0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, kul!Är det hela pumpens förbrukning? JAÄr resultatet bra då? kl 01:00 ser den ju ut att ladda på ordentligt, då var ju elen billig så det verkar smart På morgonen efter kl 06:00 ser man hur den börjar strypa ner under resten av dagen då priset är fortsatt relativt högt och det är ju bra, den tillåter dock små inhopp då priset faktisk sjunker ner i en svackaMen senare på kvällen, runt 19-21 så tillåter den ju elanvändning när elen är som dyrast tycker jag det ser ut som. Diagrammet nedan är för vår zon från Nordpool den 20 sep. Men det är möjligt du har en annan tariff Område 3 NordpolKänns som att SPA försöker ligga och följa priskurvan men inte bryr sig om absolut nivå eller medelpriset för dagen Precis, huset kräver ju ibland effekt för att hålla komforten på dräglig nivåSedan kan ju viss förbrukning helt enkelt vara absolut nödvändig då pumpen helt enkelt måste få energi för att hålla värme eller värma vv Precis!Hur upplever du komforten nu med detta? Kanske för tidigt att säga, måste bli kallare först!? Det känns bra hitills men måste invänta riktig vinter för att kunna göra en korrekt bedömning av SPA
Ser ut som timpriset i SE3 var lägre kl. 00.00 - 07.00 , 20 sep 2022 .
Känns som att SPA försöker ligga och följa priskurvan men inte bryr sig om absolut nivå eller medelpriset för dagen Precis, huset kräver ju ibland effekt för att hålla komforten på dräglig nivå
Hej, kul!Är det hela pumpens förbrukning? Ja och det är hushållets totala förbrukning Hur upplever du komforten nu med detta? Kanske för tidigt att säga, måste bli kallare först!? Första intrycket är att husets komfort är jämnare över dygnet än då jag blockerade manuellt. I och för sig har jag viss blockering fortfarande av elpatron under dyrtider måste jag tillägga. Återkommer med kostnad för september i år jämfört med förra årets kostnad när räkningen landar hos mig
Så här sköter SPA min elförbrukning med automatik Nibe F370Testats sedan början på september i år
Påverkansgrad 4 resp 4 (test)