0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kurvan är hög för gv tycker jag, jag kör själv på kurva 4 på radiatorer. Prova sänk kurvan till 4 och vänta ett dygn. Platta på mark, är huset alldeles nytt? Då går det mycket energi att torka upp efter byggtiden, första året brukar kosta lite mer.Kurvan är ju individuell, men tycker du borde prova med 4.0 vänta ett dygn, är det fortfarande varmt, så är det ok, är det för kallt, så ändrar du tillbaka, eller sätter 4+1
Hmmm.... Kurvan är kanske OK i alla fall, öppna termostater och 20,8 C inne ser ju bra ut.I meny 4.9.3 hittar du start kompressor, default är -60, prova t ex -50?
Det reglerar bl.a. hur ofta kompressorn startar och stoppar per dygn. Man vill inte ha för mycket start och stopp eftersom det sliter på kompressorn.
Styrningen i dessa pumpar är ändå så korkad, så även om du har gm start i -60 som original, så kommer elpatron starta och jobba in en del av gm underskottet. Dessa pumpar står och fiser i 20-30hz hur länge som helst, medan gm sjunker, och när den kommit så långt ner som till -1000gm, så står pannan och matar elpatron, istället för att öka frekvensen på kompressorn i tid. Ja jag vet att kompressorn har sämre cop vid högre frekvenser, men den har i alla fall bättre cop än en elpatron!
Testa -60, en Nibe 730 har frekvensstyrd kompressor så större delen av värmesäsongen går den nonstop (förutom avfrostningarna).Ett för högt minustal här kan göra att regleringen blir trög och att den aldrig hämtar hem underskottet innan elpatron går in.