0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
0,3 m2/h blir 0,08 l/s så pumpen är lite klen ja.Men som sagt, mät temperaturen på vattnet in/ut så vet du lite mer.Själv har jag en Grundfos UP15 som bara är snäppet större än din, och det funkar ok.Men jag har lite anda förutsättningar, bara en konvektor och den är specad för 600 l/h i vattenflöde.Låter mycket med 0,635 l/s => 2286 l/h
Är flödet 0,08 L/s blir kyleffekten 1,6 kW när temperaturdifferensen fram/retur är 4,7 grader. Jag tycker temperaturen in till konvektorerna är hög. Tillförs borrhålet bara 1,6 kW borde temperaturen bli åtminstone 3 grader lägre. Vad jag kan förstå av databladet är pumpen avsedd för att cirkulera varmvatten i VVC-system. Är det Star-Z pumpen ensam som sköter cirkulationen av köldbärare eller går värmepumpens köldbärarpump samtidigt?
En orörd borra brukar ligga runt 8 C så nått är knas.Det ska sitta en klaffbackventil emellan påsticken för frikylan, kan du ta en bild på grejerna?Om denna ventil sätts dit vertikalt åt fel håll så kommer den inte stänga utan hänga i halvöppet läge?Det kan också vara så att installatören stoppat dit nån form av shuntning, i så fall är det ju bara att öppna helt.
Testa att slå på brinepumpen i vp så den går kontinuerligt.
Pil uppåt betyder att backventilen borde stänga som den ska.Men det är omöjligt att se om cirkpumpen är rättvänd, dvs sugsidan ska vara neråt, den ska trycka uppåt om allt är rätt. Om detta är OK så är min sista förklaring att backventilen hängt sig på nått sätt?
Pumpen är ju helt fel till ditt behov.du behöver ju 2 X 2286 l/h med 4.3 meters tryckfall.Din pump ger bara 288 liter/timme vid 1 meters tryckfall. (Om jag tolkar allt rätt)Kolla dock pilen på pumpen också, den skall visa flödesriktning uppåt i bilden.Men pumpen är helt tokigt dimensionerad, och du skall ju inte behöva köra en ännu större pump (den inbyggda) bara för att få liiiite bättre flöde, det är inte ekonomiskt.Firman får göra om och göra rätt, det skulle kunna vara OK om de vill ha betalt för mellanskillnaden på priset för den pump de satt in och det som borde sitta där, men inget för jobbet i alla fall.De kan ju inte kräva att du skall kunna avgöra sånt där själv - ansvaret faller helt på den som räknat på det där.PS, rören till frikylan, vilken diameter har de?Koppar eller PEX?Med så klena rör lär du aldrig kunna få det flöde som krävs, om jag tolkar bilden rätt, ser ut som 15 mm koppar eller 16 mm PEX... eller ännu klenareHar inte räknat på det, men min känsla är i alla fall att det borde behövas mist 22 mm koppar eller 25 mm PEX. Känns som att den som räknat på det där trott att det var vvc (Varmvattencirkulation) han dimensionerade för.Nyutexaminerad VVS-ingenjör?
Det känns som att de har uppgivit fel vätskeflöde, så 3,5 kW rimmar dåligt med 0,635 l/s. Speciellt då det i produktbladet är angett deltaT 5° med vatten d.v.s. flödet är 0,17 l/s.Det stämmer bättre med tryckfall 43 kPa samt röranslutning 12 mm.