0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Du är medveten om att det finns 0 SMR i hela världen?Två testanläggningar är under uppförande och första komersiella är planerad till 2028!Kärnkraftskramarna har ingen verklighetsförankling.
Vilka har flest vindkraftverk per capita tror du??? Sverige eller Kina?
Widding påbörjade studier vid Chalmers tekniska högskola 1988 och avlade där 1996 civilingenjörsexamen i väg- och vattenbyggnad.Mellan 1996 och 2005 arbetade hon inom energibranschen, först på norska Statkraft och sedan mellan 1999 och 2005 på olika positioner inom Vattenfall. År 2005 gick hon på INSEAD Business School, och arbetade sedan på Bure Equity fram till 2007. Mellan 2008 och 2010 arbetade hon på Näringsdepartementet och var bolagsansvarig analytiker för de statliga bolagen Vattenfall, SJ och Green Cargo. Mellan 2010 och 2013 var hon chef för elnätsreglering på Fortum, och driver sedan 2014 eget bolag som rådgivare.
Kan i alla fall rapportera om en värmeförbrukning senaste veckan på 12.3 kWh/dygn i snitt (dygnsmedeltemp +1.23°C), och för exakt ett år sedan gick det 16.3 kWh/dygn (Dygnsmedeltemp -1.18°C).Hur mycket mer skillnaden i dygnsmedeltemp gör vet jag inte, men det känns som att den skillnaden inte kan förklara 25% lägre energiförbrukning, det borde bara vara några få procent skillnad om man enbart skulle titta på temperaturskillnaderna.
Men en skillnad i utomhustemperatur på 2,41°C är ju ganska stor procentuellt sett.Förstår inte hur du menar att den skillnaden bara skulle resultera i en skillnad i värmebehov på några få procent.Om vi antar att du har behov av att tillföra värme inne under 20°C ute, så innebär skillnaden i temperatur ute en förväntad skillnad i värmeeffekt på 12%.Sannolikt har du dock inte behov av att tillföra huset värme förrän en bit under 20°C utomhus (kanske nedåt 10-15°C), varför förväntad påverkan bör vara större än 12%.För att uppskatta påverkan av skillnad i utomhustemperaturen så skulle man helt enkelt bara behöva veta vid vilken medeltemperatur ute som ni börjar behöva värma huset.
Räkna med att vi börjar värma vid ca 15 graders utetemp och har DUT -31 så får du 46 grader område, jag får det till 5% skillnad.
Jag räknar så här.Om området för energibehov är +15 till -31 så har vi ett område på 46 grader.-1.18 grader motsvarar 35% av max effektbehov.+1.23 grader motsvarar 29.9% av max effektbehov.Det gör en skillnad på 5%Vår besparing var 25% jämfört med förra året.Allt annat lika borde vi haft 5% besparing enbart utifrån att det är varmare ute.Så tänker jag, men jag är inget mattegeni.Med hänsyn taget till den högre utetempen borde nettobesparingen alltså vara ca 20%.Hur du kommer fram till 17% högre effektbehov med 2,41 grader skillnad i utetemp, det utmanar verkligen min förmåga att förstå matematik, men jag kan säkert ha fel.2.41/46 = 5% av effektbehovet.
Om värmepumpen är korrekt dimensionerad och det är 5% större energibehov med den deltaT vi talar om så är en besparing på 25% en avsevärd besparing även med hänsyn taget till temperaturskillnaderna.Så tänker jag.Jag räknar så här.Om området för energibehov är +15 till -31 så har vi ett område på 46 grader.-1.18 grader motsvarar 35% av max effektbehov.+1.23 grader motsvarar 29.9% av max effektbehov.Det gör en skillnad på 5%Vår besparing var 25% jämfört med förra året.Allt annat lika borde vi haft 5% besparing enbart utifrån att det är varmare ute.
Med andra ord 17,7% högre effektbehov vid -1,18°C än vid +1,23°C.