För om jag har rätt, så kommer den fortsätta gå med start och stopp även när det är kallt ute. Men om du har rätt, så borde den börja gå kontinuerligt när det blir kallare ute.

Jag fÃ¥r kolla när det är typ 0 grader ute. DÃ¥ lär mitt hus kräva mer än 2,5 kW i kontinuerlig värme för att hÃ¥lla 20 grader inne. DÃ¥ borde mitt hus kräva mer värme än dens lägsta effekt och dÃ¥ borde den gÃ¥ kontinuerligt hela tiden utan stopp när det är 0 grader ute, om din teori är rätt. Ã…terstÃ¥r att se.  tummenupp

Att folk är nöjda beror enligt mig på 2 saker:
1. Köper man en billig pump så har man lägre förväntningar
2. Det finns otroligt många som inte har en aning om hur en värmepump fungerar och varför, tror man att det är normalt med typ 2.5-3 kW uteffekt som lägst så blir man ju inte upprörd över det.

Lite som att det är många som är nöjda med sina Dacia Sandero, Sveriges billigaste bil - även om den är dålig och farlig.
Det hänger på kravbild och förväntningar.

Absolut, jag förstår dig. Däremot har jag öppet sinne till Gree-pumpen fortfarande. Jag tar in all data och allt ni säger och noterar det i mitt huvud. Men nu sitter Gree-pumpen här och får hoppas jag har tur att den lyckas hålla länge och fungera väl. Hittills har jag inte hittat anledningar att hänga läpp över dens prestanda men har ju inte ens varit minusgrader än.
Skulle inte säga att jag har superlåga "krav" och inte är insatt hur en värmepmup fungerar dock. Om innedelen skulle hålla på att göra en massa knäppande ljud skulle jag tycka det var riktigt dåligt och störande och ett tecken på dålig kvalité. Det har den inte gjort en enda gång hittills. När den gör sina start och stopp så sköter den det ljudlöst och inget jag blivit störd av.

Den bild jag fått av Gree är att de har bra uteffekt, i vart fall när det inte är svinkallt ute, men att de har problem med hög lägsta effekt, och hög fläkthastighet som gör att de bullrar lite mer än de flesta märkesmaskinerna.
Historiskt har inte heller livslängden varit något vidare, men sånt vet man ju inte nu, hur de styrt upp kvalitetskraven på ingående komponenter.
Så länge faktiska observationer om lång livslängd inte finns att referera till så är min uppfattning att den är sämre än märkesfabrikatens maskiners livslängd, och bara den saken gör dem till en dålig långsiktig investering.

En sak jag kan säga är att denna Gree Fairy 25 på högsta fläktnivå - är långt ifrån tyst. T.o.m. lite mer högljudd än min IVT 12 PR-N på högsta nivån som jag anser är en högljudd maskin den med.
Däremot på fläktnivå 2 eller 3, så är ljudnivån behaglig för min del, och på nivå 2 skulle jag kalla den tyst och tror de flesta skulle hålla med mig. Men, även i de låga fläktnivåerna så har den inga problem att flytta runt varma luften i mitt hus så den når överallt, och den flyttar fortfarande mycket luft. Sedan finns det ett Quiet-läge (som är lägre än nivå 1) och då blir den riktigt tyst! Så om man vill kan man ju ignorera att de högre fläktnivåerna existerar, om man är känslig för ljud så finns fläktlägen som inte låter mycket. Vad spelar det för roll att de högre fläktnivåerna existerar, ingen som tvingar en att använda de.

När det kommer till livslängd så har jag läst en hel del i USA som haft Gree-maskiner i 10 år som fortfarande fungerar, i forum. Jag tror jag ser på det lite annorlunda än du.
Dessa nyare Gree-maskiner kanske innehåller förbättringar så de får längre hållbarhet, det är för tidigt för att kunna säga än. De har inte funnits tillräckligt länge för att det ska finnas någon statistik på hur bra deras hållbarhet faktiskt är.
Även japanska maskiner har fall där de går sönder efter bara några år. Finns måndagsexemplar av alla maskiner antar jag också. Sedan beror det kanske på hur de installeras också? I vissa fall där de gått sönder kanske det även kan bero på dålig installation? Dålig jord? osv. Finns så många olika faktorer som kan påverka känns det som.
Du har inte berättat exakt om hur mycket personlig erfarenhet du har av Gree-maskiner som gått sönder. Men oavsett så kanske nya modeller kan skilja från tidigare modeller.
Att de elektroniska komponenterna är från Kina är inget som måste betyda att de kommer ha dålig livslängd tror jag, finns ju hur mycket elektronik som helst som har kondensatorer och andra komponenter från Kina som verkar hålla över 10 år utan problem.

Sedan är jag en sån som inte har något emot att göra saker själv. Om t.ex. fläktmotorn i innedelen skulle gå sönder efter 5 års garantin går ut så kanske man kan få tag på en sån och byta ut den själv t.ex. Jag ser det mer som att jag gjorde en chansning med denna och får se hur länge den håller. Jula har en Qlima-pump för 17 tusen, den skulle jag nog aldrig köpt för det priset, då skulle jag nog valt en japanare, men jag gav straxt över 12 för denna och då kände jag att det var värt en chansning för den även hade alla funktioner jag önskade, samt en av få alternativ som gick att få tag på i butiken där jag köpte den.

Se på Skoda t.ex. - de har gått från ett lågprisalternativ inom VW-koncernen till att nu vara dyrare än VW.
Att de tillverkas i ett lågkostnadsland har inget med prissättningen att göra, utan de har över åren byggt upp ett kvalitetsrykte, och kan därför höja priserna.
Den dagen Gree har gjort samma sak kommer de inte längre vara billiga.
Som regel så får man vad man betalar för.

Men jag fattar ändå inte riktigt. Gree-pumparna är ju inte så billiga. Finns japanska alternativ i liknande prisklass men de har lite sämre värmekapacitet på pappret, och det ni pratat om förut att de skulle ha dunder-mega-otroliga siffror i pappret stämmer inte heller. Finns många Mitsubishi som har liknande siffror eller bättre. T.ex. har Mitsubishi Ln25 ett SCOP på 5,2 i medelklimat (A+++) och 4,0 i kallt klimat på pappret, och Gree Fairy 25 har 4,7 i SCOP i medelklimat (A++), och 3,8 i kallt klimat. Båda ska ha liknande värmeeffekt vid -15 grader (Fairy:n 3,5 istället för 3,2 kW på Ln25). Ln25 kostar 6000 kr mer men har andra fördelar också, samt högre energieffektivitet.
« Senast ändrad: 06 november 2022, 16:22:44 av simonwela »
Luft/luftvärmepump uteffekt och COP-uträknare: https://heatpump.epizy.com/

Värmer med 2 st luft/luft-värmepumpar i en 82 kvm villa från 1945 (ej tilläggsisolerad):
IVT 12 PR-N från 2018 (defekt)
Gree Fairy 25 från 2022

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GREE Fairy 25 första intryck och erfarenheter
« Svar #44 skrivet: 07 november 2022, 07:31:05 »
NU verkar det ju finnas olika uppfattningar om vem som tillverkar IVT, och som med alla andra produkter som tillverkas i Kina så bestämmer ju den som köper prylarna vilken kvalitet det skall vara på det fabriken levererar.
På de loggrar vi tillverkar i Kina så tvingas vi t.ex. själva köpa in vissa komponenter och skicka till Kina för att de helt enkelt inte kan få tag i den kvalitet vi kräver.
Jag skulle kunna tänka mig att IVT ställer liknande krav på den som tillverkar deras maskiner.
Å andra sidan så är ju IVT inte ett stort fabrikat på Svenska marknaden, hade de varit bra så hade de rimligen sålt mer.

Prisskillnaden mellan olika värmepumpar är liten, om man talar inköpspriserna för oss installatörer.
Visst, vi kan sälja Gree ett par tusen billigare om vi vill, men det finns ju inga rationella skäl att sälja en sämre produkt billigt än att försöka ge ett bra priserbjudande på en bra produkt.
Ponera att vi betalar 2000 kr minde för en gree Fairy 25 än för en Mitsubishi Ninja 25, jag skulle tro att det ligger ungefär i det intervallet - om man nästan säkert vet att det kommer att ge fler missnöjda kunder, fler hembesök för felsökning, och fler garantiärenden.
Av vilken anledning skulle man då medvetet nöjda sig med mindre vinst på sista raden genom att sälja ett uddamärke med tveksam kvalitet än att göra ett bra pris på en maskin man med nästan 100% säkerhet vet kommer att generera nöjda kunder som rekommenderar oss till sina vänner?
Personligen nöjer jag mig då hellre med 60% påslag på kvalitetspumpen, men vill ha 80% påslag på den billigare, och vips är det ingen prisskillnad för våra kunder.
Bara företag som inte kan konkurrera med annat än priset vill ge sig in på att sälja billiga värmepumpar med små påslag och få missnöjda kunder och onödigt många garantiärenden som lön för mödan.

Att din gree går billigare än IVT kan mycket väl bero på att den stänger av sig under perioder, som sagt, en maskin som går med låg effekt, men med fläktarna i drift hela tiden får lite sämre COP, men levererar lite bättre komfort.
I dessa tider av skyhöga elpriser kanske det är bra att on/off-pumpen går billigare, men historiskt har man hellre velat ha jämn temperatur inne, och en stabil ljudbild från maskinen.

Temperaturgivaren i innedelen sätter gränsen för hur långt maskinen får avvika från inställd temperatur innan den tvångsstoppas för att kunderna inte skall sitta i en bastu, eller frysa.
Det är självklart så att den stoppar för att uteffekten är högre än utlovat, och att det blir för varmt i rummet, att den sedan startar när det blir 3 grader kallare är ju så att säga ett måste, någon gång måste den ju starta igen, och Gree har väl bedömt att 3 graders diff är acceptabelt, både i komforthänseende, och för att det inte skall bli sjukt många start och stopp som alla irriterar kunderna.

När det gäller maskinernas livslängd så är detta något som diskuterats i detta forum sedan starten 2003, alltså i 19 år, och än så länge har inte en enda billig Kinamaskin överraskat med bra kvalitet och lång livslängd, och hade så varit fallet så skulle de ha varit storsäljare på marknaden.
Den erfarenheten har jag.
Sen har jag hela tiden skrivit, att en vacker dag finns det någon entreprenör i Kina som kommer på att det kanske skulle vara smart att tillverka en kvalitetsmässigt bra maskin som över tid kan bygga upp ett förtroende för varumärket på en global skala.
Riktigt det tankesättet verkar dock inte ha slagit rot i Kina av någon outgrundlig anledning.
För mig är det svÃ¥rt att greppa, hur man helt kan ha missat det uppenbart geniala i att bygga bra kvalitet till bra pris, för att kunna bli marknadsledande.  dontknow

I dina ögon kan din Fairy fortfarande bara ett kanonköp, det förstår jag, men för mig hade den irriterat mig varje dag, förmodligen tills jag slängt ut den, bara av den enkla anledningen att den inte förmår styra ned effekten som utlovat.
Där är ett exempel på skillnaden i förväntningar och krav.
« Senast ändrad: 07 november 2022, 07:39:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!