0 medlemmar och 13 gäster tittar på detta ämne.
Med tanke på gaskriget mot EU som verkar ha startat i och med att Northstream 1 inte återstartas än på ett bra tag så har frågan väckts hos mig, vad kan vi i vår familj göra för att avlasta elnätet kommande vinter.Hos oss är nog den mest låghängande frukten att tömma SPA-badet och kallställa det i vinter.Ingen större uppoffring då det mest används sommartid.På senare år har vi mest badat "pliktskyldigast" en handfull gånger vintertid, bara för att det skall användas.Där borde vi kunna kapa kanske 2500 kWh fram till april/maj när jag troligen skulle återstarta det.Jag funderar också på att sätta in temostater i några rum där vi inte vistas just något:Dotterns gamla rum, garage, syrum och kallförråd.Visst, jag har strypt på grundflödet redan tidigare, men det är svårt att komma ned så mycket i temp att det blir riktigt svalt, så termostater kan nog vara lösningen på det problemet.Jag har dessutom gett min Sambo fria händer att byta ut de armaturer som vi fortfarande har halogenlampor i, mot sånt som går använda LED i.I övrigt har jag svårt att se att vi kan göra speciellt mycket, att sänka temperaturen i rum där vi vistas större delen av tiden tror jag inte på, gränsen för när man blir kall är hårfin, och så pass stor besparing att det är värt den komfortminskningen tror jag inte på, om det inte blir extremt höga elpriser även här i norr.Att sänka temperaturen inne när man värmer med värmepump är väl rent allmänt ingen större besparing, de 5% brutto/grad som kan kan spara blir ju mindre än 2% netto med tanke på värmepumpens COP.Kanske kan vi spara 3000-4000 kWh över vintern med min plan.Eller, 10-13% på ett ungefär.Vilka planer har ni?
Tja, igår var elpriset upp över 2 kr, och än är det inte vinter, men man hoppas ju att det skall bli drägligt i alla fall, jag tänker att alla i hela EU nog måste ta ett solidariskt ansvar om vi skall klara vintern.Det KAN kanske vara så att det vi gör här uppe inte spelar någon roll, om det ändå inte går överföra energin ut ur området, men i så fall hoppas jag att det både avspeglar sig på priset, och att det kommuniceras via media.