0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det bör vara möjligt att göra något åt den höga differensen mellan fram- och returtemperatur. Det är sannolikt att den orsakas av att termostaterna stryper flödet, att det är termostaterna som styr temperaturen i rummen och inte inställd värmekurva på pumpen. Då blir det lite som att köra bil med gasen i botten och reglera farten med bromsen. Det som talar för att det är så är att framledningstemperaturen är 41 grader när det är runt noll ute. Det borde inte behövas så hög framledningstemperatur vid den utetemperaturen. Det finns pengar att tjäna på att få systemet att fungera rätt.
Kompressorn är modell/storlek på bergsvärmepumpen. Kan finnas en klisterlapp på insidan dörren där det står. Har du tre fördelare i huset enbart värme? En kan vara varm och kallvatten. Kanske ta några bilder och lägga upp. Kan ju finnas mera som är påkopplat vi inte vet något om som styr/stör.Konstigt att en rörkrökare kör med många termostater och inte beaktat volymen i golvvärmen?Kan pumpen vara från 2005 då det byggdes till?
Kan jag bara prova att sänka värmekurvan då? :-)
Ja, men för att det inte ska bli svalare inne krävs det att flödet genom golvvärmeslingorna ökas. Termostaterna får inte begränsa flödet. Vilket hastighet går cirkulationspumpen med?Det går att få ner antalet starter per dygn genom att öka värdet på integralen men det ger större temperaturpendling mellan start och stopp. Tryckrörstemperaturen är ok, den ligger normalt ca 30 grader över utgående värmebärare.
Det går att få ner antalet starter per dygn genom att öka värdet på integralen men det ger större temperaturpendling mellan start och stopp. Okej, vilken temperatur skillnad ville man ha? Typ 8°C? Har jag 12 nu så lär de inte bli bättre med en längre intervall mellan starterna..
Det är två olika differenser det handlar om här. Differensen på 12 grader avser temperaturskillnaden mellan utgående och inkommande värmebärare när pumpen går. Den differensen är för stor med tanke på att det är mest golvvärme i huset. Är det runt noll grader ute ska differensen över en golvvärmeslinga inte vara mer än några grader och då kan det gärna inte bli så hög differens som 12 grader över pumpen. Den temperaturpendling jag syftade på gäller temperaturskillnaden mellan start och stopptemperatur. Om till exempel inställningen 60 gradminuter ger att pumpen startar när värmebärartemperaturen är 28 grader och stannar när den är 45 kan 90 gradminuter innebära att pumpen startar vid 26 grader och stannar vid 48. Men temperaturdifferensen mellan in- och utgående värmebärare är lika i bägge fallen (bortsett från att pumpens effekt varierar med värmebärartemperaturen).Har jag förstått Thermias reglersystem rätt kommer antalet starter per dygn att minska automatiskt när det blir rätt temperaturdifferens över golvvärmeslingorna.
Okej, så ska jag kontrollera om det går att öka cirkulationen och sedan öppna alla ventiler fullt i varje rum? Grundinställningen på slingorna ska jag väl inte ta bort?
Grundinställningen bör vara korrekt så rör inte de än.
Öppna den blanka skruven och se in om axeln snurrar ( inget vatten sprutar ) sen med vredet på kopplingsboxen 1 - 2 - 3 . ställ på 3. Du kan även höra om pumpen ökar minskar i fart .när du ändrar mellan 1 - 2 - 3, om du tar en mejsel mellan öra och pump. Det är för stor diff på KB. så något fel på flödet är det, eller givarfel, inte det ovanligt på KB som har mycken väta på utsidan rör. Fuktskadad
Få hem en IR termometer snart. Ska kolla tur o retur, men känns väldigt likvärdiga vid handpåläggning.
Konstigt att de känns lika. En så hög temperaturdifferens som 12 grader i utgångsläget bör inte kunna försvinna helt (om det är samma deltaT vi avser). Också konstigt att innetemperaturen sjönk. Hade regleringen fungerat som på en IVT-pump med givare på framledningen hade temperaturen stigit. Möjligen kan det vara någon egenhet hos gradminutregleringen som gör att stilleståndsperioderna blir längre.