0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag fattar det rätt så spelar det ingen roll att LVVP inte fungerar i beräkningen eftertersom det inte handlar om nybygge i mitt fall?F135 hittar jag inte på Nibes svenska hemsida, är det ERS S40-350 som gäller istället?
Om jag fattar det rätt så spelar det ingen roll att LVVP inte fungerar i beräkningen eftertersom det inte handlar om nybygge i mitt fall?
En uteluft-vattenvärmepump har lägre avgiven effekt (kW) vid låga utetemperaturer. Det beror på att den försöker hämta värme ur uteluften som i värsta fall är -16 grader. Det är ett betydligt svårare driftläge än för en frånluftsvärmepump som hämtar sin värme ur luft som är +21 grader C.
Dom båda kan då dela på frånluften, 45 l/s vardera och du får då ut 2x4800W kompressoreffekt, med COP = 3 så behöver du putta in 3,2 kW.
Lite feltänkt där enligt min mening. Luften som går in till frånluftvärmepumpen må ha en temperatur på +21 grader men luften ut kan vara runt -15 grader. Det är lägsta temperaturen som bestämmer COP. Att luften in till förångaren är varm betyder bara att värmeväxlarytan inte behöver vara så stor.
Är inte det lite optimistiskt?
För att värmepumpen ska arbeta på bästa sätt ska ventilationsflödet inte understiga 21 l/s (75 m³/h).
Du har i princip rätt Roland! Men för att hämta värme ur luft som är -16 grader, enligt mitt exempel, så måste uteluftvärmepumpen ha en förångningstemperatur på -16 -5 = -21 grader. Det blir jobbigare än för en FLVP som vanligtvis inte går under -15 grader.
Dessutom gissar jag att avluften inte är -15° vid en förångning på -15°
Sorry Roland jag var lite otydlig där. Det är alltså jag som har räknat med garaget på energiberäkning.se Så det där är mina siffror på bilden och jag vet ju inte vad jag håller på med. Det jag menade med att jag kommer nära grannens energideklaration var att dom har fått 80kWh/m2 och i min senaste beräkning där jag tar med garaget får jag 78kWh/m2 men som sagt jag vet ju inte vad jag håller på med.
Det hade varit bra om du kunde redovisa den länk (http://www.energib.....) som skapas i beräkningen. Då kan man se vilka indata som du använt. (De är ju helt avgörande för resultatet).Exempelvis hur du hanterat återvinning (ej ?) i ventilationsluften eller temperaturen, U-medel och luftläckage, i garaget.Förmodligen får man beräkna bostaden och garaget var för sig.