0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den ligger på 20,4 just nu "börvärde 21"Jag har varmvattencirkulation kan det var den som gör det ?
Är det normalt att elpatronen skall gå till om det är 9 grader ute ?
Hej!Nu har jag varit i kontakt med CTC. -Enda hjälpen är att stänga av patronen, men då kan du få lite lite varmvatten./Mvh Håkan
Rekommenderade CTC att stänga av elpatron? Det hoppas de väl slippa med den nya styren. Med Ecoair är det kanske en ännu bättre idé (än med Ecoheat) att ha en rent tidsstyrd (övre) elpatron vars enda uppgift är att göra extra vv vid behov. Ni har ju ändå nedre patron som kan stötta. Lr?
Citat från: drjukebox skrivet 03 april 2006, 11:57:33Rekommenderade CTC att stänga av elpatron? Det hoppas de väl slippa med den nya styren. Med Ecoair är det kanske en ännu bättre idé (än med Ecoheat) att ha en rent tidsstyrd (övre) elpatron vars enda uppgift är att göra extra vv vid behov. Ni har ju ändå nedre patron som kan stötta. Lr? Hej!Nej det var ingen rekommendation från CTC, bara min egen slutsats . Dom nämde risken att få ett kallt hus, ev frostskador, om man körde enbart på VP:n. Men annars var det fritt fram. Undre patronen, som jag tolkar det, går bara in när kompressorn stänger ner vid riktigt kallt väder (-15 eller det värdet man ställt in). VV vid behov, det är ju därför elpatronen går in, fast den inte behövs, dvs när panntempen sjunker. Tidsstyrt borde funka även på VV. Som det är nu är det väl bara framledningstempen som är tidsstyrt (Shunt?) eller?/Mvh Håkan
Så även om det är 30gr ute och du behöver varmvatten, eller panntempen sjunkit av annan anledning, kan elpatronen, ts, gå igång.
Innan ni sänker temperaturen på pannans övre del, för att spara lite pengar, skall ni fundera på hur mycket det är värt att riskera sin och familjens hälsa för. Allmänt känt är att legnionella bakterier finns i vattnet och att inandas aerosol med dessa i kan leda till döden helt enkelt. Om pannans övre del håller 55 grader eller mer dör dessa bakterier alltså ingen risk att insjukna.