0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara så att spotpriset indikerar att alla försöker köpa terminer för att skydda sig, så att all el är slutsåld till det höga priset, oavsett elområde, och oavsett om de får avsättning för elen eller ej?Eller så är det bara det ultimata beviset på att prissättningen inte fungerar, det här är ju något som EU:s politiker omedelbart borde granska att agera i.
Ser man inte vilka partier som kan rädda upp energisituationen, både kortsiktigt (mer kraftvärme) och på sikt (mer kärnkraft) så har man inte följt med i debatten.Hörde nåt om att kraftvärmen vi har motsvarar den el som alla kärnkraftverk kvar i drift kan ge. Ingen aning om det stämmer.Det enda parti som vill göra Svensk el Svensk är konstigt nog Vänstern, där trodde man ju att de skulle få med sig SD, men där har det varit märkligt tyst, kanske har M och KD satt munkavle på SD i den frågan?Kanske skulle vi åka ned till vårt hus i Spanien, ett gäng forum-rävar, och sitta där och jobba med våra bärbara, jag kan köpa lite solceller så vi slipper betala för elen till datorerna. Jag har beställt fler radiatortermostater (vem trodde att de skulle få se mig skriva det i forumet?) idag, så vi kan "kallställa" några rum i huset.Också varit och köpt två gasolkaminer och 20 kg gasol, utöver de 15 kg vi redan har hemma, räknar med att kunna hålla mig varm i typ 10 dar i alla fall.Lite lustigt var att kvinnan som sålde gasen till mig såg helt oförstående ut när jag frågade om de fyllt tankarna (De fyller flaskor från egen tank, och äger gasoltankbilar)- varför då, frågade hon?Jag sa, gasen kommer att ta slut.- Nej, vi köper ju från Ö-vik, eller om det var Östersund - som om det skulle räcka om alla Svenskar börjar hamstra gasol, vilket alla kommer göra.Jag avslutade med att säga: - Det kommer att ta slut!Hon tittade på mig som om jag vore en halvidiot.HEHEI helgen tömmer jag SPA-badet.Och vi skall titta på några nya armaturer till kök, tvättstuga och duschrum där vi har gamla halogenbelysningar med stora varmgående traditionella transformatorer.Har också 6-7 batteriladdare för borrmaskiner, trimmers, sticksågar, tigersågar mm, som står med batterierna på laddning hela tiden. Kommer att dra ur kontakterna på dem också.Blir väl gå och kolla igenom alla utebelysningar också och se så man inte har kvar någon energitjuv där.Har också tagit hem ett tjugotal mekaniska timers som jag dels skall sälja, men även sätta på min egen krypgrundsavfuktare vars fläkt (70 W) går hela tiden, tänkte köra den på 50% istället, där kan man spara drygt 300 kWh/år.Summa summarum borde man kunna kapa några tusen kWh i alla fall.
Verkar som konsumtionen håller full fart trots att det är kris
Redan 2003 sa man så här om elpriser.– Ja, vad som händer är att priserna tenderar att utjämnas och man hamnar någonstans mittemellan de låga och de höga, säger Lars Bergman, professor i nationalekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. Marknaderna växer ihop Det som tidigare var nationella elmarknader håller på att växa ihop till en gemensam marknad och när det sker jämnas priserna ut. Professorer, branschfolk och regeringens egna utredare, alla är överens om att det är så framtiden ser ut. För Sveriges del innebär det en anpassning uppåt mot de priser som gäller i till exempel Tyskland.Låga elpriser kommer inte tillbaka Under 1980- och 1990-talet hade Sverige överskott av el, och eftersom så gott som all el såldes inom landet så blev priserna låga.https://sverigesradio.se/artikel/315047Detta långt innan man la ner kärnkraften.