0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns en faktor till…Vid dellast bli COP ofta högre så behöver du bara 50% av max vid -7 så är COP högre.
Men samtidigt, då kanske det är värt det att skaffa en andra värmepump, för då om man kör båda samtidigt kanske de båda får lägre COP då de båda kan köra med lugn kompressorfart och komplettera varandra
iom att gree i PRC inte behöver använda europeiska standarder och inte heller gör det samt det faktum att de heller inte låter testa sina pumpar i norden så skulle jag inte tro på någon siffra i detta falletderas SCOP/COP kanske gäller i africa?och vilken pump behöver köra kompressorn på fullast när det är åtskilliga plusgrader om man inte har den i ett tält?
nu får du inte lägre COP om de går "lugnare" utan högre
För 20lopper inkl montering kan du ju få en Fuji 09kmcb. Och de finns att få levererade. Och något mer för en 12:a. Tror att det är ett klart bättre köp än en gree. https://www.elon.se/inomhusklimat/varme/luftvarmepumpar
Ah typiskt, gjorde en beställning idag på Gree Amber 35. Men har väl ångerrätt i värsta fall så kanske jag skulle kunna välja en annan pump butiken har att erbjuda (om de finns i lager). I värsta fall kan jag fråga butiken om jag kan få byta till någon annan modell att få installerad i stället.Anledningen till köpet var att jag kände att den hade väldigt bra siffror på pappret för priset. Liksom en COP på 5.28 när det är 2 grader ute verkar väldigt bra tycker jag. Här där jag bor kan det ofta vara typ 2 grader på vintern, även om det vid kortare perioder kan bli neråt -15. Men när det är +2 hade man fått väldigt billig värme med den verkade det som.Däremot efter beställningen läste jag runt mer på nätet om Amber-modellen, och hittade ännu en tråd där en hade problem, fast det var med en Amber 50, att den fungerade mer som en on/off-pump, att invertern aldrig gick ner för att köra lugnt. Detta fick mig att bli lite tveksam om jag verkligen gjorde ett bra val med den, men samtidigt känner en del av mig att den kanske är en väldigt bra pump trots allt, att de kanske bara fått ett måndagsexemplar. Att om jag har tur hade jag kanske kunnat få ett fredagsexemplar som skulle fungera felfritt och fungera i 10 år liksom, det vet man ju inte hmm. Och den har ju 5 års garanti ändå Har kollat på Fuji 9 och 12:an, men de verkar inte ha alls speciellt bra COP i lägre temperaturer i alla fall på pappret. I specsen står det att vid -15 så har den endast 2.0 i COP, och vid 0 grader står det att den har 2.26 i COP. Det är ju sämre siffror än IVT-pumpen jag har nu. Gree Amber-pumpen ska ju ha 5.28 i COP när fujin har 2.26 i COP hmm, i längden kan det ju bli en del besparningsskillnad beroende på hur högt elpriset är.Den butiken jag handlat från har också följande modeller (men måste höra om de har de i lager eller ej):* Mitsubishi Solid 25 (för 13490 kr)* Mitsubishi MSZ-EF25 KIRIGAMINE ZEN (för 13000 kr)* Panasonic CZ25 (för 13090 kr)Någon som vet om någon av de modellerna är något att ha? Eller vad som är skillnaden mellan de?De ger ju mycket mindre värme än Gree:n, men om kvalietsskillnaden är tillräckligt stor kanske det kan vara värt den offringen. Det är ju trots allt en andra kompletterande LLVP till mitt hus så kanske hade det räckt. Jag känner det jag värderar mest är högsta COP för pengarna (max 15000) men vill samtidigt inte ha något skit som går sönder efter ett år. Tack på förhand för er kunnigas input.