0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Du borde utan problem kunna plocka upp 20 000 - 22 000 kWh/år ur borrhålet. Det betyder att en 12 kW invertervärmepump kan producera värme och varmvatten med 26 000 - 30 000 kWh/år.Har du grannar som också har borrhål?
Har provat hetgasledningen tidigare och inte bränt mig. Vilket borde tyda på att siffran i displayen stämmer och då är pumpen förmodligen trasig säger ni. Låter som vanligt dock.
Du borde utan problem kunna plocka upp 20 000 - 22 000 kWh/år ur borrhålet. Det betyder att en 12 kW invertervärmepump kan producera värme och varmvatten med 26 000 - 30 000 kWh/år.
Tack för bra info. Bosch, hur håller den sig i konkurrensen? finns ngt märke som inte håller måttet? självklart finns aspekter som att det bör finnas ngn som kan serva i närheten men Boschkvalite? Ris/ros?
Mycket tveksamt. Det skulle då bli ca 45 W per meter hål och många minusgrader på KB , tillochmed så det fryser och kanske klämmer ihop kollektorn så flödet minskar, aldrig mer än max 35 W per meter och helst under 30 W
Nibes dimensioneringsprogram har en annan åsikt?
luftkollektor som hänvisas till i min signatur har bara varit i drift sista året och siffrorna ovan är innan den installerades.
Som jämförelse dagsaktuella bilder med samma pump i mälardalen, 128m aktiv borra och liknande bostad, dock mer 19 än 21 inne o inga döttrar. I princip inget tillskott sen jag installerade pumpen.
Intressant, har haft liknade funderingar. Är lite nyfiken på vad det för typ av luftkollektor och hur den är ihopkopplad med markkollektorn?