0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Det var en märklig offert. Ska man installera en inverterpump ska den klara huset maximala värmebehov som lär vara 9 -10 kW. Att sätta in en pump med samma effekt som den gamla som uppenbarligen är för klen är meningslöst. Man ska tänka på att en gammal pump på 5 kW motsvarar 6 kW med dagens sätt att ange effekt. Man förutsätter numer att det är ett hus med golvvärme som värms. Pumparna ger högre effekt vid lägre framledningstemperatur. Avdraget på 20 tkr om gamla borrhålet används förstår jag inte heller. Ett borrhål på 180 meter bör kosta runt 60 tkr, men jag har inte koll på aktuella priser. Det känns som en firma som bör undvikas.
Räknar man med normal förbrukning av hushållsel, 5000 kWh/år, drar värmepumpen 13000 kWh/år. Det betyder mycket tillsatsel då kompressorn inte gärna kan dra mer än ca 7500 kWh/år (4700 timmar x 1,6 kW). Men det är lätt att hamna fel här då information om huset ålder och tidigare ägare saknas. I sådana här fall brukar jag rekommendera att köra vidare med gamla pumpen en vinter till och se vad den klarar, vad elförbrukningen blir månadsvis men med dagens elpriser kan jag förstå om man vill ha något elsnålare installerat innan vintern.
Läs mitt första inlägg.Mekanisk frånluft installerades 2019, dvs efter att bergvärmepumpen kom på plats. Så uppvärmningsbehovet borde vara högre nu.
2a utgår då det inte lönar sig att installera återvinning jämfört med att borra ett antal meter extra. Man kan borra många meter för samma kostnad som en frånluftmodul.