0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Återkommer med kostnad för september i år jämfört med förra årets kostnad när räkningen landar hos mig
Intressant!!Här tycker jag att jag ser en svaghet med SPA som det är implementerat. SPA verkar reglera ner även om priset är väldigt låg. Varför bry sig om att strypa när elpriset ligger drygt 26 öre?? Det finns fler sådana ställen i graferna tycker jag. Det borde finnas en inställning där man kan ange ett personligt valt maxpris och ligger man under det så stryps ingentingEller så misstolkar jag, det kanske var så att förbrukningsbehovet inte var större i vågdalarna då staplarna är låga?
Kanske ska tillägga att jag f.n har spärr på patron på dyrtiderna, för se hur det "håller" när det blir svinkyla
Hej, mitt första inlägg här så ni får ha överseende med eventuella övertramp av etikettregler eller dylikt.Står i valet och kvalet att aktivera Smart Price Adaption (SPA) på NIBE VVM S320 med utedel S2125-12 (installerad April 2022). Fick med en kampanj på myUplink 3 månader gratis som jag aktiverade här om dagen. Tänkte att det kanske skulle passa bra att ändra mitt rörliga elpris till timprisavtal hos elleverantören och sätta igång SPA på VP:n för att se vilken effekt det kan ha på elräkningen.Fråga 1Jag ser att många verkar köra en innegivare med SPA, är det en förutsättning eller går det att att köra enbart med utegivare (som jag har)? Killgissar absolutFråga 2Vad bör jag ha i åtanke rent allmänt kring detta? Låter det som en bra idé överlag? Testa och kör några veckor speciellt nu när vintern anläntFråga 3Ni andra som kör SPA, har det visat sig fungera bra komfortmässigt osv? Definitivt ja, jämnare temp inomhus men jag har innegivare. Den enda nackdel jag sett när det var 12 minusgrader att innetemp föll ungf 2 grader till 19,6. Får eventuellt minska påverkansgrad för värme i SPATänker att jag i första hand inte kommer att anpassa så mycket av mitt beteende för att se vilken effekt endast SPA får på kostnaden.Övrig info: Villa i elområde SE4 västkusten i Skåne. ca. 100 kvm + 100 kvm källarplan (beboelig). Har sett en rejäl minskning av elkonsumtionen sedan vi bytte värmekälla. Från över 30000 kwH/år så kommer vi troligen landa under 10000 om det fortsätter som det gjort, sparat ca. 20000 kr än så länge Tacksam om någon med erfarenhet och kunskap kan ge mig lite mer kött på benen innan jag kastar mig ut i timprisvärlden =)
Hej, blir spännande att se...
Hej, kul!Är det hela pumpens förbrukning? Hela husets förbrukning Är resultatet bra då? kl 01:00 ser den ju ut att ladda på ordentligt, då var ju elen billig så det verkar smart På morgonen efter kl 06:00 ser man hur den börjar strypa ner under resten av dagen då priset är fortsatt relativt högt och det är ju bra, den tillåter dock små inhopp då priset faktisk sjunker ner i en svackaMen senare på kvällen, runt 19-21 så tillåter den ju elanvändning när elen är som dyrast tycker jag det ser ut som. Diagrammet nedan är för vår zon från Nordpool den 20 sep. Men det är möjligt du har en annan tariff Zon 3Känns som att SPA försöker ligga och följa priskurvan men inte bryr sig om absolut nivå eller medelpriset för dagenSedan kan ju viss förbrukning helt enkelt vara absolut nödvändig då pumpen helt enkelt måste få energi för att hålla värme eller värma vvHur upplever du komforten nu med detta? Tycker att jag fått ännu stabilare innetemp Kanske för tidigt att säga, måste bli kallare först!? Just nu när det var minus 12 grader så har inne tempen dippat 2 grader så jag kanske får minska påverkansgraden i SPA