0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu levererar den uppåt 45 minutliter om den arbetar ostrypt.Om en strypning från 45 till 27,4 medför att den drar lite mindre el är det såklart bättre för min förbrukning än att låta den pumpa på för fullt. Detta förutsatt att inga andra konstigheter uppstår.
Jag är inte så bekymrad över förbrukningen på pumpen, tyckte mer att det var ett intressant fenomen.Om jag skippar strypningen ger det tydligen lite bättre COP.Detta borde väga upp den marginella besparing jag kanske får i billigare drift på att strypa flödet på grundvattenpumpen.För att gå tillbaka till ursprungsproblemet kommer jag att strypa flödet för att se om returborran sväljer vattnet. Funkar detta får jag då lite billigare drift av grundvatten pumpen, lite sämre COP än jag kunde haft (på grund av att medeltemperaturen på KB är 0,7 - 1 ºC lägre om jag stryper) men slipper investera i en Stenkista á 10000:-Sväljer borran INTE 27,4 minutliter kommer jag att vara tvungen att gräva en stenkista eller anlägga en sjö. Då kan pumpen få gå ostrypt så att jag får lite bättre COP. På köpet slipper jag väsandet som strypningen ger.Till saken hör att Pumpen är dimensionerad för ett visst mottryck och drar 0.55 kW.
Sväljer borran INTE 27,4 minutliter kommer jag att vara tvungen att gräva en stenkista eller anlägga en sjö.
Varför går det inte att vända på flödet så att vattnet tas från det som nu är returborran? Det verkar ju som om det inte är några kapacitetsproblem för brunnen som vattnet tas från. Det borde då inte heller vara några problem för den att svälja motsvarande vattenflöde.
Jag har även en gammal grävd vattenbrunn utanför huset, det slog mig i morse att jag har en ledning ut till den i närheten av källarrummet där VP´n stårEftersom vattnet inte är tjänligt att dricka använder vi inte den. Vad tror ni om att släppa vattnet i den?