0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det gick åt helvete !!!På väg in, hörde jag en smäll och fick syn på toppen ca 10 meter upp i luften.Det kom rök från borran.
Normalt sett drar en pump som har stort mottryck faktiskt mindre energi, det är flödet, och inte trycket som avgör hur mycket pumpen drar, ju mer flöde destor mer energi förbrukar pumpen. Det skiljer inte mycket, men de brukar inte börja dra mer om flödet minskar.
Citat från: Rickard skrivet 10 april 2006, 22:30:42Normalt sett drar en pump som har stort mottryck faktiskt mindre energi, det är flödet, och inte trycket som avgör hur mycket pumpen drar, ju mer flöde destor mer energi förbrukar pumpen. Det skiljer inte mycket, men de brukar inte börja dra mer om flödet minskar.Nu har jag inte letat efter formler eller klurat på det här någon längre tid, men spontant låter det du säger inte helt "konsekvent".Om du utgår ifrån en pump som arbetar med konstant mottryck, så stämmer det att ett lägre flöde leder till lägre förbrukning, då pumpen behöver uträtta mindre arbete.Ett ökat mottryck kan enligt min mening i sig inte leda till någon "energibesparing". Visserligen blir flödet ofta mindre (som en oönskad bieffekt), men pumpen får ju arbeta hårdare per flödesenhet för att upprätthålla detta flöde.Detta är alltså vad jag känner spontant som rimligt... men man kan ju alltid lära sig något nytt...