0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Givaren för brine ut är fuktskadad. Det är ett vanligt fel. Det är 12 graders temperaturdifferens mellan värmebärare in och ut. Det är mycket för ett golvvärmehus. Över varje slinga bör det inte vara mer än ett par graders temperaturdifferens när det är noll grader ute. Antar att det är svalare i garaget men det lär inte bidra så mycket till den stora differensen. Det är väl många starter per dygn. Är golvslingorna ingjutna i betong?
Börja med att koppla bort alla rumstermostater. Sedan låta pumpen köra ett dygn och se vad som händer. Ju mindre termostater som stryper desto bättre. Troligen har du även för hög kurva för gv.Då termostater stryper flödet kommer framledningen att stiga, vet du vad din hysteres är på? då framledningen går över beräknad framledning med ”hysteres” så kommer pumpen att stanna.
Möjligen räcker det att göra huvudenheten strömlös. De jag sett brukar ”dra” när de är stängda, så utan el borde de vara normalt öppna.8 grader brukar man säga man ska ha i differens mellan fram och retur. Och med golvvärme brukar 30 grader i framledning räcka långt med runt 0 ute.Hur gammalt är huset?I bästa fall behöver du inga termostater, möjligen om du eldar i något rum eller sånt. Men det tar en tid för golven att stabilisera sig så skynda långsamt.
Se där ja! Jag antog att något va fel..är något för en lekman att lösa eller påverkas inte funktionen på pumpen trotts givarefelet? Styrs pumpen efter den givaren? Ca hälften nergjutet, suterränghus ska tilläggas. :-) har ca 16-17°C i garaget.
Jag har ingen aning om hysteres'en..inget jag fått fram i de menyerna jag tittat i. :-)
Bvp behöver ca 20l vatten per kW pump. Varje termostat som stänger minskar vattenmängden i ditt system. Det leder till att pumpen gör varmare vatten än den behöver, olönsamt och sliter på pumpen. Med åtgärden får du reda på om du har rätt värmekurva men troligen kommer det att bli hett inne. Det kallaste rummet du har ska bestämma din kurva, termostaterna får sedan ta ner temperaturen i övriga rum, helst då bara några termostater.Finns ju också strypningar på fördelaren som man kan kolla är som de ska om man har ritningen över systemet mera. Ju kortare slinga ju mera strypt brukar den vara.160m2 har inte så mycket vatten, men du har kanske en liten pump? Med alla termostater aktiva skulle jag ha en 50-100l extra vattentank (volymförstorare) så att pumpen alltid har något vatten att värma.Jämfört med mig är min framledning med kompressor i vila 22 fram och retur och i drift håller den sig nu 30/23 med 0 ute. Jag har integralen till -160 (då pumpen alltså ska starta).
Givaren styr ingenting, den är enbart för information. Behöver inte åtgärdas. Man brukar som sagt rekommendera 20 L vatten per kW pumpeffekt. Ligger slingorna i betong ökar det systemets förmåga att lagra värme och då behövs inte lika mycket vatten. Man kan räkna en del av betongen som vatten. Men i det fallet är det för liten ekvivalent vattenvolym. Håller helt med Zyberdude. Kompressorn kommer att hålla längre om den får en större vattenvolym att arbeta mot. En temperaturdifferens på 8 grader över pumpen är vad man rekommenderar om den arbetar mot ett radiatorsystem. Är det som i det här fallet nästan helt golvvärme bör man öka flödet så att differensen blir mindre. Det blir jämnare temperatur över golven och man kan säkert sänka värmekurvan. Se https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=75965.msg789059#msg789059
Okej, jag tror jag är med. Öppnade nu skåpet och så att jag har "nc" termostater på returen. O då förstår jag de som att de stänger helt vid strömlöshet. Jag har ingen ritning över systemet..så jag vet tyvärr inte vilken slinga som leder till vilket rum :/ är det ändå värt att ge sig på detta? Slagit om till +7 ute idag, kommer detta bli ett problem?
Okej, så möjligheten till att ändra något i systemet nu är inte möjligt med de sakerna jag har?
Jag skulle gjort det, så får man en början på det. Blir väl att lyfta av regler motorerna från stocken (eller vrida upp tempen i alla rum så termostaterna inte stryper.Hur stor kompressor har du?