0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hinner inte räkna på det själv, men för att få en uppskattning gör så här:Hitta tryckfallet per meter i dina rör (fokusera på den långa stammen) i ett nomogram för dina rör. Jag hittar inte för just ditt rör men ta något annat PE t.ex. detta sidan 14:https://www.uponor.com/getmedia/96e81360-3e71-4e72-abb7-b3b5e3be8522/73tryckrorssystempe802017?sitename=SwedenInfraDra en rät linje för ditt dubbla flöde och läs av tryckfallet och multiplicera med stammens längd gånger två. Lägg till tryckfallet i en konvektor. Lägg till 10kPa för resten av systemet. Nu har du det totala tryckfallet vid ÖNSKAT FLÖDE.Surfa fram till kurvan för din pump här:https://wilo.com/se/sv/Pumpar-och-pumpsystem/sv/produkter-och-expertis/wilo-varios-pico-stg/varios-pico-stg-15-1-7Lägg in den önskade driftpunkten som du fått fram ovan som indata till kurvsidan. 100kPa motsvarar 1 bar motsvarar ca 10m.Du får nu en parabel inlagd för ditt system. Där den korsar pumpkurvan har du ditt VERKLIGA FLÖDE. Det är markerat i kurvan med ett grönt kryss.Du får en approximativ bild över ditt system att fundera vidare över. Vi har inte t.ex. inte justerat för spriten och inte heller räknat noggrannt på motstånd i ventiler, krökar, slingan i borrhålet mm. Kolla även i nomogrammet vilken hastighet du skulle få och leta upp den maximalt rekommenderade.
Jag tolkar resultatet som att det faktiska flödet jag får är 0,536m3/h eller 0,148 l/s för systemet totalt, dvs 0,074 l/s över respektive konvektor, dvs mindre än hälften av vad den borde få.Har jag förstått detta rätt?
Jag spinner vidare.Förra inlägget var baserat på den av konvektorn specifierade önskade flödet.Nu testar jag att göra motsvarande baserat på det som sitter nu.Pumpen nu har ett flöde på 3,7 m3/h, vilket är typ 1,03 l/s, vi säger 1 l/s för enkelhets skull.Tänker jag rätt?
Nej, detta antagande är inte rätt. Din pump har ett flöde på 3.7 m3/h endast om tryckfallet i det system den driver är 0, d.v.s. det flöde den nästan uppnår om man bara kopplar ihop in och utgång med ett kort grovt rör.Pumpens maximala pumpprestanda framgår av den yttre grova kurvan i pumpdiagrammet (innan du lägger in dina data). De finare linjerna visar hur den beter sig vid olika inställningar som reducerar detta.Så åter igen är det din första beräkning som också grovt visar ditt faktiska flöde.
Men om jag vill uppnåt teoretiskt maxflöde över konvektorerna så får alltså systemet inte ha högre tryckfall än 100kPa, det är det jag kommer fram till om jag labbar med grafen på sidan. Är jag rätt ute där?
Om vi lite schablonmässigt räknar baklänges och säger att övriga systemet, krökar, böjar borrhål, rör från stam till konvektor har ett tryckfall på 50 kPa (för enkelhetens skull), då uppfattar jag det som att jag har 50kPa kvar att spendera på själva stammen om jag vill ha teroretiskt maxflöde. Alltså behöver jag en ny rördimension som ger 50kPa/31,8m = 1,57 kPa/m.
Om jag vill veta motståndet från stam till konvektor, räknar jag då abra på samma sätt fast med halverat flöde? Dvs. Konvektorn längst bort är 2,8m från stammen. 16mm-rören ger 2kPa/m vid 0,17 l/s, så ytterligare 11,2 kPa ToR.
Om jag går in i pumpdiagrammet vid 1.22 kbm/h så får jag det snarare till omkring 50kPa. Oavsett hur bra ditt yttre system är kan du heller aldrig få bättre än max på kurvan dvs knappt 80kPa.
Eftersom de korta grenarna är tämligen lika (domineras av lika konvektorer) så blir det tillräckligt bra att räkna så. Då delar sig flödet ungefär lika.
Kan jag på enklaste sätt addera detta till motståndet i stammen? Det känns som om det vore för enkelt iom att det är annan rördimension och annat flöde.
Att stammen behöver en större rördimension får väl ändå sägas vara kalrlagt, men hur blir det med förgreningen? Knappar jag in flöder över en konvektor (0,61 m3/h) och 1,68 m i uppfordringshöjd så får jag 0,61 m3/h tillbaka. Men då har jag ju bara räknat på ett rör fritt svävande i universum.
Om jag lägger på konvektorns tryckfall på rörets tryckfall så får jag totalt ca 60 kPa. Om jag istället kör 6 m uppfordringshöjd och 0,61 m3/h så spottar djävulsmaskinen fortfarande ut 0,61 m3/h.Kan jag således tolka detta som att rördimensionen mellan stam och konvektor är tillräcklig?
Här är det kanske jag som varit lite otydlig. Du matar egentligen in din ÖNSKADE driftpunkt och det gröna krysset anger då det VERKLIGA. Om pumpens förmåga överstiger det önskade (skärningen hamnar innanför den yttre linjen), så antas det att du justerar ner pumpen och det gröna krysset sätts där. Men pumpens förmåga är alltid skärningen mellan systemets parabel och den yttre linjen.
Nu ser det bra ut. Bara att göra om med andra dimensioner också.
Kyleffekt 3,5 KwLuftflöde max 680 m3/hVattenflöde kyla max 0,635 0,17 l/sTryckfall vattensida kyla max 43 kPaMätförhållanden i specifikationen (kyla):-inkommande luft 27°C-inkommande vatten 7°C-returvatten 12°C
Jag har mätt temperaturer på konvektorn längst bort, och fått följande värden:Luft in: 24,3 graderLuft ut: 18,8 graderDetta är mätt med två identiska temperatursensorer som är justerade för individuella avikelser, tejpade på konvektorn.Jag öppnade även upp isoleringen på köldbärarslingan, där jag mätte med en therma pen som jag stack in under isoleringen där PEX-röret övergår till konvektorns kopparrör. Jag upplevde att det var svårt att få ett bra mätvärde men detta är de lägsta temperaturerna på till respektive från jag lyckades läsa, så visst mätfel kan finnas:Framledning: 9,5 graderRetur: 18,5 grader.
Hur räknar jag ut kyleffekten för som det är idag samt för de olika alternativen ovan?
Om du har mätt vid maxflödet 680 kbm/h så blir det:1 kJ/kg,K x 1kg/kbm x 680/3600 kbm/s x 5.5 K = 1.0 kJ/s = 1.0kW.
Kontrollfråga: Har du gjort mätningen med båda konvektorerna i drift samt efter minst några timmars drift (kanske till och med något dygn) samt utan att vattenvärmning pågår? Först då har kylvätskan antagit någorlunda representativ temperatur