0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hej!Har nu i princip bestämt mig för att installera en thermia för ytjordvärme, valet har stått mellan nibe, ivt och thermia men thermian verkar vara snäppet vassare än de andra även om skillnaderna verkar hårfina. nåja, nu är thermian också den jag fått bäst pris på. Frågan är nu ska man välja THERMIA DIPLOMAT TWS 10 eller THERMIA DIPLOMAT OPTIMUM 10 ?Priset jag fått för TWS är 105.000:- inklusive all installation och 111.000:- för Optimum inklusive all installation, alltså skiljer det 6000:- på de båda, betalar sig mellanskillnaden tror ni?En liten sidofråga: Thermia återförsäljaren tycker inte att rumsgivare behövs även om min tanke är att köra igång en kakelugn vid riktigt sträng kyla, Nibe tycker att man ska ha givare, vad tror ni där?Tack så länge.
...Eller är det så att optimum också drar mindre el beroende på elsnålare o effektivare pumpar mm?Fler synpunkter? Berätta gärna.mvh mr C
Citat från: mr C skrivet 16 april 2006, 21:45:42...Eller är det så att optimum också drar mindre el beroende på elsnålare o effektivare pumpar mm?Fler synpunkter? Berätta gärna.mvh mr C Det stämmer nog, dvs cirk pumparna är effektivar, om jag minns rätt./Erland